De rol van webpagina-onderdelen voor interpretatie (deel 2)

Home / De rol van webpagina-onderdelen voor interpretatie (deel 2)

Alinea’s, tussenkopjes, hyperlinks en uitgelichte quotes

In het vorige artikel vertelde ik over de rol van paginakop, de introtekst en de headerafbeelding. Dit artikel vertelt je hoe je strategisch gebruik maakt van alinea’s, tussenkopjes, afbeeldingen en uitgelichte quotes.

Een pagina moet altijd triggeren, overtuigen en activeren. De middensectie van je pagina heeft vooral de taak om te overtuigen.

Alinea’s, tussenkopjes, hyperlinks, vetgedrukte of cursieve woorden, afbeeldingen en uitgelichte quotes dienen allemaal om je bezoeker te bevestigen in zijn keuze voor jouw bedrijf, product of dienst. Hoe?

Alinea’s voor luie lezers

Een alinea op internet is een tekstgedeelte dat uit enkele zinnen onder elkaar bestaat. Is het in boeken en artikelen gebruikelijk om lange alinea’s te schrijven: op internet is dit juist funest.

Uit onderzoek blijkt dat sitebezoekers alinea’s van meer dan vier regels vaak overslaan, simpelweg omdat ze inschatten dat zo’n alinea teveel focus van hen zal vragen. Vermoeiend!

Een witregel om de 3 à 4 regels is dus het advies, tenzij je pagina in kolommen is verdeeld. In dat laatste geval kunnen er natuurlijk meer regels onder elkaar staan, echter de witregels zullen procentueel even vaak moeten voorkomen.

Sluit je alinea af met een voorspellende vraag om lezers te verleiden nog een alinea te lezen.

Wil je dat mensen na jouw alinea nog een volgende alinea lezen? Sluit je alinea dan af met een voorspellende vraag, waarvan de lezer weet dat die waarschijnlijk in de volgende alinea beantwoord gaat worden.

Tussenkopjes

Tussenkopjes dienen twee doelen: ze moeten de lezer dieper het artikel intrekken en bovendien moeten tussenkopjes helpen bij het interpreteren van de tekst. Het zijn belangrijke touchponts: woorden die de bezoeker meepakt bij het scannen van een pagina.

Ook Google hecht grote waarde aan de inhoud van tussenkopjes. Een tussenkopje hoort een H2 te zijn en mag voor de ultieme “scanbaarheid” niet meer dan drie woorden bevatten.

Hoe inhoudelijker het tussenkopje, hoe belangrijker voor Google en voor de interpretatie van de pagina. Hoe origineler: hoe meer de bezoeker uitgedaagd wordt om verder te lezen (mini-triggers).

Uitgelichte quotes

In designs van De Indruk maken we vrijwel altijd gebruik van uitgelichte quotes. Deze quotes dienen vooral om de bezoeker te laten zien hoe briljant de inhoud van je tekst is. Licht dus altijd de meest prikkelende, vernieuwende of originele zin uit.

Het begrip “quote” moet je niet te letterlijk nemen. Een quote hoeft niet altijd een letterlijk uitgesproken zin te zijn van een geïnterviewde. In een webtekst kun je rustig een je eigen woorden citeren. Ook kun je de quote voor de “scanbaarheid” nog korter en bondiger verwoorden dan de originele zin in de alinea.

Het begrip “quote” moet je niet te letterlijk nemen. Citeer rustig jezelf.

De ideale quote staat onder de alinea met de originele zin, maar voel je vrij om hierin te schuiven als de totaalindeling van de pagina daarom vraagt.

Bold of cursief

Is je alinea langer dan vier zinnen? Een manier om je alinea toch scanbaar te houden is het bold of cursief maken van belangrijke woorden. Hou het bij voorkeur bij losse woorden en maak geen hele zinnen bold.

Beperk ook het aantal woorden dat je bold of cursief maakt, anders wordt je tekst onleesbaar. Onderstrepen is minder handig: je onderstreepte woord zou aangezien kunnen worden voor een hyperlink.

Hyperlinks

Een hyperlink is de ideale manier om je bezoeker te sturen, zowel als het gaat om de interpretatie van een pagina als wanneer het gaat om de totale bezoekerservaring op de website.

Uit eyetracking blijkt dat hyperlinks veel meer aandacht krijgen dan vetgedrukte of cursieve woorden. Tegelijk moet je oppassen met hyperlinks: ze kunnen je bezoeker van de pagina wegtrekken. Om die reden kun je ze beter niet al bovenin de tekst gebruiken, liever wat verder naar onderen.

Het belangrijkste doel van hyperlinks is misschien wel dat ze aannemelijk maken dat wat je – wat je in de tekst beweert – ook kunt onderbouwen. Het woord onderbouwen in de vorige zin is een hyperlink en zelfs zonder die aan te klikken dacht je dat je na de klik een pagina zou aantreffen met argumenten voor mijn stelling in in de eerste zin van deze alinea, toch?

Een sitebezoeker is lui. De schijn van onderbouwing is vaak al voldoende om hem ervan te overtuigen dat je beweringen kloppen. Een goede tekstschrijver maakt hier handig gebruik van.

Werken met webbouwers die weten wat ze doen? Maak een afspraak!

Neem contact met ons op

Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op!

Wij maken gebruik van cookies. Ga je akkoord met deze cookies, klik dan op 'accepteren'. Meer informatie

Wij gebruiken verschillende soorten cookies. Deze zijn er allereerst om jou de beste gebruikerservaring te geven en daarnaast om ons inzicht te geven in hoe de website gebruikt wordt. We gebruiken functionele, analytische en tracking cookies. Je leest er meer over in ons cookiebeleid.

Sluiten