E-mailmarketing

E-mailmarketing is iets wat nog steeds veel gebruikt wordt. De een heeft daar een e-mailmarketing strategie voor, de ander verstuurd zo nu en dan spontaan een nieuwsbrief. Ondanks dat veel ondernemers en bedrijven een nieuwsbrief versturen (soms uit gewoonte), horen we steeds vaker de vraag ‘heeft e-mailmarketing nog wel effect?’. Ons antwoord? Nieuwsbrieven zijn belangrijker dan ooit tevoren.

E-mailmarketing belangrijker door komst social media

Het klinkt misschien een beetje vreemd, maar e-mailmarketing is dankzij de komst van social media alleen nog maar belangrijker geworden. Veel bedrijven zijn aanwezig met 1 of zelfs meerdere accounts op social media: Facebook, Instagram, Twitter en YouTube. Soms met wel duizenden volgers. Hoe kan een nieuwsbrief opt-in belangrijker zijn dan die duizenden volgers?

Nieuwsbrieven versturen vs. het algoritme van social media

Het is de frustratie van menig bedrijfsaccount en online ‘influencer’: het algoritme van social media. Mark Zuckerberg kondigde in 2018 al aan dat Facebook een platform moet zijn waar zinvolle sociale interacties op plaatsvinden. Ontstaat er weinig tot geen sociale interactie op jouw bericht? Dan is de kans groot dat jouw berichten niet, tot weinig vertoond worden. Reken er dus op dat slechts 10% van jouw volgers het bericht zien.

Bij het versturen van jouw nieuwsbrieven heb je geen last van algoritmes. Je staat altijd in de lijst met ontvangen mails. Heb je een relevante en aantrekkelijke onderwerpsregel, dan zal jouw nieuwsbrief aangeklikt worden. Tijd voor effectieve e-mailmarketing!

Emailmarketing effectief inzetten

Het inzetten van e-mailmarketing is helaas niet altijd zo simpel als het lijkt. Van tevoren moet je goed nadenken over een aantal zaken die allesbepalend kunnen zijn voor het effect van jouw verstuurde nieuwsbrieven. Waar moet je zoal rekening mee houden?

Het juiste e-mailmarketing systeem kiezen

Het kan zo simpel zijn als het aanmaken van een Mailchimp-account. Maar wat wil je uiteindelijk bereiken met jouw nieuwsbrieven? Mocht automatiseren op basis van gebeurtenissen in jouw website bijvoorbeeld hoog op jouw lijstje staan, dan kun je beter verder kijken. Ieder systeem heeft zijn voor- en nadelen.

Een nieuwsbrief bestand opbouwen met opt-ins

Heb je al een klantenbestand, dan mag je die volgens de e-mailmarketing wetgeving een nieuwsbrief sturen. Wil je nieuwe klanten werven met e-mailmarketing? Dan zal je een bestand met nieuwsbriefabonnees op moeten bouwen, ook wel ‘opt-ins’ genoemd. Die abonnees komen namelijk niet vanzelf. Hoe je dat doet? Door inschrijfmogelijkheden aan te bieden en daar diverse (marketing)acties aan te koppelen.

Nieuwsbrief segmenten creëren

Een segment kun je zien als een soort groepering in je nieuwsbriefbestand. Deze deel je in naar bijvoorbeeld het type klant. Een koopjesjager, een maandelijkse koper, iemand die geïnteresseerd is in de laatste productupdates, enzovoort. Het voordeel van een segment is dat je jouw nieuwsbriefabonnees op deze manier gerichte content kunt toesturen. Zo zal een man zal minder geïnteresseerd zijn in de nieuwste bikini’s en zal een ouder stel niet staan springen bij een lastminute vakantieaanbieding inclusief surflessen. Des te relevanter, des te beter.

Hoe vaak stuur je een nieuwsbrief?

Door je verstuurde nieuwsbrieven en reacties daarop regelmatig te analyseren ontdek je wat het beste past bij jouw organisatie en doelgroep. Een koopjesjager zal het minder erg vinden om regelmatig een nieuwsbrief te ontvangen, zolang er maar goede aanbiedingen in staan. Iemand die altijd aan het einde van het jaar op vakantie gaat zal minder interesse hebben in een wekelijkse nieuwsbrief met last-minuteaanbiedingen.

Segmenten en persoonlijke inhoud zijn hierbij dus ook belangrijk. Als je de plank misslaat bij 9/10 nieuwsbrieven omdat de content niet aansluit op de abonnee, dan zal vrijwel iedere nieuwsbrief ongewenst zijn. Het resultaat? Een uitschrijving of zelfs een klant minder.

Extra tip
Verwerk de data en globale inhoud van je nieuwsbrief in een contentkalender. Op deze manier heb je altijd inzichtelijk wat je wanneer verstuurd en of de onderwerpen op elkaar aansluiten en/of vernieuwend zijn voor je lezer.

Nieuwsbrieven analyseren en optimaliseren

Er is altijd ruimte voor verbetering. Door je nieuwsbrieven regelmatig te analyseren, ontdek je verbeterpunten waarmee je de nieuwsbrief kunt optimaliseren. De meeste mailingsystemen kunnen je deze data bieden.

Daarnaast is het aan te raden om diverse onderdelen in je nieuwsbrief te testen. Een kleine aanpassing kan er al voor zorgen dat jouw nieuwsbrief beter geklikt wordt, beter geopend wordt of dat een product ineens wel goed verkoopt. Schrikt de kleur rood af? Test het eens door de andere groep een oranje variant te sturen. Gezichten in afbeeldingen maken het geheel persoonlijker, maar werkt dat het wel het beste voor jouw organisatie? Test het! De mogelijkheden zijn eindeloos. Wat voor jouw organisatie het beste werkt, weet je enkel door zelf het een en ander uit te proberen.

Hulp nodig bij jouw e-mailmarketing strategie of uitwerking?

Wil jij e-mailmarketing opzetten voor jouw bedrijf maar kun je wel een steuntje in de goede richting gebruiken? Of heb je enkel hulp en advies nodig bij de analyse van jouw nieuwsbrief? Wij helpen je graag.

Neem contact op