24 maart 2017 2 min leestijd

Google is ook maar een mens

Leendert Bos
Marketing specialist

Naast het recept van Coca Cola is de lijst met 200 punten waarop Google een site beoordeelt misschien wel het best bewaarde geheim van de wereld. Hoe weet je nu waar Google op let als hij naar jouw site kijkt? Tip: probeer Google te begrijpen…

Wat online marketeers ook beweren: de exacte lijst met 200 punten waarop Google let, is niet openbaar. Het blijft dus gissen naar “wat werkt” en “wat niet werkt” om jouw site hoger op de Google resultatenlijst te krijgen. De lijst wijzigt bovendien regelmatig.

Google laat slechts mondjesmaat iets los over de weging van site-eigenschappen. Dit jaar bijvoorbeeld gaf Google aan strenger te gaan letten op de mobiele toegankelijkheid van sites. Is een site responsive dan komt hij hoger op de resultatenlijst. Ook sites met een SSL-certificaat (sites met een beveiligde internetverbinding) worden hoger beoordeeld. Maar hoe zwaar wegen deze punten mee ten opzichte van andere wegingsfactoren? Dat weten we niet. Wist je dat er verschillende marketeers zijn die geprobeerd hebben de 200 punten in de goede volgorde te zetten? Check bijvoorbeeld deze of deze poging.

Net een mens

Toch is er wel wat te zeggen over wat werkt en wat niet werkt. Vooral als je de gedachte achter de beoordelingsstrategie van Google begrijpt. Hoewel Google een robot is, proberen de ontwikkelaars Google zoveel mogelijk te laten denken als een mens. Maar dan een mens die miljoenen keren sneller denkt dan jij natuurlijk.

Als jij de tijd zou hebben om miljoenen sites op waarde te boordelen: waarop zou je dan letten? En hoe zou je de lijst van beoordeelde sites in de goede volgorde zetten?

Eerst beoordeelt Google elke site: voldoet deze site aan de zoekopdracht? Dan beoordeelt hij de lijst met “goede” zoekresultaten en zet ze op volgorde van relevantie: welke site past het best bij jouw zoekopdracht?

Focus

Het beste wat je dus kunt doen om je site hoger in Google te laten eindigen, is ervoor zorgen dat de inhoud van een pagina eenduidig is. Focus is daarbij het toverwoord. Als Google snapt waarover je pagina gaat, zal de zoekmachine je belonen met een hoge positie wanneer mensen zoeken op dit specifieke onderwerp.

Hoe komt Google erachter waar een pagina over gaat? Ook daarin lijkt Google sterk op een mens. Als een bezoeker van je site niet in een halve seconde ziet waar een pagina op je site over gaat, dan begrijpt Google het waarschijnlijk ook niet. Beoordeel je eigen pagina’s daarom maar gerust “als mens” en vertrouw op je onderbuikgevoel.

Tervreden

Hoger op de Google resultatenlijst komen, is overigens niet hetzelfde als veel sitebezoekers hebben. Wanneer je meer focus aanbrengt op de pagina’s van je site, krijg je als beloning wel meer tevreden sitebezoekers. Want: je sitebezoekers vinden wat ze zoeken. Dat leidt tot een groter aantal bekeken pagina’s, een lagere bouncerate en een langere tijd die op de site doorgebracht wordt. En daardoor tot een hogere conversie.

Ook meer tevreden bezoekers? Wij denken graag met je mee.