5 april 2017 3 min leestijd

Een Duitse website opstarten: hoe werkt dat?

Leendert Bos
Marketing specialist

Steeds vaker krijgen wij als De Indruk het verzoek om een webshop te laten vertalen naar het Duits, of om een speciale Duitstalige webshop te bouwen. Een slim idee, want Duitsland is met 82 miljoen inwoners de grootste afzetmarkt van Europa.

Het mooie van het internettijdperk waarin we leven is dat een relatief klein regionaal bedrijf in Nederland niet per se eerst heel Nederland hoeft te veroveren voordat succes in het buitenland wordt geboekt. Door in Duitsland te gaan adverteren op Adwords kun je direct starten.

Snel terugverdiend

Behalve in Duitsland zelf, wordt Duits (veel) gesproken in Oostenrijk, Zwitserland, Denemarken, Italië, Luxemburg en Liechtenstein. Ook in delen van Azië, Zuid- en Noord-Amerika spreken grote bevolkingsgroepen Duits.

Slechts 10% van de Duitsers koopt wel eens wat op een buitenlandse webshop. Hoe zorg je er dus voor dat jouw webshop zo Duits mogelijk overkomt?

Het vertalen van een webshop of website naar het Duits verdient zich dus al snel terug zou je zeggen. Toch komt er meer bij kijken dan je in eerste instantie zou denken…

Vertaling

  • Allereerst is het slim om goed te kijken naar hoe de Duitse vertaling op je website terecht komt. De umlaut en de ß kunnen bijvoorbeeld niet in de url opgenomen worden. Wat doe je daarmee?

Tone of  voice

  • Duitsers hebben een heel andere mentaliteit dan Nederlanders. De stijl op sites is veel formeler dan in Nederland. ‘Du’ is bijvoorbeeld not done op een website. Een klant spreek je aan bij zijn achternaam. Ook kun je niet zomaar zeggen dat je de beste of de goedkoopste bent.
  • Betrouwbaarheid en degelijkheid staan hoog in het vaandel. Recensies en positieve beoordelingen op Duitse reviewsites, zoals Ausgezeichnet.org of eKomi zijn erg belangrijk.
  • De Duitsers hechten ook veel waarde aan website-keurmerken zoals van Trusted Shops en TŰV S@fer Shopping.

Wetgeving

  • Bedenk dat de Duitse wetgeving veel strenger is dan de Nederlandse (en Europese) wetgeving voor webshops. Zo mogen klanten bijvoorbeeld 14 dagen lang zonder opgaaf van redenen hun product retourneren (Fernabsatzgestz). In Nederland is dat 7 dagen.
  • Eigenaars van Duitse webshops kunnen gemakkelijker een claim aan hun broek krijgen dan in Nederland en de juridische kosten hiervan kunnen gemakkelijk doorberekend worden
  • Wil je een Duits domein claimen dan moet je bedrijf persé ook in Duitsland gevestigd zijn of een officiële contactpersoon in Duitsland hebben.
  • De algemene voorwaarden op de site moeten 100% kloppend zijn en in correct Duits beschreven worden. Als webshopeigenaar heb je een informatieplicht naar de klant. Een voorbeeld van een goede tekst staat hier.
  • Een Duitse webshop moet verplicht een Impressum hebben (een soort colofon). Daarop moeten onder meer de NAW-gegevens staan, de naam van de wettelijke vertegenwoordiger, het BTW-nummer en de gegevens van de Duitse Kamer van Koophandel. Een voorbeeld hiervan zie je hier.

Praktisch

  • Bij de prijs van een product moet vóórdat de consument deze in het winkelwagentje plaatst worden vermeld of de prijs inclusief of exclusief BTW is.
  • In Duitsland staat het Euroteken standaard achter de prijs, in plaats van ervoor.
  • Duitsers betalen nog vaak op rekening. Online betalen is nog niet zo groot als in Nederland en er is geen algemeen betaalsysteem, iDeal in Nederland. Wel kun je klanten natuurlijk laten betalen met hun creditcard of via PayPall.

Social media

  • Wil je jezelf profileren op Duitse social media? Naast Twitter en Facebook maken Duitsers veel gebruik van XING (een soort Duitse LinkedIn). Een goede profielpagina hierop aanmaken is verstandig.

Ook een webshop in Duitsland beginnen? Wij kennen de ins en outs!