Marketing automation
Marketing automation: wat is het en hoe kan je het inzetten?
Alles wat je geautomatiseerd kan doen, moet je vooral niet handmatig blijven doen. Dat is in een notendop het idee van marketing automation. Met behulp van automatisch gestuurde marketinguitingen bindt je prospects aan je merk en zorg je voor kant-en-klare warme leads. Koffie’tje erbij?
Adviseer mijMeer technisch gesproken bedoelen we met marketing automation meestal het gedeelte in de customer journey waarin marketing-qualified leads omgezet worden in sales-qualified leads.
Gedurende enkele weken krijgt de prospects diverse marketing-uitingen te zien, variërend van e-mails tot LinkedIn-berichten en advertenties om hem zo “op te warmen” en te laten wennen aan je merk.
Let op: dat vereist dus wel dat een prospect al wat salessignalen heeft afgegeven en in de meeste gevallen al op je website is geweest. Daarmee is marketing automation een vorm van remarketing.
Start met een leadmagnet
Als jij als marketeer een marketing automation-funnel inricht, wil je het liefst starten met een e-mailadres of social media-profiel van een prospect.
Echter: die geeft een prospect niet zomaar af. Vaak begin een marketing-automation-funnel dan ook met een leadmagnet. Dat is een “gratis” weggevertje wat de lezer ontvangt in ruil voor het achterlaten van deze gegevens.
Ontvang een pdf met 29 voorbeelden van effectieve leadmagnets.
Anders starten
- Een leadmagnet kan inzetten op je eigen website, maar ook op social media! Wij hebben goede ervaringen met leadsadvertenties op LinkedIn, Facebook en Instagram. Mensen die jouw post onder ogen krijgen kunnen dan de aanvraag doen met behulp van een pre-filled formuliertje in hun social media timeline. Laagdrempeliger wordt het niet!
- Een andere optie is gebruik te maken van een leadherkenningsysteem, zoals SalesFeed of Leadinfo. Deze systemen herkennen B2B-bezoekers en geven vaak geautomatiseerd e-mailadressen terug die horen bij het herkende bedrijf. Is een bedrijf herkend? Dan kan je vanuit dit systeem je marketing automation-funnel automatisch starten.
Marketing automation software
Marketing automation is dus altijd een soort funnel van marketing-uitingen waarmee je een prospect ‘opwarmt’ voor een salesgesprek of aankoop. Die uitingen brengen je merk in korte tijd diverse keren onder de aandacht, telkens met een andere invalshoek. De call-to-action wordt daarbij steeds directer, urgenter en concreter.
De meeste marketing automation-systemen hebben zelfs meerdere funnels waarbij een prospect automatisch van de ene naar de ander funnel overgezet wordt, afhankelijk van de keuzes die hij maakt of de betrokkenheid op de content die gemeten wordt.
Marketing automation systemen? Ja, want om de marketingmachine optimaal te laten draaien heb je coördinatie nodig vanuit een softwaresysteem, dat de diverse uitingen aan elkaar verbind. Bij De Indruk gebruiken we hiervoor ActiveCampaign als basis. Deze software verbindt de diverse uitingen en kanalen aan elkaar en zorgt voor een soepele doorstroming. Enkele andere grote spelers zijn HubSpot, Marketo, SendinBlue en MailChimp.
Voordelen en risico's
Het grootste voordeel van marketing automation is natuurlijk dat het je tijd en moeite bespaart. Je kan dus meer uitingen versturen in minder tijd. Tijd die je normaal gesproken misschien niet eens zou investeren, wordt nu geautomatiseerd voor je besteed.
Het grootste nadeel is natuurlijk dat de marketing-uitingen die verstuurd niet persoonlijk op maat zijn geschreven, maar geautomatiseerd verstuurd worden. De ontvanger kan dat in de gaten krijgen en daardoor juist een aversie tegen je merk ontwikkelen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling!
Om te voorkomen dat iemand zich stoort aan geautomatiseerde marketing-uitingen worden deze steeds specifieker op maat gemaakt: gepersonaliseerd. En dankzij AI kan dat steeds beter!
Marketing automation in 7 stappen
Wil jij gebruik maken van marketing automation? Dan kunnen wij je helpen! Dit zijn de stappen die we met je doornemen:
- Het begint bij het uitdenken van een ijzersterke marketingfunnel, liefst in diverse varianten.
- Dan kiezen we samen met je de juiste marketing automation software
- We kiezen samen een of meerdere leadmagnets uit, waarmee we (first-party) e-mailadressen of social mediaprofielen kunnen ophalen.
- Daarna gaan we kijken welke marketingmiddelen we kunnen koppelen en gebruiken.
- Dan gaan we inhoudelijk kijken naar de tekst, beelden en video’s die gedeeld moeten worden. We zorgen voor een opbouw die aansluit bij de fase van de customer journey waar de ontvanger zich in bevind.
- Tenslotte testen we alles goed door voor we de marketing automation funnel live zetten.
- Ook na de livegang blijven we optimaliseren en van tijd tot tijd nieuwe funnels, middelen en uitingen toevoegen (en oude verwijderen).