28 februari 2018 5 min leestijd

Hoe bereik je precies jouw doelgroep en niemand anders?

Rozemarijn Kamphorst-van Leijenhorst
Communicatieadviseur

Een gemiddelde internetgebruiker ziet talloze advertenties voorbijkomen op één dag. Minstens 95% van die advertenties is helemaal niet relevant voor hem of haar. Vervelend, maar vooral ook zonde van je geld als adverteerder. Wil jij advertentiekosten besparen? Maak kennis met Precision marketing!

Precision Marketing of Small Audience Marketing (SAM) is adverteren onder een zeer nauwkeurig getargete audience groep. Je doet precies het tegenovergestelde dan wat de meeste advertentiecampagnes doen. In plaats van beginnen bij een grote doelgroep en vervolgens deze doelgroep beperken, begint Precision Marketing bij een zeer nauwe doelgroep die je eventueel op een later moment verruimd.

Omdat Precision Marketing alleen de doelgroep bereikt die je zelf hebt gekozen, profiteer je van hoge doorklikratio’s en conversieratio’s.

Omdat Precision Marketing (bijna) alleen die doelgroep bereikt die je van tevoren uitgekozen hebt, zijn de (CTR) en de conversieratio’s hoger. Immers: mensen die niet geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst, krijgen de advertentie ook niet te zien. Je gooit dus geen geld meer weg met overbodige kliks en vertoningen.

Hoe pak je Precision Marketing aan?

Je kunt Precision Marketing in drie eenvoudige stappen doorvoeren. Lees hieronder welke mogelijkheden je hebt.

Stap 1: Maak een Suspect-lijst

  • Precision Marketing begint met het samenstellen van een lijst met suspects of prospects. Dit kunnen bedrijven zijn, of zelfs personen binnen een bedrijf. Tip: gebruik de zoekfunctie van LinkedIn om te bepalen welke werknemer welke functie bekleed binnen de organisatie.
  • Je kunt algemene lijsten opvragen bij de Kamer van Koophandel of downloaden van diverse sites. Wij kunnen je helpen bij het vinden van de juiste namen en/of adressen.

Het samenstellen van een lijst voor Precision Marketing is over het algemeen een arbeidsintensief werkje, maar geloof me: elke minuut die je erin stopt is zeer de moeite waard.

Meer weten over de mogelijkheden van Precision Marketing voor jouw bedrijf of organisatie?

Stap 2: Bepaal je advertentiemedium

  • Zeer gericht targeten kan het best op social media. Facebook is hierin koploper, omdat gebruikers zeer veel persoonlijke informatie aan Facebook afstaan. Zo kun je targeten op onder andere interesses, opleiding en jobomschrijving. De beste Precision Targeting combineert meerdere van deze opties. Facebook is een uitstekende plek om te adverteren omdat Nederlanders gemiddeld een kwart van hun internettijd op Facebook doorbrengen.
  • LinkedIn is ook uitermate geschikt voor Precision Marketing. Vooral omdat LinkedIn functienamen kan combineren met werkgevers. Daarnaast kun je bijvoorbeeld ook targeten op de grootte van bedrijven.
  • Google Adwords biedt ook enkele mogelijkheden voor Precision Marketing. Met name de inzet van Gmail-banners zijn een goede optie. Door het invoeren van e-maillists kun je je targetting beperken tot alleen die adressen die jij van te voren zelf gekozen hebt. 80% van de door jou ingevoerde e-mailadressen heeft een match in Google! Wat Adwords daarnaast heel goed kan is de advertentietekst van een zoekadvertentie aan laten sluiten bij de precieze zoekopdracht van de zoeker. Sinds 1 januari 2018 kun je bovendien de advertentietekst laten aansluiten bij de device die de zoeker gebruikt. Ook kun je je advertentie automatisch aan laten passen als de bezoeker jouw site al eerder heeft bekeken maar op een bepaald moment afgehaakt is.
  • Locatietargetting is een vak apart. Je kunt bijvoorbeeld het adres targetten van een beurs uit jouw vakgebied, zodat beursbezoekers tijdens de beurs overal jouw banner zien.Heb je een lijst met suspects gemaakt? Dan kun je het adres van je suspects targetten, zodat jouw banners alleen op dat adres getoond worden. In Google Adwords kun je op 100 meter nauwkeurig targeten en in Facebook tot 1 km nauwkeurig. Door middel van uitsluiting kun je deze locatie echter nog verder beperken.

Stap 3: Pas ook je landingspagina aan

  • Zorg er voor dat jouw landingpage precies is toegespitst op de door jou getargete doelgroep. Als je Precision Marketing toepast, kun je het natuurlijk niet maken om jouw specifieke doelgroep te laten landen op een algemene landingspagina.
  • Je kunt een landingspagina dynamisch maken. Door een extra keyword in de url te plaatsen, passen bepaalde woorden of afbeeldingen zich aan naar de advertentietekst.
  • Tenslotte zijn er tools beschikbaar die het mogelijk maken dat de inhoud van je pagina zich aanpast aan eigenschappen van het bezoek zoals de bezoektijd, de locatie van de bezoeker, de browser of de manier waarop de bezoeker op je pagina is gekomen.

Precision Marketing of Small Audience Marketing (SAM) is een trend die de komende jaren steeds belangrijker zal worden. En terecht. Niet alleen ga je als adverteerder zuiniger met je advertentiebudget om, ook jouw potentiële klanten willen graag relevante advertenties zien. Neem contact op voor meer informatie.

Neem contact op