Nieuwe positionering en huisstijl voor De Indruk

Afgelopen halfjaar zijn we bezig geweest om onze identiteit een nieuwe lading te geven, ook naar buiten toe. Kortom: een nieuwe positionering. Daarbij hoort natuurlijk een nieuw logo, huisstijl en website. Maar wat houdt onze nieuwe positionering nou precies in? Lees hier hoe we dit aangepakt hebben. 

Aanpak

De nieuwe strategie hebben we natuurlijk niet zomaar uit onze mouw geschud. Hier hebben we verschillende stappen voor gezet in een proces van maanden. Hieronder beschrijven we hoe we het traject aangepakt hebben.

Sessies m.b.t. identiteit

Net zoals we bij klanten doen, hebben we ook in dit traject een aantal interne sessies gedaan over de identiteit. Onder andere een sessie met een groot deel van onze medewerkers om te zoeken naar het antwoord op de vraag  ‘Wie zijn we als De Indruk?’. Het moet tenslotte een identiteit zijn die we allemaal uitstralen en waar we dus achter staan. Een ingewikkeldere klus dan wanneer je als buitenstaander naar een organisatie kijkt, maar het heeft zeker het gewenste resultaat opgeleverd. Een identiteit waar we trots op zijn!

Interne sessie om draagvlak te creëeren voor de nieuwe kernwaarden.

Concurrentie-onderzoek

Om erachter te komen wat een onderscheidende positionering zou kunnen zijn, hebben we onze concurrenten onderzocht. Daarbij kijken we wat zij communiceren in hun teksten op de website en diverse andere uitingen. Maar voornamelijk naar wat is hun merkbelofte? Waarom zou de klant moeten kiezen voor hen? En daarop volgend en nog veel belangrijker; met welke merkbelofte zouden wij onderscheidend zijn in de markt? Een leuke en interessante zoektocht.

Doelgroep-onderzoek

Een positionering is pas relevant als hij ook aansluit bij de behoeften van de doelgroep. Daarom hebben we verschillende personen uit onze doelgroep geïnterviewd, om op deze manier de behoeften in kaart te brengen en te zoeken naar overeenkomsten. Gelukkig waren die duidelijk aanwezig.

Aan de hand van bovenstaande elementen hebben we gezocht naar één of meerdere matches. Een positionering is namelijk niet altijd één perfecte uitkomst, maar een onderbouwde keuze. Aan de hand hiervan hebben we een keus gemaakt voor ons verhaal zoals hij nu staat.

Doorvertaling in logo, huisstijl en website

Vanuit de positionering en de merkbelofte hebben we het nieuwe logo en de nieuwe huisstijl uitgerold. Deze huisstijl en het nieuwe verhaal is tot slot samengebracht in onze website.

Naast bovenstaande zaken zullen we alle huisstijldragers gaan vervangen. Denk hierbij aan onze notitieblokken, logo’s in en op het pand, etc. Een hoop werk, maar als we het doen moet het ook goed!

Toekomst creëer je samen

Bij De Indruk gaan we er natuurlijk met de volle 100% voor om jouw organisatie verder te brengen en je te ontzorgen. Maar dat doet in principe elk bureau. Wij werken samen. Echt samen. Juist die samenwerking en relatie is waar we in onze nieuwe positionering volledig op focussen. In die samenwerking verwachten we volledige kennis en inzet vanuit ons, maar ook vanuit jou. We geloven namelijk in een actieve samenwerking als basis voor succes op lange termijn. Daarbij leren we jouw business kennen van binnenuit, zodat we hier met onze diensten en producten naadloos op aan kunnen sluiten.

Want: Toekomst creëer je samen.

Daarbij leren we jouw business kennen van binnenuit, zodat we hier met onze diensten en producten naadloos op aan kunnen sluiten.

Kernwaarden

Ons verhaal onderbouwen we met vier kernwaarden:

1. Aandacht

We denken graag proactief mee, tonen oprechte interesse en investeren in persoonlijk contact.

2. Open

Alles staat of valt met communicatie. Daarom zijn we eerlijk, transparant en stemmen we regelmatig af.

3. Verantwoordelijk

We vinden het belangrijk om afspraken na te komen, fouten durven toe te geven, om het vervolgens op te lossen.

4. Gedreven

Ons werk doen we met passie en volle inzet. Proactief met nieuwe ideeën komen vinden we daarbij een logisch gevolg.

Onderbouwing van logo en huisstijl

De volgende stap was het doorvertalen van de positionering naar een nieuw logo met bijpassende huisstijl. Ons beeldmerk is een cirkel met 2 kleuren blauw. Deze cirkel symboliseert de samenwerking en onze merkbelofte. Onze merkbelofte is namelijk dat wij met onze business naadloos aan weten te sluiten op de business van de klant. Dat is precies wat deze cirkel laat zien: een naadloze aansluiting, waarbij het onderste gedeelte van de cirkel symbool staat voor de klant en het bovenste gedeelte voor De Indruk. En zo maken we samen de cirkel rond.

De cirkel is terug te zien in verschillende uitingen en is dus een belangrijk onderdeel van de huisstijl. De kleur blauw in het beeldmerk en de rest van de huisstijl staat voor vertrouwen en verantwoordelijkheid. Dit in combinatie met de ronde vormen, die vriendelijkheid en toegankelijk uitstralen, zorgen voor een perfecte weergave van onze identiteit.

Nieuwe website

Het resultaat van onze nieuwe huisstijl en positionering is een gloednieuwe website. Dit is terug te zien in het design, maar vooral ook in de customer journey. Oftewel; de route die we de bezoeker willen laten afleggen op de website. Na het lezen van iedere pagina volgen er zogenaamde call-to-action-buttons naar de volgende pagina. Zo doorloopt de bezoeker de website in de volgorde zoals wij onszelf willen voorstellen.