Het belang van online reviews voor jouw organisatie

In De Indruk
Het belang van online reviews

Online reviews blijven toenemen en worden steeds belangrijker. Omdat de online concurrentie steeds groter wordt, gaan consumenten op steeds meer aspecten vergelijken. Positieve ervaringen van klanten hebben een groot aandeel bij het maken van een uiteindelijke keuze. Belangrijk dus, ook voor jouw organisatie!

Leestijd: 3 minuten

Stel je eens voor: je wilt in zee gaan met een organisatie voor de lange termijn. Dan wil je er zeker van zijn dat je een partij kiest die je kunt vertrouwen en waar je succesvol mee samen kunt werken. Grote kans dat je bij verschillende organisaties kijkt naar de reviews die er vermeld staan. Logisch toch? Maar uiteraard gebeurt dit ook andersom. Uit onderzoek is gebleken dat zo’n 61 procent voor het bepalen van zijn mening over een organisatie, eerst online reviews leest. Maar hoe zorg je dat er ook over jouw organisatie positieve online reviews te vinden zijn?

Facebook reviews

Er zijn verschillende mogelijkheden om online reviews te verzamelen. Facebook is er hier een van, mits jouw organisatie een bedrijfspagina op Facebook heeft. Zo kun je op Facebook via ‘reviews’ in het linkermenu op de bedrijfspagina eenvoudig een review achterlaten. Deze worden vervolgens vaak ook in de Google zoekresultaten getoond wanneer mensen zoeken op jouw bedrijf. Een handige en gratis manier.

 

Google reviews

Ook Google is zeer geschikt voor het verkrijgen van online reviews. Zo kun je bijvoorbeeld een link versturen naar je klanten, zodat zij die zonder al teveel moeite in kunnen vullen. Ook kunnen klanten een review in Google achterlaten, als zij jouw bedrijf zoeken in Google. Online reviews in Google zorgen ook voor een betere vindbaarheid.

Google reviews
We zouden het natuurlijk erg waarderen als je een review achterlaat voor De Indruk! :-)

Externe online review websites

Naast de gratis mogelijkheden kun je ook gebruik maken van betaalde externe review tools. Enkele voorbeelden zijn Kiyoh, Trustpilot en The Feedback Company. Het voordeel van reviews via deze partijen, is dat je deze (onder bepaalde voorwaarden) in kunt zetten als extensie in je Adwords advertenties. Dit zorgt ervoor dat je advertentie nog beter zichtbaar is. Daarnaast komen reviews die van externe partijen zijn vaak betrouwbaarder over dan reviews die op je eigen site te vinden zijn.

Review in Adwords extensie

Meer online reviews ontvangen

Nu vraag je je misschien af hoe je ervoor zorgt dat mensen ook daadwerkelijk reviews over jouw organisatie gaan plaatsen. Daar zijn verschillende manieren voor:

  • Zorg altijd voor de beste service richting je klanten en hecht waarde aan al je klanten.
  • Stuur een mail (met link) naar klanten waarin je vraagt of zij een online review willen plaatsen.

Actief aan de slag met je online reputatie

Online reviews verzamelen doe je niet in één dag, maar is iets wat je langere tijd de aandacht moet geven. Als je de drempel om een review te plaatsen voor klanten zo laag mogelijk houdt, zorg je er zelf voor dat je er minder tijd aan hoeft te besteden.

Wil jij (actiever) met online reviews aan de slag? Dan helpen we je hierbij graag verder!

Recente berichten
Neem contact met ons op

Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op!

GDPR