Arbeidsmarktcommunicatie

arbeidsmarktcommunicatie

Wat is arbeidsmarktcommunicatie en waarom is het belangrijk?

Arbeidsmarktcommunicatie is – kort samengevat – de manier waarop jij communiceert naar toekomstige nieuwe medewerkers. Die communicatie vindt plaats op verschillende manieren, bijvoorbeeld in vacatureteksten en -advertenties, maar ook in andere uitingen die je als bedrijf of organisatie doet.

Denk bijvoorbeeld aan social media updates, nieuwsbrieven, mailtjes of telefoontjes. Zelfs als je het doel van je communicatie niet per se is om nieuwe mensen aan te trekken is het verstandig om je bewust te zijn van de manier waarop je communiceert over jezelf als werkgever.

Goed doordachte arbeidsmarktcommunicatie is belangrijk omdat je je hiermee kan onderscheiden van andere bedrijven of organisaties en daardoor sneller vacatures vervuld krijgt.

Goede arbeidsmarktcommunicatie zorgt dat je opvalt tussen andere werkgevers.

Leendert Bos Marketing Specialist
arbeidsmarktcommunicatie overleg

Wat zijn de belangrijkste elementen van een goede arbeidsmarktcommunicatie strategie?

Wil jij de arbeidsmarkt bereiken op een manier die jou helpt te groeien als bedrijf? Dan schaak je in feite op drie borden tegelijk:

  1. Potentiële nieuwe medewerkers bereiken met actuele vacature-advertenties (arbeidsmarkt recruitment)
    Jouw vacature-advertenties moeten die mensen bereiken die op zoek zijn naar een nieuwe baan of daar op zijn minst voor open staan.
  2. Potentiële nieuwe medewerkers bereiken met employer branding
    Jouw werkgeversmerk moet gepromoot worden in een brede doelgroep waarin mensen zitten de mogelijk in de toekomst in aanmerking komen om te solliciteren.
Meeting arbeidsmarktcommunicatie

3. Huidige werknemers inzetten als ambassadeurs voor jouw bedrijf (referral recruitment).

Je arbeidsmarktcommunicatieplan is helemaal compleet als je óók nadenkt over de impact van bovenstaande elementen op de branding en het imago van je hele bedrijf. En verlies ook de ‘achterdeur’ niet uit het oog! Zorg ervoor dat werknemers, goed ingewerkt worden, tevreden zijn en bij je blijven.

Bekijk de video

Hoe kan ik mijn vacatures beter onder de aandacht brengen bij de juiste doelgroep?

Als je tegenwoordig nieuw personeel zoekt moet je wel van goeden huize komen. Zeggen dat het ‘een krappe arbeidsmarkt is’ is een understatement. Veel werkgever zijn radeloos!

Bij De Indruk kennen we de verhalen: het tekort aan goede en gekwalificeerde werknemers zorgt voor moeilijke situaties in de zorg en het onderwijs. Maar ook commerciële bedrijven worden in hun groeiambities beperkt door het gebrek aan personeel.

Toch zien we bij De Indruk dat het ook anders kan. Want goed doordachte arbeidsmarktcommunicatie helpt onze klanten op te vallen, werkzoekers aan te spreken en latente zoekers benieuwd te maken naar wat je als werkgever te bieden hebt. Hoe we dat doen? Door het probleem integraal aan te pakken! We lichten een tipje van de sluier op…

Leren hoe je sollicitanten wegjaagt?

e-book arbeidsmarktcommunicatie

Hoe wij arbeidscommunicatie aanpakken...

  1. We zorgen dat je opvalt
    Doen wat al je concurrenten doen, helpt je niet verder. Daarom moeten jouw vacatures en advertenties anders zijn dan de rest. Slimmer, duidelijker, aansprekender en urgenter. Wij helpen je.
  2. We bereiken ook latente zoekers
    Mensen die op zoek zijn naar een nieuwe baan bereiken, dat kan iedereen. Maar ook werknemers bereiken die nog niet op zoek zijn, dat is de kunst! Door slim gebruik te maken van algoritmes en in te spelen op de juiste emotie trekken we kandidaten die zelf nog niet weten dat ze op zoek zijn.
  3. We willen niet dat iedereen solliciteert
    Kwaliteit voor kwantiteit. Dat is waar wij voor gaan. We willen niet dat jouw vacature zoveel mogelijk bereik heeft, maar dat jouw vacature gezien wordt door een zorgvuldig met jou besproken doelgroep.
  4. We denken aan je imago
    Arbeidsmarktcommunicatie staat niet los van andere communicatie. Een vacature-advertentie wordt soms ook gezien door jou (potentiële) klanten. We willen dus dat het beeld van jou als werkgever aansluit bij de werkelijkheid en niet alleen aantrekkelijk is voor potentiële werknemers, maar ook voor de rest van de wereld.
  5. We zorgen dat mensen solliciteren
    Veel bezoekers op je vacaturepagina is leuk. Maar je wilt ook dat ze daadwerkelijk solliciteren. Dus zetten we neuromarketing in om ervoor te zorgen dat bezoekers ook in beweging komen en dat formulier invullen of de telefoon pakken. Bekijk ook de webinar over aantrekkelijke vacatureteksten schrijven…
  6. We willen dat je mensen bij je blijven
    Jobhoppers zijn fantastische mensen, maar niet in jouw bedrijf… Jij wilt mensen die zich inzetten voor de zaak en zich committen voor de lange termijn. Daar moet je zelf natuurlijk ook wat voor doen. Graag vertellen we je meer over interne communicatie en hoe dat jouw bedrijf ten positieve veranderen kan.
  7. We denken vast na over de volgende vacature
    Nu investeren in de volgende vacature loont. Hoe? Door het aanmaken van slimme remarketing– en vergelijkingsgroepen. Gebruik big data en slimme algoritmes in je voordeel door advertentieplatforms nu al te voeden met profielen waar je later dankbaar gebruik van maken kunt.

Employer branding

Hoe kan ik mijn werkgeversmerk versterken met behulp van arbeidsmarktcommunicatie?

Arbeidsmarktcommunicatie is meer dan werven op actuele vacatures. In de ideale situatie hoef je helemaal niet zo hard te trekken aan openstaande vacatures, omdat potentiële medewerkers jou al kennen als een aantrekkelijke werkgever.

Dat vraagt om een strategie voor de lange termijn. In marketingtermen noemen we wat employer-branding. Hoe pak je dat aan?

arbeidsmarktcommunicatie advies

Allereerst zal je daadwerkelijk een goede werkgever moeten zijn voor je medewerkers. Zij zijn tenslotte je ambassadeurs.

Als je medewerkers  positief praten over jou heeft dat effect! Dat vraagt om onder andere om een goede HR-afdeling, aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden en een positieve, opbouwende sfeer.

Daarnaast is het belangrijk dat in de communicatie naar buiten goed nagedacht wordt over een consistente boodschap over jou als werkgever?

Welke elementen wil je voor het voetlicht brengen, en welke social mediaposts dragen daar bijvoorbeeld aan bij? Kijk hier hoe wij dat zelf doen…

Werkgevers die voortdurend investeren in hun werkgeversimago zijn de winnaars van morgen.

Wendy Copywriter
arbeidsmarktcommunicatie voorbeeld siloah

Welke kanalen kan ik het beste gebruiken om mijn boodschap over te brengen?

Veel werkgevers vragen zich af waar zij het best communiceren kunnen over openstaande vacatures. Moet je die delen op LinkedIn Jobs? Op Indeed? Of alleen op de website?

Bij De Indruk maken we graag gebruik van zoveel mogelijk media, om de kans te vergroten dat jouw toekomstige werknemer je vacature tegenkomt. Dat moet ook wel, want het internet is enorm versnipperd en jouw nieuwe werknemer kan zich overal bevinden.

Echter: uit ervaring weten we ook dat niet alle online kanalen geschikt altijd zijn voor arbeidsmarktcommunicatie. Sommige vacatures lenen zich bijvoorbeeld meer voor LinkedIn dan voor TikTok – en andersom. Een korte opsomming:

Advertentiekanalen

Altijd doen:

  • Google SERP-pagina (zoekadvertenties)
  • Google for Jobs
  • Google Display (bannering campagne op andere websites)
  • Indeed (al dan niet betaald)

Goede aanvulling:

  • LinkedIn advertenties in de tijdlijn of in de InMail
  • Facebook advertenties
  • Instagram advertenties
  • Google SERP-pagina (organische vindbaarheid van je vacatures)

Soms doen:

Out-of-the-box:

Uiteraard is de bovenstaande lijst verre van compleet, maar het is een indicatie. De Indruk heeft meer dan voldoende ervaring op alle bovenstaande platformen om je deskundig te kunnen adviseren én helpen.

Wil je meer weten over deze opties? Kijk dan even hier.

 

Arbeidsmarktcommunicatie RST Zorg

Zijn jullie succesvol in arbeidsmarktcommunicatie?

Jazeker. Sinds De Indruk in 2017 startte met het werven van nieuwe werknemers voor verschillende bedrijven hebben we al heel wat successen behaald.

We ontwikkelden meer dan 15 werken-bij-websites, draaiden honderden campagnes en bereikten miljoenen mensen. Meer dan 1000 sollicitaties bij klanten zijn rechtstreeks terug te herleiden tot vacaturecampagnes die De Indruk in gang zette.

Soms zijn het ook juist de kleine successen waarover we het meest tevreden zijn. Het binden van één werknemer in een moeilijke sector kan bijvoorbeeld een grotere prestatie zijn dan het werven van 100 werknemers in een gemakkelijke sector.

Onze inspanningen zorgden ervoor dat bedrijven door konden groeien, uit konden breiden en hun schaal konden vergroten. Bekijk ook onze cases eens en lees hoe wij dat aanpakten.

We werken voor zowel voor grote als voor kleine bedrijven, zorg- en onderwijsorganisaties en diverse werving- en selectiebureaus. De meeste bedrijven waarvoor we in 2017 zijn gestart met arbeidsmarktcommunicatie zijn nog steeds klant.

0
Werken-bij-websites
+
0
Vacature-campagnes
+
0
Sollicitaties

Maar wat als de arbeidsmarkt verandert in de komende jaren?

Nu is het alle hens aan dek wat betreft arbeidsmarktcommunicatie. Maar over een paar jaar kan de balans weer naar de andere kant omslaan. Hoe het ook zij: wij zijn flexibel. We helpen je net zo gemakkelijk met het werven van nieuwe mensen als met het aanboren van nieuwe business.

Wees je er bovendien van bewust dat jouw vacature-advertenties óók gewoon door (potentiële) klanten gezien en gelezen worden. Elke vacaturetekst moet dus in zekere mate ook wervend zijn voor jouw producten of dienstverlening.

Doorpraten over arbeidsmarktcommunicatie?

Leendert Bos - arbeidsmarktcommunicatie

Definitie arbeidsmarktcommunicatie

De manier waarop jij communiceert naar toekomstige nieuwe medewerkers.