De gevolgen van de wijziging van de Cookiewet in 2018

Wijziging cookiewet 2018

Je kent het vast wel: Je opent een website maar er zit een soort doorzichtige laag overheen. In het midden van het scherm een schreeuwerig tekstblokje met maar één keuzemogelijkheid: Cookies accepteren. Routinematig klik je het weg, je wilt nou eenmaal het artikel op de website lezen.

De Nederlandse cookiewet verandert hoogstwaarschijnlijk op 25 mei 2018 naar de Europese Cookiewet. De Europese Commissie wil het vertrouwen en de digitale veiligheid online verhogen.

Het wetsvoorstel houdt in dat internetters zelf in hun browser in één keer kunnen aangeven welke cookies ze aanvaardbaar vinden en welke niet. Zo kunnen ze zogenoemde trackingcookies, die mede gebruikt worden om gerichte advertenties te tonen, blokkeren. De Europese Commissie wil dat internetgebruikers in hun browserinstellingen kunnen bepalen of zij privacygevoelige tracking-cookies accepteren of weigeren.

We geven u graag advies dat bij uw situatie past. Neem contact op met De Indruk.

Wat zijn cookies? Een cookie is een klein tekstbestandje dat een website op de harde schijf van je computer zet op het moment dat je de site bezoekt. De belangrijkste functie van cookies is om de ene gebruiker van de andere te onderscheiden. Er gaan inmiddels ook geluiden dat het voorstel van de Europese Commissie niet haalbaar is.

De gevolgen van de wijziging

Voor online marketeers heeft de wetwijziging invloed. De eindgebruiker gaat beslissen of je gebruik kunt maken van cookies. Aan de online marketeer de taak om de bezoekers zo ver te krijgen dat ze de cookies accepteren. Want het is tenslotte fantastisch dat je dankzij Google een klant kan achtervolgen met zijn of haar droomschoenen.

Als gebruiker denk je misschien: Mooi, uitzetten dan maar. Het gevolg hiervan kan zijn dat organisatie als nu.nl geld gaan vragen voor het nieuws, omdat ze veel inkomsten halen uit advertenties wat na de invoering van de nieuwe wet niet meer mogelijk is.

Verschillende soorten Cookies

Om het goed te kunnen begrijpen moeten we onderscheid maken tussen functionele en analytische, en trackingscookies.

Functionele cookies zijn cookies die gebruikt worden om wachtwoorden te onthouden en producten in het winkelwagentje te plaatsen. Deze cookies zijn toegestaan.

Analytische cookies worden gebruikt door eigenaren om website te optimaliseren en gebruikerservaring te verbeteren. Hiervoor moeten bezoekers geinformeerd worden in een verklaring.

Trackingcookies gaan een stapje verder. Deze leggen het surfgedrag van een bezoeker vast. Een bekend voorbeeld hiervan is remarketing in Adwords. Voor het bijhouden van persoonsgerichte gegevens is toestemming vereist. Nadat de gebruiker deze geaccepteerd heeft, mag het pas.

.

Wat is remarketing? Remarketing is een online marketing methode waarmee je eerdere bezoekers van je site opnieuw benaderd met gerichte beeld-, tekst- of videoadvertenties. Voor de meeste websites converteert nog geen 2% van de bezoekers bij het eerste bezoek. Lees meer over Adwords en remarketing.

Goed inspelen op de ontwikkelingen in de markt? 

Recente berichten
Neem contact met ons op

Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op!

SSLGDPR