fbpx

Waarom webinars werken

Waarom webinars werken

En wat we kunnen leren van anderen

Misschien word je er zo langzamerhand wel gek van: sinds we in corona-tijden leven spruiten de webinars de overal de grond uit. Iedereen lijkt wel webinars te organiseren: waarom zou jij dat dan óók nog doen?

Nou, bijvoorbeeld omdat een webinar houden de ideale manier is om van “latent geïnteresseerden” echte klanten te maken. De drempel om je in te schrijven voor een webinar is lekker laag, maar na het bijwonen van een webinar is de motivatie om ook in zee te gaan met jouw bedrijf heel hoog!

Met andere woorden: een webinar wérkt. Dat zien we niet alleen zelf (ja, wij organiseren ze ook), maar ook bij onze klanten.

 

 

  • Neem nou SV Land. Dit bedrijf levert specialistische kennis van de Sociale Zekerheid in de vorm van opleidingen, dienstverlening en detachering. In de afgelopen maand besloot deze klant van De Indruk een webinar te organiseren voor wethouders. Ze waren verrast door het resultaat: bijna 90 wethouders schreven zich in! (huidige stand).
  • Of neem nou PalmSens. Dit bedrijf produceert elektrochemische meetapparaatjes (potentiostats) die bijvoorbeeld gebruikt kunnen worden om aan te tonen of er lood in water zit of hoe hoog je suikerspiegel is, of zelfs of jij COVID-19 onder de leden hebt of niet. In de afgelopen maand organiseerden zij een webinar over “Enzymatic Biosensors”. Wellicht voor jou niet zo interessant, maar bijna 500 mensen wereldwijd waren wel enorm geïnteresseerd en woonden de webinar bij.

Lessons learned

Bij De Indruk hebben we de laatste maanden ook volop geëxperimenteerd met webinars en dat heeft ons zeker geen windeieren gelegd! Wat hebben we de afgelopen maanden geleerd? We delen onze belangrijkste inzichten met je…

  • Organiseer je webinar op een tijd dat het uitkomt. Wij kozen zelf voor de vrijdagmorgen. De vrijdag is een dag waarop mensen vaak niet zo druk hebben als op andere dagen van de week. Er zijn minder meetings en er is tijd en ruimte in het hoofd om even over iets anders na te denken.
  • Nodig mensen persoonlijk uit. Als je een webinarpagina aangemaakt hebt op je website of een webinar-event aangemaakt hebt op LinkedIn, vertrouw dan niet alleen op een social media-berichtje of een nieuwsbrief, maar nodig zelf op persoonlijke titel je contacten uit. Mensen komen graag een uurtje luisteren als ze weten dat jij eraan gewerkt hebt.
  • Organiseer voldoende hulp. Een webinar moet je niet in je eentje willen organiseren. Wij stellen voor dat je minimaal met z’n drieën bent. Een persoon doet het verhaal, een persoon is technisch verantwoordelijk en managet de online reacties. Een derde persoon volgt de webinar en waarschuwt je als er iets niet helemaal goed gaat. Better safe than sorry, tenslotte…
  • Maak het interactief. Als je een webinar geeft, deel dan geen Powerpoint van 50 slides waarbij jij de tijd volpraat, maar ga ook in gesprek met de deelnemers. Dat kan live, maar ook bijvoorbeeld via de chat. Laat mensen hun vragen stellen, maar stel vooral ook zelf vragen aan hen. Dat kan bijvoorbeeld heel goed door het activeren van een poll. Met leuke pollvragen betrek je je kijkers en luisteraars bij het verhaal en hou je hen bij de les.
  • Doe een concreet aanbod. Een webinar zonder concreet aanbod aan het einde is een gemiste kans. Doe de kijkers en luisteraars dus een eenmalige exclusieve aanbieding aan het einde van je webinar waarop ze ja of nee kunnen zeggen. Bied je product of dienstverlening aan voor een mooi rond getal. Je moet tenslotte het ijzer smeden als het heet is. Nu is het moment om enthousiaste deelnemers om te zetten naar klanten.
  • Zorg voor correcte opvolging. Heb je een aanbod gedaan? Zorg dan voor een nette opvolging. Sowieso krijgen alle deelnemers een mail na deelname met nogmaals dezelfde aanbieding en de terugkijklink van de webinar. Maak je die gemakkelijk deelbaar dan kun je ook ná je webinar nog mensen bereiken en overtuigen.
Bekijk hier onze eigen online kennisbank

Tijd voor een webinar over jouw business? Kom eens met ons praten. Wij helpen je graag op weg.

We hebben niet alleen nog meer tips, maar kunnen je ook praktisch ondersteunen met de technische kant van de zaak. Samen halen we er maximaal resultaat uit!

Strategie & advies. Design. Development. Marketing.