14 maart 2018 4 min leestijd

Nieuwe Europese privacywetgeving: heb jij je cookiebeleid al op orde?

Wendy Kramer-Remmerde
Creative marketing strateeg

Het is je vast niet ontgaan: vanaf 25 mei gaat de nieuwe e-privacy wetgeving (GDPR) van start. Dit alles om de persoonsgegevens te beschermen van de websitebezoeker. Je dient bijvoorbeeld toestemming te vragen om zogenaamde tracking cookies te mogen plaatsen en je moet jouw bezoeker laten weten welke cookies je precies plaatst en met welke reden. Staat dit al in jouw cookiebeleid?

Nu is het zo dat veel websites de bezoeker als het ware ‘dwingen’ om de cookies te accepteren. Doe je dit niet, dan krijg je een niet-werkende website voor je kiezen. Een cookiewall waarin je niets anders kunt dan accepteren, is vanaf mei om die reden niet meer toegestaan. Ook bij het weigeren van de cookies moet de website normaal functioneren.

Hoe gaat jouw cookiebeleid er uitzien?

Zoals in de introductie benoemd, dien je de websitebezoeker te informeren over de cookies die je plaatst en over de reden daarvoor. Allereerst onderscheiden we drie verschillende soorten cookies, namelijk: functionele cookies, analytische cookies en tracking cookies. Een aantal van deze cookies mag je plaatsen zonder toestemming, maar voor een aantal interessante marketing-cookies heb je die toestemming wel nodig.

Functionele cookies

Zoals de naam al doet vermoeden, zijn functionele cookies nodig om een website goed te laten werken. Daarom hoef je de bezoeker ook geen toestemming te vragen om deze cookies te gebruiken. Enkele voorbeelden van een functionele cookie:

  • Het vinkje ‘Onthoud inloggegevens’ zodat de bezoeker niet keer op keer opnieuw in hoeft te loggen.
  • Het onthouden van de inhoud van je virtuele winkelwagentje.
  • Het laden van externe videos in je website.

Analytische cookies

De analytische cookies stellen je in staat data uit je website te halen, zodat hij voor de bezoeker geoptimaliseerd kan worden. Voor bijvoorbeeld het gebruik van Google Analytics hoef je geen toestemming te vragen aan de bezoeker. Deze cookies hebben namelijk nauwelijks gevolgen voor de privacy, omdat er geen persoonsgegevens om de hoek komen kijken.

Wel dien je in je cookiebeleid op te nemen welke analytische cookies je plaatst. Er zijn namelijk meer analyseprogramma’s waarmee je jouw website kunt optimaliseren.

Let op: Gebruik je Google Analytics, dan moet je er wel voor zorgen dat je aan bepaalde voorwaarden voldoet. Zo is het van belang dat je het IP-adres van de bezoeker anoniem maakt en dat je het delen van de statistieken met Google uit zet.

Tracking cookies

Een tracking cookie legt het surfgedrag van de bezoeker vast. Hiermee kun je jouw bezoeker een aanbieding doen op basis van de pagina’s die hij of zij eerder bezocht heeft. Enkele voorbeelden van tracking cookies zijn: remarketing cookies, cookies voor digitale mailings, voor social media of voor partnersites. Aan de hand van dit type cookie kun je dus gerichte advertenties tonen aan jouw websitebezoeker.

Controleer dus goed welke gegevens jij van je bezoekers opslaat en waar je ze voor gebruikt. Voor het plaatsen van deze cookies dien je namelijk wel degelijk toestemming te vragen. In het cookiebeleid leg je uit welke tracking cookies je plaatst, met welk doel dat is en wat ze precies bijhouden.

De GDPR-wetgeving

Het aanpassen van het cookiebeleid is onderdeel van de GDPR-wetgeving (ook wel Algemene verordening gegevensbescherming, AVG) die vanaf 25 mei 2018 van start gaat. Ook voor e-mailmarketeers gaat er het een en ander veranderen. Zij moeten bij gaan houden wanneer de opt-in verkregen is en waarvoor de bezoeker toestemming heeft gegeven. Lees meer over de wetgeving voor e-mailmarketing.

Wij informeren onze klanten over de benodigde aanpassingen om aan de GDPR-wetgeving te voldoen. Ook als je geen klant bent van De Indruk, kunnen wij je helpen.

Neem contact op