SEO: 4 tips waarmee jij direct aan de slag kunt

Scoor direct in de zoekmachine met deze 4 SEO-tips

Niveau: basis

Zoekmachineoptimalisatie, ook wel bekend als SEO (Search Engine Optimization). Er zijn meer dan 100 factoren die van invloed zijn op de vindbaarheid van een website. Welke 100 dat precies zijn geeft Google niet prijs, maar inmiddels zijn er al wel heel wat factoren bekend gemaakt. In deze gratis online SEO-training krijg jij 4 tips waarmee jij direct al meer resultaat kunt halen.

Wat is SEO?

SEO staat voor zoekmachineoptimalisatie. Het zijn zaken die je op, of rondom, je website aan kunt passen voor een hogere positie in de zoekmachine. Het draait allemaal om contentcreatie in combinatie met technische informatie. Hierbij is het belangrijk dat de aanpassingen die je doet perfect aansluiten bij de doelgroep. Je moet er dus flink wat tijd in investeren. Met onderstaande 4 tips zet je een goede basis neer.

Tip 1: controleer de basis in je CMS

De techniek van je website is voor veel mensen een vaag iets. Het verschil tussen een geoptimaliseerde pagina en een niet-geoptimaliseerde pagina is op een website soms niet eens te zien. Een scanbare tekst, meerdere alinea’s, tussenkopjes en afbeeldingen: allemaal zaken die je ook kunt zien wanneer de pagina niet geoptimaliseerd is. Pas als je in je CMS kijkt, kun je het verschil zien.

Headings en kopteksten

Je kunt informatie aan je pagina meegeven die Google goed uit kan lezen. De eerdergenoemde tussenkopjes noemen we headings. Heb je een WordPress-site, dan kun je in jouw editor op Heading, Koptekst 2, Koptekst 3, etc. klikken. Let erop dat je dit altijd volgens een boek invult: je hebt de titel van een boek, dat is er altijd maar 1 dus dat is je paginatitel, ook wel bekend als een H1 (‘Heading’ in WordPress).
Zorg er wel voor dat je kopteksten relevant zijn. Iemand die de pagina scant, moet gelijk zien waar de daarop volgende alinea over gaat.

Meta-data invullen

Dan hebben we nog zoiets als meta-data. Ook iets wat je niet aan de voorkant van je website ziet. Als je in Google zoekt, zie je altijd een titel, een pagina-url en een tekst die iets over de pagina vertelt. Dat noemt men ook wel de meta-data. In je wordpress-site heb je de Yoast SEO-plugin zitten waar je dit in kunt vullen. Zorg dat de titels en teksten uitnodigen om door te klikken!

Diverse SEO-tools beschikbaar

Controleren of jouw site technisch oke is? Er zijn genoeg tooltjes die jou daarbij kunnen helpen. Mijn favoriet is Screaming Frog. Hij ziet er wat technisch uit en niet zo sexy, maar binnen een paar klikken weet jij of jouw pagina’s de juiste tussenkopjes en meta-data bevatten.

Tip 2: spreek de taal van je doelgroep

Misschien merk je het zelf ook wel eens tijdens een gesprek met een klant: je gaat al snel over in vaktermen. Maar sluiten die vaktermen wel aan bij degene tegen wie je praat? Snappen zij alle technische of andere gedetailleerde informatie van jouw product of dienst?

Voorkom een ‘keyword overload’

Zelfs als ik weet dat mijn doelgroep zoekt op “reclamebureau in Ede” of “websitebouwers Ede” is er nog een fout die ik kan begaan. Namelijk door deze termen zoveel mogelijk in de tekst te benoemen om maar te scoren, waardoor je tekst niet fijn te lezen is. Als iemand al doorklikt, dan wil je natuurlijk niet dat ze direct weer weg gaan omdat ze simpelweg niet door je tekst heen kunnen komen.

Zorg er dus voor dat je tekst leesbaar is en goed aansluit bij je doelgroep.

Tip 3: Zorg voor een goede site-structuur

“Google is een robot en moet zo snel mogelijk naar jouw pagina kunnen, dus de URL moet zo kort mogelijk zijn!”. Een uitspraak die deels klopt, maar waar ook een valkuil in zit. We gaan weer even terug naar het boek. Boeken hebben voorin altijd zo’n fijne inhoudsopgave zitten, waardoor je direct ziet welke onderwerpen er behandeld worden en waardoor je ook precies weet waar het boek over gaat. Op die manier gaat Google ook door je site heen, dus niet enkel door je pagina’s.

Tip 4: Zorg dat je lokaal goed vindbaar bent

Run je een lokale winkel of bijvoorbeeld beautysalon, dan vinden we een uithangbord niet meer dan logisch. Mensen moeten weten dat jij daar zit toch? Online geldt dat niet anders. We noemen dat ook wel ‘local SEO’.

Er zijn een hele hoop dingen die je kunt ondernemen om je lokale vindbaarheid te verbeteren. Een sportschool in Rhenen wil natuurlijk graag onder de aandacht komen zodra iemand in de omgeving zoekt op sportschool-gerelateerde termen.

Laat zien waar je zit

Zorg er voor dat je adres goed op je website vermeld staat. Het liefst nog inclusief een routebeschrijving die je zelf van Google Maps af kunt plukken. Ook kun je je aanmelden voor lokale bedrijfsgidsen. Je vertelt die lokale bedrijfsgidsen dat je bestaat en het telt gelijk mee in je linkprofiel. Daarnaast kun je een Google Mijn Bedrijfspagina aanmaken. Door hier een pagina aan te maken, zorg je ervoor dat Google jou herkent als iemand in de buurt zoekt op -in dit geval- een sportschool of naar exact jouw naam. Google toont dan direct informatie over jouw bedrijf inclusief contactmogelijkheden, een routebeschrijving en reviews die men achter kan laten.

Meer weten over zoekmachineoptimalisatie?

Reviews, linkbuilding, structured data, de aanwezigheid op social media: ook die dragen bij aan de vindbaarheid. Dit waren slechts 4 tips in een notendop waar je direct iets mee kunt, maar er zijn wel meer dan 100 factoren die bijdragen aan de vindbaarheid van je website. Meer weten over zoekmachineoptimalisatie of kun je ergens hulp bij gebruiken? Neem contact op en we kijken graag met je mee!

Houd ons op de hoogte!

Ga jij zelf aan de slag met deze tips? We zouden leuk vinden als je ons laat weten waar jij mee aan de slag gaat en hoe je dat aan gaat pakken, of waar je eventueel tegenaan loopt. Stuur een update via melissa@deindruk.nl.