Positionering: jouw organisatie of merk onderscheidend in de markt

Jouw organisatie of merk onderscheidend in de markt

Loop je rond met de vraag hoe je jouw merk of organisatie op een strategische en toekomstbestendige manier in de markt zet? Of heb je meerdere merken waarvan je niet precies weet hoe je die in communicatie met elkaar verbindt? Dan is een positioneringstraject wat voor jou.

Een positionering is richtinggevend voor de lange termijn en zet een merk scherp en onderscheidend in de markt. Vanuit de gekozen positionering worden de uitstraling, communicatie en overige acties naar buiten gekozen. Maar ook intern schept het duidelijkheid. Zie het dus als een stevig fundament dat belangrijk is voor effectieve marketing & communicatie.

De meest gestelde vragen die (aanstaande) klanten hebben over een positioneringstraject

1. Hoe lang neemt een positioneringstraject in beslag?
Een positioneringstraject neemt minimaal een maand in beslag vanwege sessies, aanvullend onderzoek en de uitwerking. Maar -afhankelijk van de beschikbaarheid binnen de organisatie van de klant- kan het traject zeker binnen twee maanden afgerond worden.

2. Ik ben maar een klein bedrijf. Is een positioneringstraject dan wel voor mij geschikt?

Ja, zeker! We denken al snel dat we zo groot moeten zijn als Ikea of Porche. Echter werkt het juist andersom. Start met een sterke positionering die je uitdraagt en laat je organisatie of merk vanuit daar juist groeien.

3. Wij hebben een holding met meerdere merken, waarbij we niet goed weten hoe we ze tot elkaar moeten laten verhouden. Hoe pakken we dit aan?
Het bepalen van een zogenaamde merkarchitectuur is een zeer belangrijke eerste stap. Als je niet scherp hebt welke verhouding merken tot elkaar en/of het moedermerk hebben, zal een positionering ook geen grond hebben. Daarom starten we waar nodig altijd eerst met (een interactieve sessies en advies voor) het neerzetten van een scherpe merkarchitectuur.

4. Waar moeten we aan denken bij interactieve sessies en wat leveren die ons op?
De sessies gebruiken we om met verschillende mensen uit de organisatie o.a. de kernwaarden, missie en visie binnen een organisatie naar boven te halen. Zijn deze al aanwezig, dan borduren we hierop voort. Is dit nog niet aanwezig? Dan gaat we dit met elkaar neerzetten, zodat er een sterke organisatie-identiteit staat die als basis dient. Ook besteden we een sessie aan de concurrenten en de doelgroep/stakeholders. De sessies steken we pragmatisch en interactief in, zodat we de basisingrediënten hebben voor een sterke positionering.

5. Een positionering is vast heel ingewikkeld?
Hoewel het nu misschien nog wat onbekend is, gaan we samen stap voor stap alle onderdelen door. Wat belangrijk is is dat jij de potentie ziet die jouw organisatie of merk heeft. Dat is de check of een positioneringstraject wat voor jou is. Onze specialisten leiden het volledige traject en maken alles tijdens het traject behapbaar en inzichtelijk. Ingewikkeld? Nee. Leuk om te doen? Dat zeker! ?

Ben je op zoek naar een aantal concrete handvatten die je helpen jouw merk sterker in de markt te zetten? Vul dan een paar korte vragen in en wij sturen jou drie concrete, persoonlijke adviezen per mail die jou op weg helpen om jouw organisatie of merk onderscheidend te positioneren.

Ontvang gratis advies

Onze aanpak voor een scherpe positionering

‘Positionering is zweverig’ wordt vaak gedacht. Als het aan ons ligt niet. We gaan door middel van interactieve sessies en onderzoek zeker de diepte in, maar we blijven pragmatisch. We kunnen de verschillende onderdelen zover uitdiepen als je wilt. Je weet van tevoren dan ook precies wat je krijgt. Onze positioneringstrajecten richten wij in volgens een aantal duidelijke stappen. De vraag die met een positioneringstraject beantwoord wordt is als volgt:

“Welke aspecten van de identiteit (‘merk’) moeten in communicatie worden benadrukt die relevant zijn voor de klant (‘doelgroep’) en die het merk onderscheiden ten opzichte van andere merken (‘concurrenten’)?”

STAP 1: Organisatie-/merkidentiteit

De identiteit van je organisatie of merk vormt de basis voor een positionering. Immers, je kunt je niet onderscheiden op iets dat je niet bent of nastreeft. Daarom is het belangrijk om in beeld te krijgen wie je bent als organisatie: waar kom je vandaan, wat is je missie/visie, hoe zit de cultuur in elkaar en wat zijn de belangrijkste kernwaarden en kerncompetenties? In twee sessies zetten we dit scherp neer.

STAP 2: Doelgroep

Vervolgens doen we onderzoek naar de huidige en gewenste doelgroep(en), middels één interactieve sessie, waar nodig aanvullend deskresearch en waar gewenst interviews met klanten. Uiteindelijk gaat het er natuurlijk om dat je een oplossing hebt voor de achterliggende waarde die jouw doelgroep nastreeft en waar jij met jouw product of dienst op aansluit.

STAP 3: Concurrentie

Als derde stap onderzoeken we het concurrentieveld van jouw organisatie of merk en brengen deze in kaart, kijkend naar de positionering van deze concurrenten. Ook dit doen we in één interactieve sessie, aanvullend met deskresearch aan onze kant. Hiermee ontdekken we het onderscheidend vermogen ten opzichte van de concurrenten.

STAP 4: Positionering kiezen: 3 concepten

Als de bovenstaande drie onderwerpen in kaart zijn gebracht is het tijd om te kijken waar de kansen liggen om het merk/de organisatie op te positioneren. Hierbij werken we altijd drie verschillende concepten uit. Want positioneren heeft niet slechts één perfecte uitkomst; het is altijd een keuze die je maakt. Als er voor één concept gekozen is werken we deze uit. De merkbelofte die past bij deze positionering vertalen we in een krachtige pay-off.

Eindproduct: een scherpe positionering én een merkpaspoort

Bij positioneren is het proces het meest belangrijk. Het is de onderbouwing van de uiteindelijke keuze. De uitkomsten van het traject verwerken we in een merkpaspoort. Dit is een visueel aantrekkelijk document waarin alle belangrijkste keuzes beschreven staan. Het is als het ware een richtinggevend document voor je merk. Dit kan ook samengevoegd worden met een huisstijlhandboek, zodat het hele merk van strategie tot en met de visuele uitwerking in één document, een brandbook, staat vastgelegd.

Na een positioneringstraject heb jij:

  • Een missie, visie en kernwaarden die de basis vormen van je organisatie-identiteit
  • Een positionering die jouw organisatie of merk laat opvallen in de markt
  • Een pay-off
  • Een visueel aantrekkelijk brandbook
  • Concrete handvatten voor al je marketing en communicatie

Waarom een positioneringstraject bij De Indruk?

  • Binnen twee maanden opgeleverd (afhankelijk van de beschikbaarheid binnen jouw bedrijf)
  • Pragmatische of verdiepende aanpak naar wens
  • Scherpe prijs

Positionering voor jouw organisatie? Wil je meer weten over onze aanpak of ben je geïnteresseerd in een positioneringstraject? Wij helpen je er graag bij!

Neem contact op