Een kijkje door de ogen van je websitebezoeker

Per dag bezoek je wellicht meerdere websites. Sommige voor de eerste keer, anderen als vast onderdeel van je dagelijkse leven. Het valt misschien niet op, maar je onderbewuste registreert telkens je ervaringen met deze sites. Spreken de beelden je aan? Kun je vinden wat je zoekt? Duurt het laden van de pagina’s lang (irritant!) , herkent de website je direct (welkom!) en is de tekst prettig leesbaar? Al deze mini-ervaringen bepalen je algemene indruk: de user experience.

User experience is de totaalervaring van je site-bezoeker.

Een belangrijk onderdeel om een goede user experience te bieden is usability. Vrij vertaald betekent dat “gebruiksvriendelijkheid”. Dit uit zich bijvoorbeeld in een overzichtelijke paginastructuur. Kan de bezoeker vinden wat hij of zij zoekt; is het logisch ingedeeld? En, commercieel gezien: hoe ‘easy’ is het om een ‘call to action’ te maken, bijvoorbeeld direct bestellen of informatie aanvragen. Oftewel: hét belang van je website.  Bijkomend voordeel is dat Google een goede User Experience zeer waardeert, wat weer positief werkt op je online vindbaarheid (organische zoekresultaten).

Laten we daarom eens wat dieper in de usability en user experience (ook wel UX genoemd) duiken. Met welke onderdelen dienen we minimaal rekening te houden voor een -meer dan- prettige ervaring?

  • Snelheid: hoe snel laden de pagina’s en onderdelen (video, animatie)
  • Gebruik: vanaf welke locatie en met welk medium (smartphone, desktop) wordt de site bezocht
  • Design: welke emoties roepen kleurgebruik, lettertype, vormen én beeld op. Wat wil je daarmee uitstralen en bereiken?
  • Structuur: een logische indeling en navigatie
  • Inhoud: tekst en verhaal, maar ook in het geval van een webshop: de prijsstelling
  • Toegankelijkheid: hoe werken de kleuren en lettertypen met elkaar; denk hierbij ook aan slechtzienden

De som van alle elementen bepalen het overheersende gevoel over jouw website en daarmee de effectiviteit

Hierbij houden we rekening met de volgende uitgangspunten:

  • Overzichtelijkheid: hou het simpel en overzichtelijk. Denk hierbij aan het logisch groeperen van content, maar ook het duidelijk benoemen van de navigatie. Heel vaak wordt gekozen voor een structuur met interne benaming die voor alle collega’s bekend zijn.. maar bezoekers juist in verwarring brengen. Een goed hulpmiddel hierbij is Google Search Console. Hier vind je welke zoektermen worden gebruikt om op je site terecht te komen.
  • Blijf dicht bij jezelf én je bezoekers: het is verleidelijk om met allerlei webtrends mee te gaan en een flashy site te laten bouwen, maar past dit bij je merk en je bezoekers? Wees niet bang om in de structuur gewoonweg ‘saai’ te zijn. Dit is juist super effectief! In beeld en tekst kun je vervolgens sfeer toevoegen, al naar gelang je imago.
  • Wit = rust: niet alles hoeft opgevuld te worden met kleur! Witte vlakken ogen fris en maken tevens de content van je site goed scanbaar.
  • Tijdswinst: comprimeer beelden, video’s en bestanden zodat de laadtijd van je site aanzienlijk verbetert.
  • Interactie: denk hierbij aan subtiele effecten bij een mouse-over, scroll-animaties maar ook intelligente formulieren en eenvoudige log-in applicaties. Zo lijkt het voor de bezoeker of de website puur en alleen op hem of haar is afgestemd. En dat geeft een heel prettig gevoel 🙂

Een goede user experience gaat hand in hand met het bepalen van de customer journey. De customer journey is de ‘reis’ die een (potentiële) klant aflegt om tot de aankoop van een product of dienst over te gaan. Door alle fases (aantrekken, overwegen/vergelijken, converteren en opvolgen) in kaart te brengen en je marketingmiddelen daar op af te stemmen ben je op het juiste moment aanwezig op de juiste kanalen.

 

Een optimale user experience op je website zorgt vervolgens voor het bereiken van je doel: conversie!

Wij helpen je graag op weg met user experience. Niet alleen voor je website, maar voor alle marketingmiddelen. Van harte welkom voor een kop koffie en een vrijblijvende marketingscan!