Social Media

Social media: bijna iedereen gebruikt het. Naast het maken en het up-to-date houden van je persoonlijke pagina en delen van kattenfilmpjes, is het ook mogelijk om bedrijfspagina’s te maken en om te adverteren op social mediakanalen. In dit artikel zetten we alle voordelen op een rij en helpen we je bij het kiezen van de juiste kanalen voor jouw organisatie. Zo kun je succesvol aan de slag.

Het belang van social media

Als bedrijf is het belangrijk om bekendheid te hebben binnen, maar ook buiten jouw doelgroep. Naast offline aanwezigheid in bijvoorbeeld de krant, is het ook erg belangrijk om online vindbaar en zichtbaar te zijn. Dit doe je zodat jouw doelgroep weet dat ze bij jou moeten zijn voor een bepaald product of een bepaalde dienst. Social mediakanalen bieden jouw bedrijf de kans om jouw doelgroep te bereiken. Nog belangrijker is dat je op social media de interactie kan aangaan met jouw volgers. Kortom: de perfecte manier om op elkaar te reageren en het gesprek aan te gaan.

Het juiste social media kanaal kiezen

Er zijn verschillende social media kanalen aanwezig op de markt. Echter niet alle kanalen zijn geschikt voor jouw bedrijf. Elk kanaal heeft zijn eigen doelgroep en functionaliteiten. Wanneer je een keuze gaat maken voor een bepaald kanaal is het belangrijk om eerst de doelstellingen en de doelgroep van jouw kanaal helder te krijgen. Wil je jouw kanaal gebruiken als showroom of wil je het kanaal inzetten als bijvoorbeeld een vacature platform? De mogelijkheden zijn oneindig. Hieronder behandelen we de 3 grootste spelers in Nederland als het gaat om social media kanalen: LinkedIn, Facebook en Instagram.

Linkedin

LinkedIn is hét zakelijke sociale netwerk en de uitgelezen mogelijkheid om connecties te leggen met je doelgroep en interactie aan te gaan met personen in hetzelfde netwerk. Het is daarnaast ook een goed medium om potentiële klanten en werknemers te benaderen. Dit is mogelijk door de functie- en vakgebied-specifieke zoekfuncties.

Facebook

Facebook is een persoonlijker kanaal. Mensen kunnen hier zelf interesses kiezen en zaken volgen die interessant zijn voor hen. Door het invullen van al deze interesses en het volgen van voor de gebruiker relevante zaken, weet Facebook heel veel van zijn gebruikers. Als ondernemer kun je hier goed gebruik van maken met Facebook advertising. Wanneer je bijvoorbeeld tennisrackets wilt verkopen en hiervoor een advertentie live gaat zetten, kun je instellen dat alleen mensen die tennissen of geïnteresseerd zijn in tennis deze advertentie zien.

Instagram

Instagram is een kanaal dat niet zo zeer gericht is op tekst, maar op beelden. Instagram groeit de laatste jaren explosief in gebruikers. Over het algemeen bevindt zich op Instagram een jongere doelgroep dan op Facebook en LinkedIn.

Adverteren op social media

Social media kanalen bieden ook de mogelijkheid om advertenties te verspreiden. Wanneer je hebt bepaald wie je wilt bereiken met je advertenties, kun je op social media gaan targetten op die gewenste doelgroep. Zo kun je targetten op locatie, interesses, opleiding, etc. Hiervoor is het wel belangrijk om je doelgroep goed te kennen en te weten waar zij zich online én offline bevinden.

Succesvol social media inzetten

Wanneer je resultaat wilt behalen door middel van jouw kanaal is het belangrijk om met een aantal dingen rekening te houden. Hieronder geven we je 3 tips die jou kunnen helpen om succesvol te zijn op social media.

  1. Ga de interactie aan met je doelgroep

Zorg ervoor dat je niet alleen maar informatie zendt richting je volgers. Geef hen ook de mogelijkheid of stuur ze aan om te reageren. Geef vervolgens ook een reactie op de reacties van je online achterban.

  1. Laat van jezelf horen

Je bestaande volgers moeten niet gaan twijfelen of je nog wel bestaat. Daarnaast moeten je potentiële volgers wel in aanraking kunnen komen met je content. Zorg er daarom voor dat je regelmatig een post doet op je kanaal. Om dit gestructureerd te laten verlopen kun je gebruik maken van een contentkalender. Zo kun je van tevoren inplannen wat je wil delen met je volgers.

  1. Monitor je resultaten

Content verspreiden is één ding. Maar als je vervolgens geen inzicht hebt de resultaten hiervan, is het al gauw zinloos. Om resultaten te analyseren moet je wel doelen opgesteld hebben. Wil je bijvoorbeeld mensen naar een bepaalde pagina van je website leiden, kijk dan naar de doorklikratio (CTR). Wanneer deze laag is, en je signaleert dit, kun je hierop inspelen door je tekst of beeldgebruik aan te passen naar een manier die wel beter uitnodigt tot het bezoeken van de desbetreffende pagina.

Hulp nodig met adverteren of het bepalen van jouw social mediastrategie?

Wil jij een bedrijfspagina inrichten op social media of gaan adverteren op bijvoorbeeld Facebook? Wij denken graag met je mee en helpen je op gang! Neem vrijblijvend contact met ons op voor advies.