3 mei 2023 4 min leestijd

Het 3H model als basis van je contentstrategie

Wendy Kramer-Remmerde
Creative marketing strateeg

Het 3H model als basis van je contentstrategie

Content, wat is dat eigenlijk?

Het online woordenboek zegt:

“Alles wat je op een website, in een publicatie of in een database vindt”

Synoniem: inhoud

En dat dekt wat ons betreft zowel letterlijk en figuurlijk de lading. Want inhoud heeft natuurlijk een mooie dubbele betekenis. Je wilt dat je website, publicatie of database gevuld is, maar tegelijkertijd wil je dat het ook ‘inhoud’ biedt en inhoudelijk klopt bij jouw merk, dienst of bedrijf.

Een effectieve contentplanning
Je wilt de juiste doelgroep informeren, enthousiasmeren of activeren met de juiste content. Het gaat om een goed verhaal met een bijpassend goed beeld. Verhalen zijn er vaak genoeg in organisaties en tegenwoordig maak je met je mobieltje de mooiste foto’s en video’s. Maar hoe zorg je nou dat hier ‘lijn’ in zit? Dat je content niet alleen voor zich spreekt, maar ook volledig past bij je marketingstrategie? Goed nieuws! Er is een hele handige opzet die je gegarandeerd gemak én resultaat brengt: het 3H model!

 

Het 3H model - Wat is het?

Het 3H model is in 2014 opgericht door Google om een consistente en simpele contentstrategie op te stellen. Door de juiste content in de juiste categorie te plaatsen en zo weg te zetten in de tijd (week, maand, jaarplanning) krijg je een helder overzicht van alles wat je te bieden hebt en waar nog content voor nodig is. Zo kun je makkelijk vooruit plannen en intern delegeren. En bovendien geeft het vertrouwen: met een strakke 3H contentstrategie ben je er zeker van dat jouw doelgroep op elk moment van de customer journey de juiste content te zien krijgt.

 

 

Waar staan die 3H's eigenlijk voor?

Hero
Bij Hero-content, de naam zegt het eigenlijk al: dit zijn de helden, de belangrijkste content van het jaar. Per jaar heb je meestal een aantal Hero momenten die vaak een eigen marketingstrategie (en budget…) hebben. Dit is echt content om indruk mee te maken! Met deze content wil je zoveel mogelijk “scoren”.

Hub
Hub-content kun je zien als terugkerende content. Leuke, herkenbare items, bedoeld om echt een band op te bouwen met jouw doelgroep. Wij adviseren om hier 3 tot 5 thema’s aan te hangen. Zo houd je het herkenbaar én behapbaar.

Hygiëne
Hygiëne-content komt het vaakst terug in de 3H-content planning. Dit is de always-on onderstroom van content. Het wordt ook wel “hulp” content genoemd, omdat het vaak antwoord geeft op veelgestelde vragen. Met deze content vergroot je je autoriteit, toon je jouw serviceniveau en hulpvaardigheid en laat je expertise zien.

 

3H cheatsheet - voorbeelden per H'tje

We kunnen ons voorstellen dat bovenstaande nog niet concreet genoeg is. Daarom hierbij een paar voorbeelden uit de praktijk:

 

Hero

  • Productlanceringen
  • Seizoenscampagnes
  • Grootschalige moment zoals een beurs, verhuizing
  • Campagne met een bepaalde # (#doeslief bijvoorbeeld)

Hub

  • Succesverhalen en testimonials
  • Behind the scenes
  • Evenementen, projecten, opleveringen
  • Historische feitjes
  • Kennismaken met het team
  • Blog
  • Podcast

Hygiëne

  • Tutorials en instructievideo’s
  • Tips & tricks

Aan de slag met het 3H model

Snel van start, maar eerst even dit…

Voor je begint met het indelen van de content zijn er een aantal vragen die je jezelf en je organisatie kunt stellen:

  • Welke doelgroepen willen we aanspreken en wat willen we bij ze bereiken?
  • Hebben we een consistente stijl in onze visuele uitingen, schrijfstijl en tone-of-voice? Wij helpen je graag met het maken van handige templates in jullie huisstijl.
  • Is er voldoende tijd en ruimte om de content op periodieke basis te maken en te delen?
  • Sluit de content en boodschap perfect aan op onze merk(waarden) en werkwijze?
  • Hoe houden we onze content zo interactief mogelijk?
  • Welke vragen heeft onze doelgroep? Dit kun je eenvoudig achterhalen door vragen te stellen en een gedegen (online) zoekwoordenonderzoek te doen
  • Is de content makkelijk te vinden?

 

Aan de slag met het 3H-model? We know the way!