fbpx

Bartiméus Fonds

Een veilige route voor iedereen

Samenwerking

2020 - heden

Diensten
  • Strategie & advies
  • Design
  • Development
  • Marketing
Betrokken personen

Houd de lijn vrij!

Een veilige route voor iedereen

“Houd de lijn vrij!” maakt zich al drie jaar sterk voor obstakelvrije geleidelijnen. Het is een initiatief van het Bartiméus Fonds en wordt uitgevoerd in samenwerking met Bartiméus, Koninklijke Visio, de Oogvereniging en de Robert Coppes Stichting. Ook NS en ProRail ondersteunen ‘Houd de lijn vrij!’, al vanaf de allereerste campagne in 2018.

Geleidelijn wat zijn dat eigenlijk?

Kortgezegd: geleidelijnen zijn “die ribbels” op de stoep. Mensen die slechtziend of blind zijn hebben deze lijnen nodig om veilig hun weg in de openbare ruimte te vinden. Staan er fietsen, reclameborden of andere obstakels op, dan levert dit voor hen gevaarlijke situaties op. 56% van de Nederlanders weet niet hoe (levens) belangrijk deze lijnen zijn. Dat moet anders! Samen met het Bartiméus Fonds trokken wij “ten strijde”. En met succes!

Bewustwording

September en oktober (de maand van de toegankelijkheid) stonden volledig in het teken van bewustwording en activatie. Via social media, radio, videoschermen op NS-stations en een postercampagne door heel Nederland.

Alleen al op social media werden 2 miljoen mensen bereikt!

Maar laten we eens bij het begin beginnen.

Sta niet op onze strepen!

...dat doen we liever zelf!

Voor deze campagne hebben we allereerst een thema met bijbehorende pay-off ontwikkeld: “Sta niet op onze strepen – dat doen we liever zelf”. Dit straalt kracht uit en verenigt mensen met een visuele beperking. De strepen corresponderen met de geleidelijnen. Ook in de typografie hebben we de lijnen doorgevoerd. Hiermee is er een herkenbaar beeld gecreëerd wat steeds in alle uitingen doorloopt en zonder stijlbreuk in de reeds bekende huisstijl past.

 “Sta niet op onze strepen – dat doen we liever zelf” is krachtig met een humoristische ondertoon.

Inclusiviteit in woord & beeld

Bij het bouwen aan deze campagne en het merk “Houd de lijn vrij!” hebben we steeds op verschillende manieren getoetst of alle middelen en uitingen toegankelijk zijn voor mensen met een visuele beperking. Er is daarom gekozen voor een eenvoudig maar krachtig design met veel contrast. Uiteindelijk hebben we ook de typografie met de lijnen (zoals hierboven te zien is) teruggebracht naar een lettertype dat van afstand duidelijker te lezen is.  Dit zodat ook mensen met een visuele beperking zich gesterkt en begrepen zouden voelen door de campagne.

 

De website als basis

www.houddelijnvrij.nl

Wat zijn geleidelijnen en wat is het belang? Op www.houddelijnvrij.nl wordt het helder uitgelegd. De site is gebouwd volgens de WCAG normen (lees hier ons blog daarover). Deze normen zorgen er voor dat de site voor mensen met een visuele, auditieve of andere beperking toch optimaal toegankelijk is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan contrast-opties, lettervergroting en het laten voorlezen van alle content.

Optimaal toegankelijk voor iedereen

Een site inclusief (= optimaal toegankelijk) maken betekent tegelijkertijd ook concessies doen aan het design. Zo is het bijvoorbeeld niet mogelijk om knipperende neon pijlen te gebruiken om iets te verduidelijken (als je dat al op die manier zou willen…). Dit staat uiteraard de leesbaarheid in de weg. Bij het ontwerpen en bouwen van deze site hebben we daarom steeds het snijvlak gezocht van design en toegankelijkheid. Uit de reacties over de site, zowel van mensen met als zonder beperking, de bezoekersaantallen en de conversies zijn we daar met elkaar goed in geslaagd.

De site is de perfecte combinatie van een optimaal toegankelijke site en een aantrekkelijk, herkenbaar én functioneel design.

De stap naar het "grote publiek"

Campagnes, advertenties en publiciteit

Ter algemene branding en bewustwording hebben we diverse campagnes ingezet, gericht op heel Nederland, met authentieke, organische content vanuit de reguliere social media kanalen. Ook hebben we een campagne ingezet met de boodschap “sta niet op onze strepen – dat doen we liever zelf”. Doel van deze campagnes: zoveel mogelijk bereik. We hebben ervoor gekozen om per leeftijdscategorie (jongeren, middelleeftijd, ouderen) te gaan adverteren en daarbij gebruik te maken van beelden van mensen met een visuele beperking uit diezelfde leeftijdsgroep. Dit om herkenbaarheid en daarmee sympathie te stimuleren. De campagnes en advertenties zijn ingezet op social media en Google.

Met een bereik van bijna 1,8 miljoen is de doelstelling van deze fase om het grote publiek te bereiken ruimschoots behaald.

Goed om te weten: alle organische content voor de social media kanalen is vooraf strategisch gepland aan de hand van de contentkalender en door middel van opgemaakte templates steeds voorzien van de herkenbare merkidentiteit.

Van kennismaking tot bewustwording tot conversie

De campagnes zijn zo opgebouwd dat we via diverse fases (kennismaking, bewustwording, sympathie, bereidheid en binding) de doelgroep uiteindelijk naar een conversie hebben kunnen leiden.

Permanente herkenning en bewustwording

Letterlijk voor je neus op de stoep

Hoe zorg je voor bewustwording direct daar waar het nodig is? Om dit voor elkaar te krijgen is er permanente stoeptegel vervaardigd. Deze kan worden besteld via www.houddelijnvrij.nl en geplaatst bij geleidelijnen om zo direct een sein af te geven: houd de(ze) lijn vrij!.

De knalblauwe “Houd de lijn vrij!’ tegel is inmiddels door meer dan 20 gemeenten besteld!

Ik wil dit ook in mijn gemeente!


Om zoveel mogelijk gemeenten te bewegen deze stoeptegel te bestellen en te plaatsen is er een manifest ontwikkeld. Alle ondertekende manifesten zijn per gemeente uitgefilterd en worden overhandigd. Het secundaire doel van de manifest ondertekening is het opbouwen van een leads-bestand om eenmalig te kunnen benaderen voor donateurschap.

Verleiden tot ondertekening manifest

Om het publiek tot tekenen te verleiden hebben we campagne gevoerd in 14 vooraf geselecteerd gemeenten. De campagne hiervoor – op Facebook, Instagram en Google ads- bestond uit verschillende fases. Van kennismaking tot bewustwording, binding en uiteindelijk activatie: teken het manifest.

Deze campagne was volledig gericht op conversie en heeft gebruik gemaakt van remarketinggroepen uit voorgaande fases. Hierdoor is een conversiepercentage van bijna 8% behaald.

Swipe your way - the game

Spelenderwijs bewust worden

Lukt het jou -digitaal- de geleidelijnen vrij te houden? Swipeyourway is een interactieve game waarbij de spelers moeten proberen op hoge snelheid objecten van de weg af te swipen. De hoogste score maakt daarbij kans op leuke prijzen, zoals een uitstapje naar het MuZIEum in Nijmegen en Tony Chocolonely in Houd de Lijn Vrij huisstijl. Ook deze game is gemaakt met twee doelen als uitganspunt: bewustwording, met name onder jongeren (tot 23 jaar) en als subdoel, het werven van donateurs.

Swipeyourway is publicitair ondersteund door middel van diverse campagnes en advertenties op social media en Google. Het spel is bijna 15.000 keer gespeeld, hierbij hebben ruim 300 mensen hun gegevens achter gelaten als lead voor het donateurschap.

 

De kracht van de herhaling

Het is een oeroude marketingwet:  de kracht van de herhaling. Door voor “sta niet op onze strepen” gebruik te maken van diverse kanalen, zowel digitaal als analoog en out of home hebben we de campagnes maximaal kunnen pluggen.  Naast de uitingen op social media, Google, abri’s en in het openbaar vervoer is er op de Reformatorische omroep enkele weken een radiospot uitgezonden, gecombineerd met een banner op de site. Daarnaast zijn er 35 interviews geweest voor verschillende (regionale) radiozenders en kranten.

 

 

Toekomst creëer je samen

Samen met het Bartiméus Fonds kijken we terug op een bijzonder traject. Leerzaam én dankbaar werk om campagne te voeren voor deze specifieke doelgroep. We hebben met elkaar een enorm bereik neergezet en hopen dat de bewustwording ook na deze ‘actieperiode’ nog verder verspreid zal gaan worden.

 

Daarom eindigen we met de bekende slogan: “Sta niet op onze strepen – dat doen we liever zelf!”