10 augustus 2018 3 min leestijd

Drie zaken die je sowieso nodig hebt voor een succesvolle webshop

Wendy Kramer-Remmerde
Creative marketing strateeg

Hoera je hebt een webshop! En dan? Veel bedrijven worstelen met de werkzaamheden die komen kijken bij het runnen van een succesvolle webshop. Herkenbaar? Gelukkig sta je niet alleen! Wij helpen je graag door drie best practices met je te delen.

  1. Bied relevante informatie over je producten
    Een veelgemaakte fout is uitgaan van wat je zelf weet en dat verwerken in een producttekst of in de productspecificaties. Maar een goede producttekst of beter gezegd, goede productcontent creëer je pas als je jouw klant in gedachten houdt. Wat wil deze persoon weten van jouw product? Welke vragen worden er regelmatig over de producten gesteld? Maak daar een lijst van. Laat de antwoorden op die vragen terugkomen in je producttekst en in de productspecificaties en zorg ervoor dat er detailfoto’s van je producten beschikbaar zijn. Dan zul je merken dat het aantal vragen over producten sterk terugloopt en je conversieratio omhoog gaat. Win-win!
  1. Laat je expertise zien
    Een webshop is een perfecte plek om potentiële klanten te overtuigen van productexpertise. Verrijk je productenmet goede product- en sfeerafbeeldingen, schrijf een tekst die niet alleen relevante informatie biedt, maar óók SEO-proof is én goed leesbaar. Zo toon je aan dat je een autoriteit bent binnen jouw vakgebied en daar zijn klanten gevoelig voor. Bij je klant creëert het vertrouwen in jouw bedrijf en vertrouwen is de basis waarop een klant een aankoop doet.
  1. Zorg voor een goede ervaring
    Het venijn zit hem altijd in de details… Dat is ook zo met het runnen van een webshopIedere ‘stap’ die een bezoeker neemt, moet voor hem of haar een goede ervaring zijn. Van het binnenkomen op je homepage (“hey wat een mooie banners”) tot het laden van je productoverzicht. Dit laatste moet natuurlijk lekker vlot gaan. Denk bijvoorbeeld ook aan de e-mails die je de klant  stuurt, na een aankoop. Bevat deze informatie die aanzet tot een volgende aankoop? Denk ook eens na over hoe je je producten verstuurd en hoe je je klant activeert om je te volgen op social media of zich aan te melden voor de nieuwsbrief. Deze acties zijn super waardevol en helpen om mensen een goede shopping experience te bieden en loyale klanten te maken.

Klassieke verkoop vs. online verkoop

Een winkel of kantoor is doorgaans tussen 9.00 uur en 18.00 uur geopend en bereikbaar voor klanten. Jouw webshop is echter een plek die 24/7 bereikbaar is voor iedereen die op zoek is naar wat jij aanbiedt. Zorg er dus voor dat mensen kunnen vinden wat ze zoeken, zonder dat daar persé menselijk contact voor nodig is. Je webshop moet dus goed werken, goede productcontent tonen en een consistente klantervaring bieden.

Meer hulp nodig met jouw webshop?

Bij De Indruk bouwen we niet alleen sterke webshops: we adviseren je ook over hoe je succesvol wordt, schrijven de beste (product)teksten en denken met je mee over goede online campagnes. Kun je wel wat hulp gebruiken?

Neem contact op