Waarom iedereen het over SEO heeft

In De Indruk, Ondernemen

Als je in de Middeleeuwen bedacht dat je een nieuwe stoel nodig had, dan ging je zelf hout hakken en daar een stoel van bouwen. Of je ging naar die overbuurman die voor iedereen stoelen maakte in ruil voor een stuk vlees van de haas die je net geschoten had.

Waarom SEO? Omdat iedereen hoog in Google wil staan. Anno 2017 typ ik op Google in: nieuwe stoel. Dan krijg ik 1.660.000 resultaten. Ongelooflijk! En iedereen wil natuurlijk dat ik de stoel bij hen koop. Of dat nou de winkel om de hoek is of een leverancier uit China. Afstand speelt geen rol meer en onze “beperkte blik” speelt ook geen rol meer.

Bovenaan in Google

Is de wereld ingewikkelder geworden? Wel complexer in ieder geval. Waarom? Je doelgroep is groter geworden en het lijkt nog maar om één ding te gaan: ik wil bovenaan staan in Google. De techniek heeft een steeds belangrijkere plek ingenomen. Is dat wel ondernemen? Of je het nu wilt of niet, als ondernemer zul je er wat mee moeten.

Het leuke aan SEO is: het is in ontwikkeling. Heb je je ooit wel eens afgevraagd waarom mensen elkaar lijken tegen te spreken als het gaat over SEO? Google lacht hierom. Google zelf houdt die verschillende soorten informatie in stand. Als chef-kok zou je toch ook niet vertellen welk speciale ingrediënt je recept uniek maakt?

Als chef-kok zou je toch ook niet vertellen welk speciale ingrediënt je recept uniek maakt?

Wat betekent het woord SEO?

De term SEO staat voor “Search Engine Optimalization”, in het Nederlands “zoekmachine-optimalisatie”. In de praktijk is SEO is een verzameling van technieken. Deze technieken zijn gericht op het optimaliseren van je website of webshop voor de vindbaarheid in zoekmachines als Google.

Wat Google doet

Ik zoek op Google op het woord SEO: 514.000.000 resultaten. Het feit dat hier veel op gezocht wordt zegt al dat we er veel mee bezig zijn. En dat we er vragen over hebben.

Gelukkig zijn inmiddels wat ongeschreven regels bekend, die dus over een paar minuten wel geschreven zijn. Wat we soms vergeten is: Google is een machine, geen mens. Als jij ‘nieuwe stoel’ in typt denkt Google als een machine.

• Google zoekt elke pagina op die deze term letterlijk heeft
• Google kijkt of jouw URL relevant is
• Google herkent of er synoniemen op je site staan
• Google kijkt of er links van buiten naar jou site verwijzen en of deze kwalitatief goed zijn
• Google kijkt hoe vaak de zoekterm voorkomt op de website
• …

De weg naar SEO-succes

Nu het grote geheim: SEO is nooit af. Ik weet dat we daar over het algemeen een hekel aan hebben, want het is het makkelijkste als het antwoordt klaarligt. Of als we er een dag aan werken en onze website staat bovenaan. Het gaat echter om geduld en bijhouden.

Alle kleine aanpassingen in je website kunnen invloed hebben op het SEO-succes. Het is daarom erg belangrijk om in de gaten te houden wat je doet en of er geen oude versies achterblijven als je dingen verandert. In de digitale wereld gaat sowieso alles snel, dus houd je SEO-kennis up-to-date.

Laatste puntje: iets wat je niet moet vergeten met de gouden bergen van een ultieme SEO-website in gedachten. Je website is en blijft voor je doelgroep, je klanten, niet voor Google. Als de site geschreven is voor Google zal de klant dit snel doorhebben en voelen.

Elk bedrijf wil het: gevonden worden in de zoekmachine. Niet alleen door de overbuurman, maar door elke potentiële klant. Als je de juiste SEO-kennis gebruikt, gaat het je lukken. Succes!

VRAAG ADVIES

Ben je benieuwd naar ons advies over de identiteit van jouw bedrijf en het managen van verwachtingen? Neem contact met ons op.

Meer lezen over het verschil tussen SEO en SEA? Lees dan de blog van onze SEO specialist.

Neem contact met ons op

Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op!

verschil SEO en SEABlog-Header-TopSportHall-Ede

Wij maken gebruik van cookies. Ga je akkoord met deze cookies, klik dan op 'accepteren'. Meer informatie

Wij gebruiken verschillende soorten cookies. Deze zijn er allereerst om jou de beste gebruikerservaring te geven en daarnaast om ons inzicht te geven in hoe de website gebruikt wordt. We gebruiken functionele, analytische en tracking cookies. Je leest er meer over in ons cookiebeleid.

Sluiten