20 januari 2022 3 min leestijd

5 Redenen waarom je de Facebook Conversions API-koppeling wilt

Leendert Bos
Marketing specialist

Als je regelmatig in Facebook adverteert vliegen de rode uitroeptekentjes en popup-berichtjes je al maanden om de oren: Facebook wil heel graag dat je voortaan conversies binnenhaalt met de Conversions API. De Indruk testte het uit.

Wat is er aan de hand?

Al eerder schreven we een blog over deze ontwikkeling bij Facebook. Kort samengevat: steeds meer browsers en devices stoppen met het doorsturen van third-party cookies. Daardoor werken de Meta Pixel (voorheen Facebook Pixel) en ook de LinkedIn pixel steeds minder goed. Ze halen steeds minder data binnen.

De grootste klap kwam een paar maanden geleden van de iOS 14 update voor iPhones, die het doorsturen van third-party cookies als indringende keuze aan gebruikers opdiende: wilt u wel of niet voor de rest van uw leven gevolgd worden door Facebook? Nee dus, zeggen veel gebruikers. Weg data.

Vanaf 2023 gaat ook Google Chrome stoppen met het doorsturen van third-party cookies en dan is het feest voor adverteerders al helemaal voorbij. Het wordt voor advertentieplatforms steeds moeilijker om het gedrag van mensen in kaart te brengen en dat heeft tenminste twee gevolgen:

  1. Targettingopties worden steeds minder betrouwbaar
  2. Je krijgt vrijwel geen conversies meer terug, waardoor je niet weet of je advertenties goed presteren en targetting op conversies zo’n beetje onmogelijk wordt.

Wat doet de Conversions API?

Om deze ontwikkelingen voor te zijn heeft Facebook de zogenaamde Conversions API ontwikkeld. Deze API-koppeling stuurt gedrag van jouw websitebezoekers “onder water” door naar Facebook, zonder dat hiervoor de browser gebruikt wordt.

Handig dus, ware het niet dat het koppelen van de Conversions API een bijna universitaire studie vergt. Het is echt bizar ingewikkeld om de koppeling tot stand te brengen en als je het via de officiële Facebook plugin regelt, heb je ook nog eens vrijwel geen invloed op welke conversies Facebook meepakt van je website.

Hoe regel je de Conversions API het best?

Maar… er is hoop. Bij De Indruk weten we inmiddels hoe we de koppeling tot stand moeten brengen via Google Tag Manager. We zeggen niet dat het makkelijk is, maar het werkt. We hebben die koppeling inmiddels bij meerdere klanten geïntegreerd en we moeten zeggen: het loopt als een zonnetje!

Een extra voordeel is dat we de gegevens van de website via een aparte server die draait op jouw eigen domein doorsturen naar Google Tag Manager en vervolgens naar Facebook. Deze werkwijze zorgt ervoor dat we ook voor de toekomst safe zitten en bovendien in een keer klaar zijn voor alle mogelijke advertentiekanalen. Je eigen domein wordt immers als first-party gezien, waardoor je de third-party cookies-blokkering volledig omzeilt. Vijf redenen waarom je deze koppeling wilt!

Vijf redenen om een serverkoppeling te bouwen

  1. De GTM Conversions API serverkoppeling werkt gewoon beter dan de Facebook pixel. In de advertentiemanager zien we nu al dat er meer data vanuit de server-koppeling komt dan vanuit de browser-koppeling en dat verschil wordt dus alleen maar groter in de maanden die komen gaan.
  2. De GTM Conversions API serverkoppeling stuurt relevante conversies door die je zelf in kunt stellen in Analytics of Google Tag Manager. Zou het niet handig zijn als je maar op 1 plek conversiemetingen hoeft in te stellen en die vandaar doorsturen kan naar alle advertentieplatforms die je gebruikt? Check!
  3. De GTM Conversions API serverkoppeling is toekomstbestendig. Werkt ook als alle browsers stoppen met third-party cookies.
  4. De Conversions API en het AI algoritme van Facebook zijn dol op elkaar. Data is alles en Facebook is steeds beter in staat om met de beschikbare data zelf op zoek te gaan naar jouw ideale klant. Die data heb jij nu!
  5. De GTM Conversions API is hét antwoord op twee nieuwe ontwikkelingen bij Facebookspecial ad categories en het wegvallen van religieuze, medische, politieke en identiteitsgebonden targettingopties. Dat vergt een blog op zich, maar als je adverteert voor religieuze of politieke organisaties, vastgoedbedrijven of vacatures probeert te promoten ga je daar geducht last van krijgen. Deze koppeling gaat je helpen om het verdriet te verzachten.