4 juni 2019 3 min leestijd

Ik wil ook wat jij hebt!

Wendy Kramer-Remmerde
Creative marketing strateeg

Influencers… dat zijn toch die Insta-meisjes die in ruil voor producten vertellen hoe geweldig die producten zijn? Die zich -inclusief fillers, duckface én filters- laten fotograferen en filmen terwijl ze zogenaamd heel spontaan een nieuwe outfit kopen of hun gebleekte tanden in een speciale chocoladereep zetten? In de hoop dat alle volgzame tienermeisjes direct naar de (online) store snellen om dat óók te gaan doen.

Klopt. Dat zijn influencers. En nee, natuurlijk trappen wij daar niet in. Maar toch: onbewust laten wij ons allen be-influencen. Ja, maar ik doe niks meer met Facebook / Instagram / Twitter. En ik zie heus wel als het er te dik bovenop ligt. Natuurlijk, niet-authentieke aanprijzingen vallen genadeloos door de mand. Maar ook zonder social media-engagement word je beïnvloed waar je bij staat. Wist je bijvoorbeeld dat ‘influencer-marketing’ al zeker een eeuw oud is? In de 19deeeuw werd de Britse actrice  Lillie Langtry al gevraagd om de tonic van Brown’s Iron aan te prijzen. En met succes!

Ook zonder social media-engagement word je beïnvloed waar je bij staat

Beïnvloeden, verleiden, het is dus van alle tijden. Alle ‘persuasion technieken” van Cialdini kun je er tenslotte in gebruiken, om de beoogde consument én zakelijke partner tot koop te verleiden. Laten we dus eens kijken wat dit voor jouw business zou kunnen betekenen en hoe wij je daar mee verder kunnen helpen.

 

De definitie van Influencer marketing

Influencermarketing is een vorm van marketing waarbij de focus ligt op bepaalde personen die online een grote achterban hebben. Deze ‘influencers’ hebben een voorbeeldfunctie verkregen, waardoor zij invloed kunnen uitoefenen op de groep volgers. Deze sociale invloed kan ook worden gebruikt door bedrijven die bij de influencer advertentieruimte inkopen op diens kanalen. De marketingactiviteiten die bedrijven in samenwerking met een influencer uitvoeren vallen onder de noemer influencermarketing. In de praktijk uit dit zich vaak in winacties of gesponsorde content op het platform van de influencer.

Wie wil je bereiken?

Jouw dienst of product wordt door mensen gebruikt en/of aangeschaft. Onderdeel van je marketingstrategie is het verder specificeren van deze doelgroep: wie zijn het, wat doen ze, waar houden ze van en waar bevinden ze zich (online en offline)? Door steeds verder te filteren kunnen we goed gaan targeten. Dat wil zeggen: onder ogen komen van deze mensen. Hierbij vergeten we ook de latente behoefte niet. Mensen die nog niet eens weten hoe zeer ze jouw product of dienst nodig hebben. Door uit te vinden (via slimme algoritmes) welke doelgroep ‘lijkt’ op jouw huidige klanten of zich oriënteert op jouw product/dienst kunnen we ook deze groep toevoegen. Zo schiet je niet met hagel en is elke actie gericht op resultaat.

Wie moet jouw doelgroep gaan bereiken?

Als je weet wie je wilt bereiken, kun je gaan bepalen wie daar in een verleidelijke voorbeeldfunctie zou kunnen innemen. Een BN-er, een lokale bekendheid, een woonblogger, sporter, een autoriteit op het vakgebied, een bestaande klant met grote achterban… de mogelijkheden zijn eindeloos. Vervolgens gaan we de vorm bepalen: een post, een vlog (video), een winactie.. Ook hier kunnen we heel secuur kiezen wat bij jou, de influencer en je content past.

Dit kan op eigen initiatief of via een speciale Marktplaats, waar bedrijven en influencers opdrachten kunnen uitzetten en pitchen. Over alle haken en ogen (reputatieschade, negatieve draai, vergoedingen) hebben wij inmiddels veel nagedacht en ervaring mee opgedaan. We helpen je daarom graag verder met deze vooruitstrevende en tegelijk oeroude marketingtechniek!

Neem contact op