Conversieoptimalisatie: meer uit je website halen

Wat haal jij eigenlijk uit je website? Je herkent het gevoel vast wel. Ongeacht de branche waarin je opereert of het type conversie dat jij rekent: je wilt altijd meer en beter. En terecht, want dat kan ook!

De basis: het meten van jouw resultaten

Het klinkt misschien logisch, maar niet iedereen meet de resultaten van de website goed door. Daardoor worden kansen of conversiekillers niet goed opgemerkt. Vaak is het netjes doormeten van resultaten dus het eerste wat onze marketeers oppakken, wanneer we je conversieratio willen verbeteren.

Enkele gemiste kansen die wij vaak tegenkomen:

  • Google Analytics is niet geïnstalleerd
  • Conversies worden niet (goed) doorgemeten
  • Er staan geen call-to-actions op de pagina
  • Het ontbreekt aan een duidelijke contentstrategie
  • Het is niet duidelijk waar de website over gaat
Resultaten meten

Wanneer je Google Analytics installeert (of koppelt met Google Tag Manager) en je conversies netjes doormeet kun je een hoop waardevolle informatie uit jouw website halen. Je ziet waar jouw bezoekers afhaken, op welke pagina’s jouw bezoeker converteren, maar bijvoorbeeld ook of jouw bezoekers via social media of zoekmachines op je website komen.

Hoe passen wij conversieoptimalisatie toe?

Conversieoptimalisatie kun je op diverse manieren doorvoeren in een website. Net als bij vrijwel alle online marketing is controle en voortdurende bijschaving noodzakelijk.

Controle op de basis van de website

Het installeren van Google Analytics en het meten van de resultaten is niet de enige controle die we doen als we de basis van jouw website goed willen krijgen. Er zijn namelijk genoeg on site elementen die jouw website beter kunnen laten converteren. Wat denk je van:

  • Een duidelijke call-to-action
    Wat is het hoofddoel van jouw website? Als dat een product bestellen is, dan moet de knop ‘bestellen’ of ‘in winkelmand’ goed en regelmatig in beeld zijn. In overleg met jou bepalen we wat de primaire en de secundaire call-to-action wordt.
  • Herkenningspunten voor de bezoeker
    Een bezoeker moet direct kunnen zien op welke website hij of zij belandt is. Maar ze hebben toch zelf doorgeklikt? Dat klopt. Jouw website kan nog zo SEO-geoptimaliseerd zijn, maar als men doorklikt en ze zien niet direct wat jij ze verder te bieden hebt, haken ze af. Verduidelijken kan onder andere met: een duidelijke pay-off, een duidelijke navigatie of USP’s.

Heatmaps om bezoekersgedrag te waarnemen

Waar klikt je bezoeker? Waar beweegt de muis heen? Tot hoever scrollt hij of zij? Dit zijn vragen waar je antwoord op kunt krijgen met heatmaps. Dit is waardevolle informatie om jouw conversiepercentage te verhogen. Je ziet namelijk precies waar je bezoekers op klikken, ook al is het ‘maar’ een afbeelding of een tekst.

Conversieoptimalisatie met gebruik van heatmaps

A/B-tests om betere keuzes te kunnen maken

“Een groene button werkt beter”, “mensen in afbeeldingen werken beter dan een productafbeelding” en “rood schrikt af”. Misschien dat je die uitspraken wel eens gehoord hebt, maar geldt dit wel voor jouw website? Dat test je het beste met een A/B-test: zet versie A tegenover versie B. De website wordt (eventueel) pas aangepast als er een duidelijke winnaar uit de test gekomen is.

Conversieoptimalisatie met A-B tests

Een duidelijke contentstrategie om de customer journey te versimpelen

Het klinkt als de normaalste zaak ter wereld, maar toch schiet een duidelijke contentstrategie er bij veel bedrijven na verloop van tijd bij in. Bij het bepalen van een contentstrategie kijken we kritisch naar het doel van iedere pagina. Heeft iedere pagina een duidelijk doel en is de flow logisch, dan zal dit jouw conversiepercentage ten goede komen.

Contentmarketing en customer journey

Gaan wij meer winst uit jouw website halen?

Ben je benieuwd hoe we meer winst uit jouw website kunnen halen, neem dan gerust eens contact met ons op. We gaan deze uitdaging graag met je aan!

Gerelateerde projecten

Neem contact met ons op

Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op!

Wij maken gebruik van cookies. Ga je akkoord met deze cookies, klik dan op 'accepteren'. Meer informatie

Wij gebruiken verschillende soorten cookies. Deze zijn er allereerst om jou de beste gebruikerservaring te geven en daarnaast om ons inzicht te geven in hoe de website gebruikt wordt. We gebruiken functionele, analytische en tracking cookies. Je leest er meer over in ons cookiebeleid.

Sluiten