16 november 2020 3 min leestijd

De Indruk 15 jaar

Rozemarijn Kamphorst-van Leijenhorst
Communicatieadviseur

2005: het jaar dat de Motorola Razr dé populaire mobiele telefoon was, Uggs en All Stars ‘must-to-haves’ waren en iedereen muziek luisterde via de iPod. Maar ook het jaar waarin De Indruk het levenslicht zag.

Het begint allemaal aan de Wageningselaan in Veenendaal. Vier bedrijven slaan de handen ineen en besluiten gezamenlijk verder te gaan als De Indruk – Creatieve Communicatie. Met vijf mensen wordt er dagelijks gewerkt aan teksten, vormgeving en internet. Met het bouwen van een eigen CMS, mailingsysteem en statistiekenpakket is De Indruk volop in ontwikkeling. Al vrij snel worden een eerste stagiair en developer aangenomen. De opmars is ingezet.

 

Levensveranderende ontwikkelingen

Vooral de internet-tak maakt een grote ontwikkeling door, maar ook vormgeving krijgt er langzamerhand wat mensen bij. Stap voor stap breidt De Indruk uit. En dan, in 2008 zet een jongedame -genaamd Susette- haar voet over de drempel, nog totaal onwetend welke gevolgen dit zal hebben. En ook Ewout had nog geen idee. Wat begint als een stage bij De Indruk, mondt jaren later uit in een huwelijk tussen Ewout en Suus. En tot op de dag van vandaag mogen we ook van haar genieten als collega binnen ons team.

Trots

In 2012 verhuist De Indruk naar de Newtonstraat in Veenendaal en maakt nieuwe stappen. Veel nieuwe mensen worden aangenomen en de diensten breiden verder uit naar een totaalpakket van strategie & advies, design, development en marketing. Inmiddels werken we met 15 collega’s aan mooie projecten voor klanten waar we trots op zijn. En niet meer vanuit Veenendaal, maar vanuit ons gloednieuwe pand in Ede.

Flashback: 15 jaar terug in de tijd

De start van De Indruk was natuurlijk niet het enige bijzondere moment van 2005. Wat gebeurde er nog meer 15 jaar geleden? We blikken terug op een aantal highlights.

  • YouTube wordt opgericht

Het eerst geplaatste filmpje is ‘Me at the zoo’, waarbij mensen werden gelokt om een Apple iPod te winnen. Binnen een jaar behoort de website tot de tien meest bezochte websites ter wereld.

  • Hyves als hét social medium

Veelkleurige achtergronden, glitter-gifjes, honderden krabbels op je profiel en natuurlijk de dansende banaan: in 2005 was Hyves enorm in opkomst. Het ledenaantal verdubbelt dat jaar bijna wekelijks.

  • Nieuwe prinses

Prinses Alexia, de tweede prinses van koning Willem-Alexander en koningin Máxima, werd geboren.

  • Jacht naar poema in Ede

Op de Ginkelse Heide werd jacht gemaakt naar een poema. Verschillende wandelaars zeggen dat ze het beest hebben gezien en ook worden er pootafdrukken gevonden. Uit voorzorg werd het gebied door de politie afgezet en meerdere keren uitgekamd.  Na weken bleek het dier een uit de kluiten gewassen kat te zijn…

  • Nieuwe Nederlandse spelling

De nieuwe Nederlandse spelling komt uit. Echter barstte er bij de uitgave van het ‘Groene Boekje’ een storm van kritiek los. De spellingsregels zouden te ingewikkeld en moeilijk hanteerbaar zijn. Als reactie op de groene spelling, verscheen in 2006 het Witte Boekje. De verschillen tussen de twee zijn niet wereldschokkend, maar toch worden er zo’n 596 woorden anders gespeld.

  • Nostalgische films

De films ‘Charly and the Chocolate Factory’ en ‘De Griezelbus’ verschenen op het grote doek. Maar Kameleon 2 was de bestbezochte Nederlandse van dit jaar, net als zijn voorganger in 2003.

Wendy kijkt nostalgisch terug op deze tijd:

2005: Schni Schna Schnappie… need I say more? Maar ik heb ook goeie herinneringen aan de dansende Hyves banaan!

Anne, toen nog een brugpieper, vult aan:

Dat jaar droeg ik zeker wel All Stars naar de brugklas. En liep ik met een veel te grote Kipling-tas!

En onze marketeer Leendert studeerde in 2005 nog aan de PABO. Als hij toen eens wist dat hij 15 jaar later niets meer met deze studie zou doen… Hoewel, zijn lesgeef-skills past hij nog regelmatig toe in trainingen en webinars.

Als muziek in de oren

Ook qua muziek is er in 15 jaar veel veranderd. Veel hits uit de Top 40 van 2005 zijn inmiddels voorzien van het label ‘foute hits’. Met bovenaan nummers als ‘Het land van’ van Lange Frans, ‘Push the button’ van de Sugababes, ‘You’re beautiful’ van James Blunt en ‘Laura’ van Jan Smit. Maar ook ‘Behind These Hazel Eyes’ van Kelly Clarckson ‘Love you more’ van Racoon, ‘Photograph’ van Nickelback en ‘Geef mij nu je angst’ van Guus Meeuwis hadden een aanzienlijke plaats in de Top 40 van november 2005.

Blik op de toekomst

En dan, terug naar de reden waarom deze blog er is: het kristallen jubileum van De Indruk. Dit jaar helaas geen feestje, borrel of samenkomst, maar wél een feestelijk moment. Want 15 jaar bestaan is een mooie mijlpaal om even stil bij te staan. We kijken vooruit en hopen 15 mooie, nieuwe jaren tegemoet te gaan. Ewout kijkt met een goed gevoel vooruit: “Ik hoop dat we een ontzettend leuk, professioneel, innovatief en creatief bedrijf mogen zijn én blijven. Daar moet je elke dag hard aan blijven werken met elkaar. Maar juist dat houdt het leuk.”

Toe aan een frisse wind door je marketing?