Google Optimize: de gratis website test tool

Home / Conversieoptimalisatie / Google Optimize: de gratis website test tool

Google Optimize: de gratis website test tool

Je wilt meer nieuwsbriefabonnees, meer betalende klanten of meer offerte-aanvragen. Komt dit je bekend voor? Lees dan snel verder, want met Google Optimize, de nieuwste tool van Google, kun je dit zonder dat het je (te) veel tijd kost!

Begin dit jaar heeft Google haar nieuwste tool geïntroduceerd: Google Optimize. Een gratis tool om tests mee uit te voeren op je website. Maar Google had toch al een mogelijkheid ingebouwd in Analytics om te testen? Dat klopt. Echter was deze niet ideaal ingericht, waardoor Google voorbijgelopen werd door concurrenten als Visual Website Optimizer (VWO) en Optimizely.

Waarom is Google Optimize voor mij interessant?

Vaak zie je dat webpagina’s op onderbuikgevoel gevuld worden. Bepaalde plaatjes of kleuren worden gebruikt omdat het ‘mooi’ is, een pagina wordt geschreven volgens het piramidemodel en buttons hebben de tekst ‘klik hier’. Maar is dit wel zo efficiënt? Is het niet veel belangrijker wat de bezoeker er van vindt?

Door te testen kom je er achter wat het beste werkt voor de bezoeker, en dus ook gelijk voor jou. Eén simpele aanpassing in een button, afbeelding of tekst kan je al meer conversies opleveren. Maar hoe weet je of je conversieratio verbeterd is? Je account is gekoppeld aan Analytics, dus kun je je ingestelde doelen aan een test koppelen.

Verschillende testmogelijkheden

Door Google Optimize aan je account te koppelen, kun je 3 verschillende soorten tests uitvoeren: A/B tests, multivariate tests en redirect tests.

  • A/B tests:
    Een rode button werkt beter dan een blauwe, toch? Of dit ook voor jouw website op gaat weten we niet zeker. Met een A/B test kunnen we beide varianten voor je klaarzetten en aangeven hoeveel procent van het verkeer de testvariant te zien krijgt. De resultaten zullen je uiteindelijk vertellen welke button verhoudingsgewijs het beste presteert.
  • Multivariate tests
    Deze optie lijkt veel op de A/B test, maar dan met de mogelijkheid om meerdere elementen binnen één pagina te testen. Wil je de indeling aanpassen? Geen probleem. Je verschuift simpelweg de blokken binnen je editor.
  • Redirect tests
    Wil je twee totaal verschillende pagina’s tegenover elkaar zetten? Dan is de redirect test de beste mogelijkheid. Je geeft 2 url’s op (beide pagina’s moeten dus al wel bestaan) en Google doet het analyse en rapportagewerk.
Google Optimize visuele editor

Visuele editor

Een bijkomend voordeel van Google Optimize is dat je een visuele editor hebt die je kunt downloaden als Chrome extensie. Je hebt dus niet per sé kennis van HTML of Javascript nodig. Maar ook hier kun je uiteraard wel weer een stap verder gaan. HTML kan op een eenvoudige manier toegevoegd worden en zelfs CSS kun je overschrijven.

Kortom: een zeer uitgebreide tool waar ook jouw website de vruchten van kan plukken. Uiteraard staan wij voor je klaar als je hulp nodig hebt.

Recente berichten
Neem contact met ons op

Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op!

LaurensRick