26 februari 2018 5 min leestijd

Waarom is Google Tag Manager onmisbaar voor marketeers en websitebeheerders?

Leendert Bos
Marketing specialist

Ben je marketeer of beheer je een website, dan komen de termen ‘conversie’, ‘leads’, ‘doelen’ en ‘meetbare resultaten’ automatisch om de hoek kijken. Maar als marketeer ben je vaak ook afhankelijk van developers. Google Tag Manager maakt daar een einde aan!

Wil je alles meetbaar kunnen maken, dan moet je je collega’s vaak vragen om stukjes code in de site te plaatsen en daar is niet altijd (direct) tijd voor. Met Google Tag Manager heb je dit vanaf helemaal zelf in de hand. Zo mis je dus geen belangrijke data meer!

Wat is Google Tag Manager?

Zoals Google het zelf beschrijft, is Google Tag Manager:

Een tagbeheersysteem waarmee u snel en eenvoudig tags en codefragmenten op uw website of mobiele apps kunt updaten, zoals tags en codefragmenten die bedoeld zijn voor verkeersanalyse en marketingoptimalisatie.

Klinkt goed, toch? Om het allemaal nog iets rooskleuriger te maken, kent Google Tag Manager nog een aantal voordelen. Bij juist gebruik kan de tool je websitesnelheid verhogen, je werkprocessen versnellen. Bovendien is het gebruik van Tag Manager minder foutgevoelig dan het handmatig toevoegen van codes. We leggen het hieronder voor je uit.

Een snellere website

Zeker als je gebruik maakt van JavaScript, is Google Tag Manager aan te raden om je websitesnelheid te verhogen. JavaScript blokkeert bij het laden van een pagina namelijk alle andere elementen voordat het script zelf geladen is. En dat is niet ideaal, want op deze manier zal bijvoorbeeld de CSS moeten wachten met laden.

Google Tag Manager lost dit op door het zogenaamde ‘asynchroon laden’. Alles laadt zo snel als kan. Andere tags en elementen hoeven niet op elkaar te wachten. Dit kan soms meerdere seconden in je laadtijd schelen! Dit heeft niet alleen een positief op je SEO (zoekmachineoptimalisatie), maar het kan ook conversies schelen omdat er minder bezoekers afhaken.

Sneller en efficiënter werken

Hier worden marketeers blij van, maar ook het hart van menig projectmanager zal hier sneller van gaan kloppen: met Google Tag Manager kun je werkprocessen versnellen. Waar zit dat hem in?

Zoals al in de intro omschreven, ben je als marketeer vaak afhankelijk van een developer die stukjes code in de website kan plaatsen. Dat moet maar net in zijn of haar planning passen. De aanpassingen moeten uitvoerig getest worden, kunnen verkeerd opgevat worden of lijken na implementatie toch niet te werken. Laat staan dat je achteraf een wijziging aan wilt brengen.

De code van Google Tag Manager hoef je slechts 1 keer te implementeren. De rest doe je zelf, wanneer het jou uitkomt. Nooit meer wachten op je collega’s! Vanaf nu plaats jij zelf de codes voor een chatbox, Facebook-pixel, Google Optimize of andere tools die jouw werk makkelijker maken.

Minder foutgevoelig door voorbeeldmodus

Voordat je een code live zet op jouw website, kun je een geïntegreerde voorbeeldmodus gebruiken om te testen of de code doet wat jij wilt. Werkt het niet? Dan heeft dit geen effect gehad op je bezoekers en probeer je het gewoon op een andere manier.

Aan de slag met Google Tag Manager

Ook zo enthousiast geworden van de mogelijkheden? Dat zijn wij ook! Inmiddels hebben wij Google Tag Manager geïnstalleerd op meerdere websites.

Wil je zelf aan de slag, denk dan eerst goed na over wat je wilt weten en meten en voorkom een doolhof aan tags op je website, want dat werkt averechts voor je snelheid. Meet alleen de informatie die je nodig hebt. Bel ons gerust om te ontdekken wat de tool voor jouw site kan betekenen!

Neem contact op