24 augustus 2018 4 min leestijd

Maak je eigen doelgroep in Google Ads

Leendert Bos
Marketing specialist

Ga je adverteren op Google Ads (zoals Google Adwords sinds kort heet)? Dan verdrink je soms in de targeting-opties. Zowel voor tekstadvertenties als voor displayadvertenties zijn enorm uitgebreide mogelijkheden. Begin daarom eerst eens met zelf na te denken…

Marketeers die een campagne aanmaken in Google Ads schrijven of ontwerpen vaak eerst de advertentie en gaan vervolgens zoekwoorden of targetingopties toevoegen uit de lijst die Google aanbiedt. Maar is dat wel de goede volgorde?

Laptop dicht

Soms is het slim om zelf eerst eens na te denken over wie je wilt bereiken, waar die doelgroep zich bevindt en welk gedrag je doelgroep online vertoond, zonder dat je je laat afleiden door de voorgekauwde opties van Google Ads. En klap bij dat denkproces gerust je laptop eens dicht..!

Gesteld dat je je doelgroep scherp voor ogen hebt: hoe begin je met die aan Google te omschrijven? Een paar vragen die je helpen bij je denkproces:

  • Welke websites bezoekt je doelgroep? Noteer alle urls. Niet alleen de url van de website, maar ook losse pagina’s of delen van een website kunnen behulpzaam zijn. Het gaat niet alleen om websites die men bezoekt om precies jouw dienst of product te zoeken, maar ook om websites die überhaupt door jouw doelgroep bezocht worden.
  • Welke zoekwoorden gebruikt je doelgroep? Denk niet alleen na over de meest logische zoekwoorden die mensen gebruiken die naar jouw product of dienst op zoek zijn.
  • Kijk ook eens naar gerelateerde zoekwoorden. Misschien hebben die zoekwoorden niets met jouw product te maken, maar helpen ze wel om de juiste doelgroep te targeten. Mensen die zoeken op ‘babykleertjes’ zullen misschien ook een kinderwagen nodig hebben. Mensen die zoeken naar ‘Funda’ zullen na verloop van tijd ook ‘verhuisdozen’ nodig hebben.

Mensen die zoeken naar ‘Funda’ zullen na verloop van tijd ook ‘verhuisdozen’ nodig hebben.

  • Welke concurrenten heb je? Mensen die websites van concurrenten bezoeken, zijn ook jouw doelgroep. Noteer alle urls.
  • Soms weet je beter wie er NIET in je doelgroep vallen, dan wie er wel in vallen. Uitsluitingsdoelgroepen zijn daarom minstens net zo belangrijk om te bepalen. Welke websites bezoekt je doelgroep NIET? Welke zoektermen zijn NIET van toepassing? Bij De Indruk hanteren we een uitgebreide uitsluitingslijst van zoektermen waar je doorgaans veel ongewenste klikken mee kunt voorkomen.
  • Mensen die al een keer eerder een product of dienst afgenomen hebben (geconverteerd zijn), wil je die wel of juist niet meenemen in je targeting?

Aangepaste intentiedoelgroepen

Oké, tijd om je laptop weer open te klappen. Log in op Google Ads en klik op Doelgroepen. Sla alle opties van Google over en kies ervoor om een Aangepaste intentiedoelgroep aan te maken. Hierin kun je alle zoekwoorden en urls kwijt die je net hebt opgeschreven.

Wees daarin niet te zuinig, want voor een beetje bereik moet je doelgroep groot zijn. Onder de tab ‘Doelgroep grootte’ kun je kijken wat je bereik is.

Het kan de moeite lonen om verschillende aangepaste intentiedoelgroepen aan te maken, zodat je die kunt A/B testen en er later op kunt optimaliseren. Bijvoorbeeld een groep voor ‘bezoekers van concurrerende websites’, een groep voor ‘zoekwoorden’, een groep voor ‘gerelateerde zoekwoorden’ en een groep voor ‘websites die mijn doelgroep bezoekt’. Maak ook een doelgroep aan voor iedereen die uitgesloten dient te worden.

Het kan de moeite lonen om verschillende aangepaste intentiedoelgroepen aan te maken, zodat je die kunt A/B testen en er later op kunt optimaliseren.

Klaar? Dan kun je je advertenties targeten op jouw eigen samengestelde doelgroep(en). Beperk je doelgroep eventueel nog met extra targetingopties, zoals leeftijd, geslacht of locatie.

De regie bij Google leggen

Al het bovenstaande kan natuurlijk ook geautomatiseerd. Maak eenvoudig een doelgroep van ‘alle websitebezoekers’ aan en laat Google adverteren op ‘Vergelijkbaar met Alle websitebezoekers’.

Echter, onze ervaring is dat je Google niet te veel de regie moet geven. Laat je niets wijsmaken: Google wil liever dat jij veel geld besteed op Google Ads, dan dat jij je optimale doelgroep bereikt.

Wanneer Google constateert dat veel bezoekers van je website over bedrijfscertificering ook geïnteresseerd zijn in ongediertebestrijding, zal Google gerust de targeting uitbreiden naar de laatste categorie. Zes andere manieren om geld te verliezen op Google Ads.

Optimaliseren

Als je campagnes eenmaal lopen is het natuurlijk tijd om te optimaliseren. Wees niet te bang en schrap van de lijst wat er niet werkt. Ben je bang om potentiele bezoekers helemaal te schrappen? Zorg dan voor een bodaanpassing, zodat Google je advertentie vaker aan het beste doel van je doelgroep vertoond en minder vaak aan de rest.

Meer weten over Google Ads? Wij nemen jouw Google Ads-campagne graag onder de loep. Neem contact op voor een gratis campagne-scan.

Neem contact op