SEO en SEA: Wat is het verschil?

Om bezoekers naar je website te lokken, heb je als website-eigenaar diverse middelen tot je beschikking. Al die middelen zijn echter samen te vatten onder twee hoofdgroepen: SEO en SEA. Wat is het verschil?

Door: Leendert Bos

SEO staat voor search engine optimalisation: zoektermoptimalisatie in goed Nederlands. Dit is de techniek om je website en de teksten daarop zo te optimaliseren dat ze zo goed mogelijk ingelezen en geïnterpreteerd kunnen worden door zoekmachines.

Omdat 90% van de wereldbevolking Google gebruikt als zoekmachine betekent SEO in de praktijk dat de website zowel technisch als tekstueel precies zo ingericht wordt als Google dat graag ziet.

Zie Google als een grote winkelstraat. Iedereen die iets zoekt op internet wandelt over die grote winkelstraat. Als website moet je dus zorgen dat jouw “winkeltje” een mooi plekje heeft op die grote winkelstraat, zodat mensen je zullen zien. Dit is een re-actieve manier van bezoekers lokken: je laat je vinden.

SEA staat voor search engine advertising: adverteren boven zoekmachines dus. Dit is een pro-actieve manier van bezoekers naar je site lokken. In plaats van dat je winkel in de grote winkelstraat een goed plekje bemachtigt, zet je borden op die winkelstraat die mensen naar jouw shopje moeten lokken.

Adverteren boven de zoekresultaten in Google gebeurt met Google Adwords. Adverteerders kunnen hun advertenties laten tonen op diverse zoekwoorden. Klikt een bezoeker op hun advertentie? Dan betalen de adverteerders per klik aan Google.

“Zie Google als een grote winkelstraat: iedereen die iets zoekt, wandelt daarover.”

Versterken SEO en SEA elkaar?
Officieel niet, maar in de praktijk wel. Stel je voor dat jouw winkel zich in de grote winkelstraat bevindt, maar je adverteert niet. Dan loop je toch het risico dat mensen per ongeluk aan je winkeltje voorbij lopen.

Adverteer je wel in de grote winkelstraat, maar is je winkeltje gevestigd in een achterafstraatje, dat moeilijk te vinden is? Dan loop je opnieuw het risico niet veel blijvende bezoekers binnen te halen. Bovendien: als je advertentie ophoudt, verlies je direct alle bezoekers.

Online Marketingstrategie
Een goede online marketingstrategie bestaat dus meestal uit beide componenten: zowel SEO als SEA. Zet je beide in, dan is er vaak sprake van een win-win situatie. Door de bezoekers vanuit Adwords stijgt je site in vindbaarheid. En goed ingerichte pagina’s waardeert Google Adwords door een goede advertentiepositie en lagere kosten per klik.

BEL MIJ TERUG

Vrijblijvende offerte (aanvragen)

We helpen je graag bij het opstellen van een contentmarketingstrategie!

 

Offerte aanvragen

Recente berichten
Neem contact met ons op

Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op!

met 5 tips inzicht in je google analyticsblog seo

Wij maken gebruik van cookies. Ga je akkoord met deze cookies, klik dan op 'accepteren'. Meer informatie

Wij gebruiken verschillende soorten cookies. Deze zijn er allereerst om jou de beste gebruikerservaring te geven en daarnaast om ons inzicht te geven in hoe de website gebruikt wordt. We gebruiken functionele, analytische en tracking cookies. Je leest er meer over in ons cookiebeleid.

Sluiten