De rol van webpagina-onderdelen voor interpretatie (deel 1)

Home / De rol van webpagina-onderdelen voor interpretatie (deel 1)

Kop, intro, headerafbeelding

Een internetpagina moet altijd triggeren, overtuigen en activeren. Als het gaat om triggeren is er een belangrijke rol op je internetpagina weggelegd voor de kop, de introtekst en je headerdafbeelding. Deze moeten de sitebezoeker voldoende triggeren om niet gelijk weer weg te klikken, maar door te lezen. Hoe pak je dat aan?

Veel schrijvers en communicatoren denken dat een kop voldoende opvallend moet zijn, bijvoorbeeld door gebruik te maken van een originele tekst. Deze vlieger gaat echter maar voor een klein deel van je webartikelen op.

De kop: origineel of to-the-point?

Stel dat een internetbezoeker jouw blog op een blog-overzichtspagina ziet staan; dan is het zeker belangrijk om op te vallen door originaliteit. Echter: wil je dat jouw pagina online gevonden wordt in Google, dan kun je maar beter direct en tot the point zijn.

De Google-gebruiker is maar geïnteresseerd in een ding: hij zoekt het meest relevante artikel voor zijn zoekopdracht. Als hij aan jouw kop niet kan zien waar je artikel precies over gaat zal hij jouw artikel niet uitkiezen om te lezen. Een gemiste kans dus.

De intro: voorspellende waarde

Na een klik op je pagina is je intro-alinea van levensbelang. Sitebezoekers lezen deze alinea vrij goed om zijn voorspellende waarde voor de rest van het artikel. Ook hier is de belangrijkste vraag voor de lezer: gaat dit artikel mij antwoord geven op mijn vragen?

Geeft de eerste alinea te weinig aanleiding voor een “ja” op die vraag, dan is de bezoeker weer weg. De beste eerste alinea is dus een samenvattende alinea met een vooruitblik.

Lees ook: De rol van alinea’s, tussenkopjes, hyperlinks en uitgelicht quotes.

De functie van headerafbeeldingen

De headerafbeelding speelt ook een belangrijkere rol, maar altijd overdrachtelijk. Val nooit in de val om je headerafbeelding te gebruiken om een verhaal op zich te vertellen. Daar is hij niet voor bedoeld. Een headerafbeelding dient – naar mijn mening – vooral om het goede gevoel te geven bij de kop en de intro. Een headerafbeelding zet de juiste toon.

Bekijk je eyetracking-afbeeldingen dan valt het op dat de headerafbeelding bijna geen aandachtspunten heeft. Dat komt doordat het een bezoeker weinig focus kost om een headerafbeelding te scannen: hij hoeft niet te lezen. Wat moet een headerafbeelding doen?

  • Een headerafbeelding kan spiegelen: de bezoeker herkent zichzelf in de persoon op de afbeelding en dit zorgt voor een gevoel van sympathie (een van de persuasion-technieken van Cialdini).
  • Een headerafbeelding beïnvloedt het humeur van de sitebezoeker. Een warme, gezellige headerafbeelding kan je pagina verkopen zoals als de geur van appeltaart of verse koffie voor potentiële huizenkopers dat doet.
  • Een headerafbeelding helpt bij het interpreteren van de koptekst. Het omgedraaide is zelfs helaas nog meer waar: een verkeerde keuze van een headerafbeelding zorgt voor het verkeerde begrip van de pagina. Webdesigners besteden heel vaak te weinig aandacht aan de correlatie tussen beiden.

Werken met webbouwers die weten wat ze doen? Maak een afspraak!

Neem contact met ons op

Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op!

Wij maken gebruik van cookies. Ga je akkoord met deze cookies, klik dan op 'accepteren'. Meer informatie

Wij gebruiken verschillende soorten cookies. Deze zijn er allereerst om jou de beste gebruikerservaring te geven en daarnaast om ons inzicht te geven in hoe de website gebruikt wordt. We gebruiken functionele, analytische en tracking cookies. Je leest er meer over in ons cookiebeleid.

Sluiten