Wat je moet weten over Google MUM

Wat je moet weten over Google MUM

Google MUM is de nieuwe AI-technologie achter Google’s zoekmachine (de opvolger van BERT). Of moet ik liever zeggen: antwoordmachine? Want dat is precies wat Google met MUM wil doen: antwoorden geven op vragen die gebruikers stellen.

MUM staat voor Multitask Unified Model, dit is een AI gestuurd model wat het mogelijk maakt om informatie nog beter te begrijpen.

Het is je vast al eerder opgevallen dat Google steeds vaker het volgende blokje in je zoekresultaten toont:

 

 

Dit blokje wordt gegeneerd door Google MUM. Google plaatst dit blokje op basis van je zoekopdracht (in dit geval: ‘iso 9001’). Als je op een vraag in het blokje klikt gebeuren er twee dingen:

  1. Je krijgt direct antwoord + een linkje naar de website waar Google dit antwoord heeft gevonden.
  2. Je krijgt direct drie nieuwe vraagsuggesties die te maken hebben met het antwoord wat je net bekeken hebt.

Kortom: steeds vaker geeft Google alle informatie over een bepaald onderwerp, zonder dat je daarvoor door hoeft te klikken naar een website.

En dat gaat ver! In Google MUM hoeft het antwoord op de vraag die stelde namelijk niet langer van websites te komen die in dezelfde taal zijn geschreven. Als Google oordeelt dat een Franse website betere informatie heeft zal hij je de informatie uit díe website voorschotelen, maar dan automatisch naar het Nederlands vertaald met Google Translate.

 

Welke vragen beantwoord Google MUM?

Want Google MUM beantwoord niet alleen eenvoudige vragen, zoals de bovenstaande, maar juist ook complexere vragen. Zoals ‘Ik heb afgelopen herfst de Mont Blanc beklommen en nu wil ik in de lente de Kilimanjaro beklimmen. Met welke verschillen in voorbereiding moet ik rekening houden?’

Tot nu toe moest je zo’n vraag meestal opbreken in diverse vragen, zoals:

  1. Wat is het verschil tussen een berg beklimmen in de herfst of in de lente?
  2. Wat is het verschil tussen het beklimmen van de Mont Blanc en de Kilimanjaro?
  3. Hoe moet ik me voorbereiden op een bergbeklimming?

Etcetera.

Met Google MUM gaat Google nu het antwoord uit die deelvragen combineren tot één antwoord wat je direct in je zoekresultaten teruggekoppeld krijgt.

NB: Veel hiervan is nog toekomstmuziek: Google is pas net begonnen met het uitrollen van Google MUM…

Kan je alleen op zoekwoorden zoeken in Google MUM?

Nee, zeker niet! Een andere update van Google MUM is dat afbeelding-input groter wordt. Je kunt nu al een afbeelding uploaden in Google Image Search en dan kijken waar deze afbeelding nog meer op internet voorkomt.

Dat is echter een peuleschil vergeleken bij de nieuwe image-search opties die Google MUM met zich meebrengt. Met Google Lens kan je bijvoorbeeld je bergschoenen scannen en dan vragen: kan ik hiermee de Kilimanjaro beklimmen? Google zal je vervolgens van een helder antwoord voorzien, waarmee je vooruit kunt.

Hoe beïnvloedt Google MUM je SEO-pagina’s?

SEO gaat door Google MUM flink veranderen. Al was het alleen maar omdat potentiele bezoekers minder vaak door gaan klikken naar je website. Ze vinden hun antwoorden immers al in Google zelf en hoeven hiervoor helemaal niet meer je website te bezoeken.

Slim dus om in het antwoord dat Google uit gaat lichten ook al een call-to-action te zetten waardoor mensen op z’n minst nieuwsgierig gaan worden naar de verdere inhoud van je webpagina.

Google MUM vindt (uiteraard) informatieve pagina’s belangrijker dan sales-gerichte pagina’s. Steeds vaker zal je dus sales moeten verpakken in informatieve teksten. De kunst is om dat subtiel genoeg te doen om geen irritatie op te wekken bij de lezer.

Een andere verandering is dat je SEO-pagina’s ook internationale aandacht kunnen gaan trekken, doordat Google je teksten vertaald aanbiedt aan zoekers uit andere landen. Maar pas op: jouw goed presterende Nederlandstale SEO-pagina’s krijgen er direct ook een enorme internationale concurrentie bij…

Blijft jouw autoriteit wel overeind naast zoveel internationale concurrentie? De enige manier om dat te garanderen is door zoveel mogelijk de autoriteit te worden in een specifiek specialisme of juist een autoriteit op lokaal niveau te worden.

 

Hoe optimaliseer je je website voor Google MUM?

Door letterlijk vragen te stellen en antwoorden te geven, zoals ook in deze blog. Hoe meer tussenkopjes de vorm van een vraag hebben (met relevante zoekwoorden erin), hoe beter. Ook FAQ-modules gaan je helpen om steeds hoger te komen in de zoekresultaten van Google.

Gebruik daarbij structured data om aan Google uit te leggen dat je hier belangrijke vragen van relevante antwoorden voorziet en je hebt direct een streepje voor in Google. Op deze pagina over structured data bij FAQ’s van Google ligt Google dat zelf toe.

Welke ‘veel gestelde vragen’ moet je eigenlijk beantwoorden op je website? Dat is eigenlijk heel simpel. Google eens het onderwerp van je seo-pagina en kijk op de resultaatpagina ‘welke vragen mensen hierover ook nog stellen’. Verwerk díe vragen en de bijbehorende antwoorden in je SEO-tekst en je bent klaar voor Google MUM.

Lees meer over Google MUM

Strategie & advies. Design. Development. Marketing.
avatar
Erik van Holland
Kan ik je ergens mee helpen?
Waar kunnen wij je mee helpen?
1
1