18 mei 2020 4 min leestijd

Marketing in tijden van Corona. Wat kan ik nu doen om straks van te profiteren?

Wendy Kramer-Remmerde
Creative marketing strateeg

Vijf slimme tips om direct toe te passen

Ondernemen is op dit moment op z’n zachtst gezegd een avontuur. Sinds 18 maart zijn veel zekerheden, vooral financieel, weggevallen. Veel ondernemers vragen zich af: wat nu? Ook bij De Indruk stellen klanten opdrachten uit of zetten contracten on-hold.  In dit blog praten we je graag bij over marketing in tijden van Corona. Hoe red je je business en behoud je je klanten? Wij zetten de belangrijkste stappen op een rijtje.

Podcast op Spotify     Download audio bestand

Crisiscommunicatie

Wat crisiscommunicatie betreft kunnen we veel leren van onze regering en het RIVM. Een van de opvallende dingen is dat zij hun communicatie opdelen in hapklare brokken op van tevoren geplande momenten. In tijden van onzekerheid is het dan in elk geval prettig te weten wanneer er een nieuwe update komt en wanneer er nieuwe beslissingen genomen zullen worden.

Een ander leerpuntje is de uitgebreide onderbouwing voor beslissingen. Zeg niet: ‘Deze levering is op dit moment niet mogelijk’, maar leg uit waarom de levering is vertraagd en wanneer je terugkomt met nieuwe informatie hierover.

Communicatie en de kracht van herhaling

Of je nu hard geraakt wordt of dat het allemaal best meevalt of je juist het werk niet aan kan: het advies is in elk geval om helder en duidelijk te zijn over wat (potentiële) klanten van je kunnen verwachten.

Op welke manier kan jouw dienstverlening doorgaan? Kun je al je producten leveren en zo ja: zit daar vertraging op of niet? Welke regels gelden er op jouw fysieke locatie(s)? Zorg ervoor dat je een goed verhaal hebt dat ook goed vindbaar is op je website. Er is al onzekerheid genoeg: klanten willen weten waar ze aan toe zijn.

Zelfs als jouw business doordraait as usual, zou je daar over kunnen berichten. Want het is maar de vraag of jouw klanten weten dat ze gewoon nog orders kunnen plaatsen en jou gewoon nog om advies kunnen vragen.

“Wij draaien gewoon door” is óók een bericht dat het waard is om te verspreiden!

Wees zichtbaar én vindbaar

Voor bedrijfstakken waarin het nu relatief rustig is; is dit hét moment om aan de slag te gaan met content. Door veel en vaak informatie te plaatsen – op de website of socials- blijf je onder de aandacht en werk je ondertussen aan je vindbaarheid op Google. Denk hierbij aan het schrijven en delen van nieuwe teksten, blogs, videocontent en posts, maar ook digitale nieuwsbrieven.

Investeren in advertising

Met een kleine investering kun je deze content betaald promoten op je social media kanalen en bijvoorbeeld via Google ads. Hierdoor werk je aan je positie in Google én bouw je een community op waar je op korte of lange termijn de vruchten van kunt plukken.

Werk aan je referentieportfolio

Een andere tip is het verzamelen van referenties. Door te bouwen aan een goed referentieportfolio geef je je imago echt een upgrade. Ook deze referenties kun je vervolgens weer inzetten op je website en socials.

Pak je winst met wat er nog wél kan

In een crisis als deze heb je de neiging veel na te denken over wat er niet meer kan. Maar natuurlijk is er ook veel wat nog wel kan. Zijn er onderdelen van jouw bedrijf die min of meer ongehinderd door kunnen draaien? Investeer daar dan in. Of zoek slimme alternatieven voor de normale gang van zaken.

Omschakelen en flexibiliteit

Soms moet je accepteren dat de zaken er anders voor staan. Enkele klanten van ons bieden opleidingen en trainingen aan en moesten noodgedwongen omschakelen naar een online equivalent daarvan. Echter: alleen de klant die bereid was ook in prijs te dalen, een online training is immers minder waard, heeft nu nog deelnemers.

Met andere woorden: bedrijven die in staat zijn om flexibel te reageren op marktomstandigheden zullen deze crisis overleven.

Grijp de kansen die er liggen

Het voelt nog een beetje onethisch, maar deze corona-crisis biedt ook weer kansen voor ondernemers. Mensen hebben bijvoorbeeld behoefte aan bezorging aan huis, online vermaak, beschermingsmiddelen en manieren om thuis in beweging te blijven. Vraag dat maar aan de leveranciers van trampolines en fitnessapparatuur! Ook bedrijven die inspringen op de komende anderhalvemeter-economie doen gouden zaken.

Inhaken op het corona-virus door als bedrijf steun te betuigen aan de zorg is inmiddels veel gedaan en zeker ook terecht. Maar hoe kun je onder de aandacht blijven, zonder de platgetrede paden te bewandelen?

Durf out of the box te denken en schroom niet om onze hulp daarbij in te roepen.

Bereid je voor op het post-corona tijdperk

Voor sommige bedrijven betekent deze periode vooral: stilzitten en hopen dat je het financieel overleeft. Maar hoe ziet de wereld eruit na de corona-crisis?

Drukte na de crisis

Onze klanten uit de wereld van werving en selectie bereiden zich alvast voor op de omslag van een tekort aan goed personeel naar een tekort aan beschikbare banen.  Als je een horecabedrijf hebt of in het toerisme werkzaam bent, zou het wel eens kunnen zijn dat je het na de corona-crisis extra druk krijgt. Mensen missen nu etentjes, uitjes en vakanties. Die willen ze graag later inhalen. Ben jij in staat hier voldoende van te profiteren zodat je toch nog wat van de gedorven inkomsten terug kunt halen?

Voor sommige bedrijven geldt dat het wellicht slim is om budgetten die nu gereserveerd zijn voor advertenties, op een later moment in te zetten. Andere bedrijven kunnen nu juist profiteren van de lagere kosten per klik. Op social media zijn enorme successen te behalen, puur en alleen omdat de socials de laatste weken veel intensiever bezocht worden dan voorheen.

Hoe het ook zij: alle bedrijven moeten zich voorbereiden op de nieuwe realiteit van de anderhalve-metereconomie.

Hoe ziet jouw bedrijf en jouw dienstverlening eruit als je voortdurend anderhalve meter afstand houden moet?

 

Wij denken graag met je mee, uiteraard op veilige afstand.