Strategie & Advies

“U vraagt, wij draaien.” Een hogere mate van dienstverlening en klantgerichtheid is er bijna niet. Maar is dat eigenlijk wel zo? Is ‘draaien’ wel het antwoord op de vraag? En is de vraag eigenlijk wel de juiste vertaling van de daadwerkelijke behoefte? Natuurlijk, wij leveren heel graag waar je om vraagt. Maar liever leveren we wat jij nodig hebt. Om te prikkelen, verrassen én om resultaten te behalen. Daarom is het bij ons: jij vraagt, wij vragen door.

Alle middelen en uitingen; brochures, website, relatiegeschenken, gevelbelettering: bij ons staan ze niet op zichzelf, maar maken ze deel uit van de gehele marketing. Deze marketing bouwen we op vanuit een strategie. En deze strategie bepalen we vanuit de vragen:

  • Welke waarde voegt jouw product of dienst toe aan de markt?
  • Wat onderscheidt jou van de concurrentie?
  • Wie is je doelgroep?
  • Wat is het DNA van je onderneming?

Met de antwoorden op deze vragen begint onze gezamenlijke missie: resultaten. Hierbij kijken we naar korte en lange termijn.

Welk middel of welke uiting dient onze doelen het meest optimaal en hoe en wanneer gaan we deze inzetten.

En: welk budget past bij de benodigde investeringen?

Meten en bijsturen

Onderbouwd met een en bijpassende visuele identiteit gaan we stappen maken via een helder tijdspad. Natuurlijk stappen we vooruit, maar we

maken ook regelmatig pas op de plaats. Om de resultaten te meten, te anticiperen op veranderingen in de markt en waar nodig, met voortschrijdend inzicht, bij te sturen.

DNA van je organisatie

Een belangrijke pijler bij het bepalen én uitvoeren van de strategie is het DNA van je organisatie. Marketing is veelal extern gericht, maar wij vinden de interne organisatie daarin een onmisbare schakel. De mensen maken het merk. In het strategisch plan is dit dan ook een wezenlijk onderdeel.

Het gaat hierbij om draagvlak, ambassadeurschap en de meest belangrijke: niemand kent de doelgroep zo goed als je eigen medewerkers.

Even concreet: waar kunnen wij je bij helpen?

Wij helpen je bij het uitdenken en opstellen van een strategisch plan. Of ontwikkelen een onderscheidende positionering voor jouw organisatie. Andere uitdagende vraagstukken? We adviseren je graag! Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

Merkidentiteit bepalen

Je visuele identiteit is bepalend voor je imago. De bijbehorende huisstijl wordt vormgeven in kleur, vorm en uiteindelijk in de bijbehorende middelen. Van stationary tot gevelbelettering en van website tot brochure.

Graag gaan we samen aan de slag om jouw merkidentiteit om te zetten in een onuitwisbare indruk, op lange termijn.

Positionering

Een sterke positionering moet antwoord geven op de volgende vraag: “Welke aspecten van de identiteit (‘merk’) moeten in communicatie worden benadrukt die relevant zijn voor de klant (‘doelgroep’) en die het merk onderscheiden ten opzichte van andere merken (‘concurrenten’)?”  Door dit helder te omschrijven bouw je een stevig fundament waar alle marketingacties verder op uitgebouwd kunnen worden. Meer over positionering

Content strategie

Content betekent letterlijk “inhoud”. In marketing gebruiken we het als verzamelnaam voor alle tekst & beeld (foto, video); in toon en taal afgestemd op de doelgroep. Bij het opstellen van een contentstrategie bepalen we wie op welk moment welke informatie moet krijgen en via welk middel we dit gaan communiceren. Door deze uitingen te verzamelen in een contentkalender heb je een helder en overzichtelijk tijdspad. Zet je content strategisch in (blog)

Social Media strategie

Laat de social media kanalen voor je werken! Allereerst door te bepalen welke media in jouw marketingmix passen en wat je er mee wilt gaan bereiken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan (een mix van) het informeren van je doelgroep, het stimuleren van verkeer naar je website, directe verkoop, interactie met je ‘publiek’, het monitoren van jouw merk-gebruik door derden of het introduceren van nieuwe diensten. Ook het bepalen van een budget voor promotiecampagnes, remarketing en bijvoorbeeld influencer marketing horen thuis in de Social Media strategie.

Customer journey

Om je marketingactiviteiten optimaal af te stemmen op jouw (droom)klant is het van belang dat je weet hoe en wanneer jouw klant bijvoorbeeld overgaat tot een aankoop van een product of dienst. Samen werken wij de reis van jouw (ideale) klant uit en bepalen we welke middelen we wanneer in gaan zetten om jouw doelgroep te bereiken.

Buyer persona’s

In de bovengenoemde customer journey kun je letterlijk de reis maken door de ogen van een fictieve gebruiker. Een persona is een uitgewerkte karakterisering van een persoon uit jouw doelgroep(en). Door deze persona als leidraad te nemen en steeds over je schouder mee te laten kijken bij alle ontwikkelingen, blijf je trouw aan de behoefte van jouw doelgroep.

PR & (Intern) Communicatieplan

PR en interne communicatie; de één richt zich op binnen, de ander op buiten. Maar gek genoeg liggen ze heel dicht bij elkaar. De kernwoorden hierbij zijn: informeren, motiveren en enthousiasmeren. Nieuwe diensten, producten.. ze gaan pas echt leven als ze bekend worden (gemaakt). Het is essentieel om je interne organisatie volledig geïnformeerd te houden. Niet alleen voor draagvlak en medewerkerstevredenheid, maar tevens omdat collega’s dé ambassadeurs van jouw organisatie zijn. Alle communicatie die je vervolgens naar buiten toe wilt gaan doen (contentkalender, free publicity en persberichten maar ook bijvoorbeeld sponsoring) zorgt met een uitgekiende strategie voor het optimaal laden van jouw merk.

Strategisch marketingplan

In het strategisch marketingplan komt alles samen: visie, missie, positionering, ambitie, doelen, doelgroepen en doelstellingen. Met natuurlijk, heel concreet: de bijbehorende middelen, het budget en een strak tijdsplan. Samen maakt dit een heel operationeel plan. Jij zorgt voor de kennis van de interne organisatie, branche en markt én de stip aan de horizon; wij zorgen voor actuele kennis, jarenlange ervaring en een grote dosis creativiteit. Zo creëren we samen toekomst.

Voor ons is samenwerken dan ook écht samen werken; we kijken er naar uit om aan de slag te gaan Op weg naar mooie momenten, klinkende resultaten én gave uitingen die een blijvende positieve indruk achterlaten!

 

Hulp nodig bij jouw marketingstrategie?

Wil jij je marketing naar een hoger plan tillen maar kun je wel een steuntje in de goede richting gebruiken? Wij helpen je graag!

Neem contact op