23 juni 2020 3 min leestijd

Gewoon een succesvolle (arbeidsmarkt)campagne

Leendert Bos
Marketing specialist

Pernu is een werving-, selectie- en detacheringsbureau met een bijzondere missie: het bemidddelen van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt tot werk. Afgelopen maand zocht Pernu 15 administratief medewerkers voor de Belastingdienst in Amsterdam en 15 voor de Belastingdienst in Arnhem. Hoe pak je zoiets aan en hoe kan De Indruk helpen?

Het zoeken van 30 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt met bepaalde opleiding en vaardigheden is lastig. Het is de bekende speld in de hooiberg: mensen die in het doelgroepregister staan of een wajong-indicatie hebben, lopen daarmee over het algemeen niet (online) te koop. Soms hebben zij geen volwaardige opleiding afgerond.

Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt lopen daarmee niet online te koop!

Gelukkig heeft Pernu vaker met dit bijltje gehakt. In de afgelopen jaren slaagde Pernu erin om tientallen mensen aan een mooie baan te helpen. En dat niet alleen: ook na de indiensttreding zorgt Pernu voor goede begeleiding door een jobcoach, zodat de werknemer en de werkgever op een goede manier samen kunnen werken en de match ook een succes wordt.

Pernu is echter niet de enige partij die de opdracht van de Belastingdienst krijgt. In Nederland hebben meerdere bedrijven in 2017 een “gunning” gekregen om dit soort wervings- en detacheringswerkzaamheden uit te voeren voor de Rijksoverheid. Pernu is daar een van, maar heeft dus wel concurrentie.

Eerst zelf aan de slag

Natuurlijk gaan de recruiters van Pernu in eerste instantie zelf aan de slag met mailen en bellen naar personen uit hun eigen netwerk in de regio’s Amsterdam en Arnhem.

Na een week constateren zij: het loopt niet snel genoeg en de deadline nadert! Er zijn nog maar twee concrete kandidaten die aangedragen kunnen worden en dat is te weinig.

De Indruk gaat helpen

Dat is het moment dat de marketeer van De Indruk ingeschakeld wordt. Pernu heeft extra “power” nodig voor de campagne en wel nu direct. De marketeer gaat snel aan de slag, allereerst met het optimaliseren van de vacaturepagina (tekst en afbeelding): zijn die wervend genoeg?

Daarna wordt er in korte tijd een campagne opgetuigd op Facebook en Instagram in de regio Amsterdam en Arnhem. De bedoeling is om mensen te bereiken die in de genoemde doelgroep vallen en hen te interesseren voor de openstaande vacature.

Op Facebook, Instagram, LinkedIn en Google Ads worden campagnes opgetuigd.

Op LinkedIn wordt een ander soort campagne ingericht: deze is meer gericht op mensen die voor de gemeentelijke overheid of het UWV werken met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. De boodschap: “Is deze vacature iets voor uw cliënt?”

Tenslotte vergeet de marketeer ook het “laaghangend fruit” “niet: in Google Ads wordt een simpele advertentiecampagne ingericht, voor mensen die in Google zoeken op ‘vacature wajong’ ‘doelgroepregister vacatures’ en dergelijke.

Nog geen kandidaten genoeg

De campagnes die De Indruk inricht leveren gelijk een paar mensen op die reageren op de vacature. De kandidaten beginnen gestaag binnen te druppelen.

In dit tempo zal Pernu in enkele weken genoeg kandidaten binnenkrijgen om aan te leveren. Maar: die tijd is er niet! De deadline is inmiddels al binnen een week. Wat kan De Indruk nog meer doen om kandidaten binnen te halen?

In overleg met Pernu wordt besloten voor de laatste dagen voor de deadline van de hypertargetting-strategie af te zien. Dat betekent dat er niet meer alleen geadverteerd wordt onder een kleine doelgroep die zoveel mogelijk geschikt is voor de baan, maar ook onder een bredere doelgroep.

De marketeer doet dat door de targetting op LinkedIn en Facebook / Instagram te verruimen, te gaan werken met caroussel-advertenties en met zogenaamde displaybanners die vertoond worden aan werkzoekenden uit de administratieve branch in de regio’s Amsterdam en Arnhem.

In overleg met de klant wordt besloten om van de hypertargetting-strategie af te stappen en voor de laatste dagen een displaycampagne in te zetten.

Resultaat

Met displaybannering worden er in korte tijd veel mensen naar de website getrokken voor een relatief klein bedrag. Hier zitten veel mensen tussen uit de doelgroep Wajong / Doelgroepregister, maar ook mensen die niet zo geschikt zijn voor de baan.

Pernu is wel wat tijd kwijt met het afwijzen van ongeschikte kandidaten maar weet uiteindelijk 15 kandidaten aan te leveren in Amsterdam en 9 in Arnhem. Een succesvolle campagne dus: zowel voor Pernu en De Indruk als voor de opdrachtgever en natuurlijk ook voor de werknemers die via deze actie aan een mooie baan geholpen worden.

www.pernu.nl