Mannen kopen, vrouwen winkelen

Man vrouw

Die verveelde man op een bankje buiten de winkel, die hebt u vast meer dan ééns gezien. Waarin verschilt het winkelgedrag van mannen en vrouwen, en hoe kunt u daar met uw website op inspelen?

60% Van de mannelijke kopers winkelt erg doelgericht. Ze lopen een winkel in, kopen een artikel en gaan weer naar buiten. Ze zijn niet kritisch op het product. Vrouwen zijn dat wel en zoeken door tot ze het perfecte artikel gevonden hebben.

Online geldt precies hetzelfde: vrouwen zoeken ongeveer twee keer zo lang naar een product als mannen. Vaak zijn ze niet alleen op zoek naar een product, maar ook op zoek naar inspiratie. Ze nemen alles in zich op, bekijken details, en vergelijken verschillende producten met elkaar. Mannen typen simpelweg het merk en model in en zoeken er een bijpassend artikel bij.

Belangrijk is het dat u eerst uw doelgroep bepaalt. Weet u precies wie uw gemiddelde klant is? De Indruk begint altijd met een marketingplan gebaseerd op uw verhaal en doelgroep.

Veiligheid
Van nature zijn vrouwen meer gericht op veiligheid. Daardoor hechten vrouwen veel waarde aan symbolen van veiligheid. Een ander belangrijk verschil tussen mannelijke kopers en vrouwelijke kopers is dat vrouwen voor hun aankoopbeslissing veel meer opties mee laten wegen dan mannen. Mannen baseren hun keuzes voornamelijk op hun eigen opinie. Hierdoor maken zij keuzes veel sneller dan vrouwen.

Design
Ook het design van een website of webwinkel is heel belangrijk. Mannen voelen zich aangetrokken tot websites die opvallend en interactief zijn. Vrouwen voelen zich juist aangetrokken tot rustig gekleurde websites en een schoon en opgeruimd design.

De Indruk denkt graag met u mee. Bekijk portfolio.

Over het algemeen beoordelen vrouwen websites negatiever dan mannen. Dit komt omdat vrouwen de computer als mannelijk zien. Het feit dat veel websites worden ontwikkeld, ontworpen en gebouwd door mannen kan hier mee te maken hebben.

Vrouwen zijn van nature gevoeliger voor hun omgeving en makkelijker te beïnvloeden. Ze zijn dan ook erg gevoelig voor wat anderen van de website vinden. Als de website aangeraden wordt door een vriendin zijn ze sneller geneigd om iets te kopen. Ook hechtten ze veel waarde aan referenties en de betrouwbaarheid van het bedrijf.

Me-first, We-first
Tenslotte verschilt ook de volgorde waarin producten aangeschaft worden bij mannen en vrouwen. Mannen shoppen eerst voor zichzelf en dan pas voor hun vrouw en kinderen, terwijl een vrouw andersom denkt. Een vrouw koopt eerst wat haar omgeving nodig heeft en zal er dan pas over nadenken wat ze zelf nodig heeft.

“Een goede zoekfunctie is van belang voor een hoge conversie van mannelijke bezoekers.

Hoe kan mijn website of webshop hier op aansluiten?
– Een goede zoekfunctie is van belang voor een hoge conversie van mannelijke bezoekers
– Vrouwen worden blij van een inspirerende, schone, overzichtelijke web omgeving
– Voor mannen moet het kopen van een product heel gemakkelijk gemaakt worden
– Vrouwen hechten aan reviews, aanbevelingen, waarderingen en icoontjes die voor keurmerken en veiligheid staan

We geven u graag advies dat bij uw situatie past. Neem contact op met De Indruk.

BEL MIJ TERUG

Vrijblijvende offerte (aanvragen)

Goede marketing is gericht op de juiste doelgroep. 

Mijn doelgroep.

Bronnen:

Darley, W. K., & Smith, R. E. (1995). Gender differences in information processing strategies: An empirical test of the selectivity model in advertising response. Journal of Advertising, 1, 41–59.

Meyers-Levy, J. (1988). Influence of sex roles on judgment. Journal of Consumer Research, 14, 522–530.

Campbell, C. (2000). Shopaholics, spendaholics and the question of gender. In Benson, A. (2000). I shop, therefore, I am. Nortvale: Jason Aranson inc. 57-75.

Recente berichten
Neem contact met ons op

Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op!

RickSSL