Met 5 tips inzicht in je Google Analytics

In De Indruk, Ondernemen

Krijg inzicht in het rendement van je website

Via Google Analytics verzamel je een hoop gegevens over je websitegebruik. Maar wat zegt dit nou precies over de gebruikersstroom van je website en hoe moet je deze gegevens nu interpreteren om je website te blijven optimaliseren?

Door: Kars Havenaar

Inzicht in je websitegegevens hebben is belangrijk. Het geeft je namelijk de mogelijkheid om de statistieken te vertalen naar doelgerichte acties voor je website. In deze blog vind je 5 tips om de belangrijke Google Analytics-gegevens te analyseren.

1: Stel concrete doelen

Wat wil je dat je bezoekers doen op je website? Wil je dat je websitebezoekers een betaling uitvoeren of juist een offerteaanvraag doen? Dit is natuurlijk voor elke organisatie verschillend. Voor een hovenier is een offerteaanvraag een belangrijk doel, maar voor een webshop is dit niet relevant.

De doelen geven weer welke actie je zou willen dat de websitegebruiker doet op je site. Alle doelen zijn inzichtelijk te maken in Google Analytics. Het instellen van concrete doelen helpen je om inzicht te krijgen in het rendement van je website.

“Het instellen van concrete doelen helpen je om inzicht te krijgen in het rendement van je website.”

2: Weet wat de meest bezochte pagina’s zijn

Om beter inzicht te krijgen in het interessegebied van je websitegebruiker kijken we naar de meest bezochte pagina’s. Want bezoekt hij vaak de productenpagina of juist een recent blog op de site? En hoe maak je deze druk bezochte pagina’s nou rendabel?

Goed scorende pagina’s kun je extra rendabel maken door duidelijke call-to-actions toe te voegen. Call-to-actions zijn concrete aanbevelingen om je websitegebruiker over te halen tot actie. De call-to-action moet gelinkt zijn aan een concreet doel. Bijvoorbeeld: “offerteaanvragen”.

3: Analyseer de tijdbesteding van je websitebezoeker

Het analyseren van de tijdbesteding van je websitebezoeker geeft nog gedetailleerder zicht op het websitegebruik. Je ziet namelijk of je websitebezoeker gelijk weg klikt of voor langere tijd op je pagina blijft. Google Analytics biedt twee indicatoren die de tijdbesteding goed weergeven de: sessieduur en het bouncepercentage.

Het bouncepercentage geeft aan hoeveel procent van de paginabezoekers je website verlaten. Dit kan zijn omdat ze niet vonden wat ze zochten of omdat ze juist wel alle informatie hebben gevonden. Staar je dus niet blind op dit percentage, maar leg het naast de sessieduur. Want als de sessieduur hoog scoort dan geeft dit aan dat de pagina de juiste informatie te bieden heeft.

4: Krijg inzichtelijk via welk medium je website gevonden wordt

Om een nog inzichtelijker te krijgen in het gebruik van je website, kijken hoe je websitebezoeker op je site terecht is gekomen. Is dit via social media, organische zoekresultaten of door uw betaalde campagnes?

Met deze gegevens kun je inzichtelijk maken of uw nieuwe social media- en adwords-campagne voor nieuwe bezoekers hebben gezorgd.

5: Werk met overzichtelijke dashboards

Om de belangrijke gegevens gemakkelijk te kunnen analyseren, werken wij graag met dashboards. Hierin kun je alle bovengenoemde gegevens overzichtelijk terug laten komen en kun je gemakkelijk een duidelijk overzicht krijgen van je Google Analytics.

Wilt u graag een Analytics-dashboard waar de belangrijke gegevens overzichtelijk worden weergegeven? Neem dan contact op.

BEL MIJ TERUG

  • Uw gegevens worden alleen en enkelmalig gebruikt om contact met u op te nemen.

Vrijblijvende offerte (aanvragen)

We helpen je graag bij het verduidelijken van je Google Analytics gegevens!

 

Offerte aanvragen

Recente berichten
Neem contact met ons op

Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op!

Marcverschil SEO en SEA

Wij maken gebruik van cookies. Ga je akkoord met deze cookies, klik dan op 'accepteren'. Meer informatie

Wij gebruiken verschillende soorten cookies. Deze zijn er allereerst om jou de beste gebruikerservaring te geven en daarnaast om ons inzicht te geven in hoe de website gebruikt wordt. We gebruiken functionele, analytische en tracking cookies. Je leest er meer over in ons cookiebeleid.

Sluiten

Whatsapp naar 06 20 00 15 77
Op werkdagen van 8:30 tot 17:00 uur