Hoe je via online kanalen nieuwe medewerkers vindt

Arbeidsmarktwerving

De werkloosheid in Nederland is nog nooit zo laag geweest*. Veel bedrijven en organisaties kampen met een tekort aan goed personeel. Maar waar haal je die in deze tijden vandaan? De Indruk kan je helpen met doordachte online campagnes, die een fractie kosten van wat je uit zou geven aan recruitment.

Het werven van nieuwe medewerkers gaat vaak nog heel traditioneel. Bedrijven plaatsen een vacature op de site en eventueel een advertentie in de krant of op Indeed. Daarna is het afwachten tot de gewenste nieuwe medewerker zich meldt.

Niet duur

Lukt het niet om de functie vervuld te krijgen, dan bellen bedrijven vaak een recruitmentbureau. Deze bureaus werven vooral medewerkers op LinkedIn door persoonlijke berichtjes te sturen naar potentiële kandidaten.

Hoewel hun werk zeer effectief kan zijn, rekenen zij als snel een gage van 10.000 euro. Dat kan sneller én goedkoper!

Succesvol

De Indruk gebruikt beproefde online campagnes op Google Ads, Facebook, Instagram en LinkedIn om kandidaten te interesseren voor jouw vacatures. Dat doen we met opvallende en sympathieke advertenties waarin we niet alleen de vacature tonen, maar ook een beeld neerzetten van jou als werkgever.

En dat werkt! In de afgelopen twee jaar wierven wij op die manier honderden kandidaten voor moeilijk invulbare vacatures, onder meer in de bouw, het onderwijs en in de zorg.

Het geheim

Als je een vacature open hebt staan, zit de medewerker die je vinden wilt waarschijnlijk niet op de bank te wachten. Dat betekent dus dat hij of zij nu nog voor een van uw concurrenten werkt. Misschien is hij of zij wel op zoek naar een nieuwe baan, maar misschien ook helemaal niet.

Toch kan een vacature aantrekkelijk zijn als iemand niet helemaal tevreden is in zijn of haar huidige baan. Zo iemand is “latent” op zoek. In onze campagnes richten wij ons vooral op dit soort kandidaten.

We vertellen hen over de voordelen van het werken in jouw bedrijf of organisatie en verleiden hen om jouw website te bezoeken en de vacature te bekijken.

Hoe pakken wij het aan?

Onze unieke aanpak kenmerkt zich in zes verschillende stappen:

1. Wij maken de beste vacaturepagina voor jouw kandidaat

Veel vacatures zijn nog ouderwets geschreven. De teksten bestaan voornamelijk uit eisen en vaardigheden, maar de voordelen om bij jou als werkgever aan de slag te gaan, worden niet benoemd. Onze stelregel is dat minimaal 60% van de tekst moet gaan over deze voordelen.

Het volgende actiepunt is de landingspagina. Die nemen we uitvoerig onder de loep en daarbij vragen we ons een aantal dingen af: kan een kandidaat eenvoudig solliciteren? Staan er verhalen op de website van tevreden medewerkers? Wie is het team? Wekken de afbeeldingen sympathie op? Zo niet, dan is er werk aan de winkel!

Voor een aantal organisaties hebben we een “werken-bij”-website ontwikkeld. In de afgelopen tijd lanceerden we onder meer:

2. Wij adverteren op “laaghangend fruit”

Het laaghangende fruit: mensen die op zoek zijn naar een baan. Deze mensen mag je niet missen! Wij zorgen ervoor dat je vacatures goed vindbaar zijn onder de doelgroep.

Is iemand op zoek naar een functie als ‘industrieel engineer’? Dan moet hij jouw vacature natuurlijk gezien hebben. Wij maken de vacatureadvertenties concreet en uniek, zodat ze opvallen tussen de advertenties van andere bedrijven.

3. Wij vinden latent zoekenden

Social media zijn, beter dan Google zelfs, in staat te peilen waar mensen in geïnteresseerd zijn en wat hen bezighoudt.

Wil je personeel werven, dan kun je gebruik maken van de vacaturemodules van deze social media-kanalen (bijvoorbeeld LinkedIn Job Slots)

Onze ervaring is echter dat het plaatsen van advertenties met een specifieke targeting een betere manier om is om je doelgroep via social media te bereiken.

Door zelf de targetting te bepalen kun je – veel preciezer dan de social media algoritmes dat kunnen – de juiste potentiële kandidaten bereiken.

Laat ons je vacature-advertenties targetten voor de beste match.

4. Wij bijten ons vast

Bezoeken tientallen bezoekers dagelijks jouw vacaturepagina’s, maar solliciteren ze niet? Dan gaat er iets mis!

Gelukkig laten wij niet los, maar kijken waar we optimaliseren kunnen. Bijvoorbeeld door mensen proactief aan te spreken met een chatmodule en hen te volgen met remarketingadvertenties.

Ook online personalisatie kan hier een rol in spelen: we passen de vacaturepagina’s aan op interesses van de bezoekers.

5. Wij zetten jouw medewerkers in als ambassadeurs

Veel organisaties herkennen het: meer dan 50% van de nieuwe medewerkers komt via-via binnen. Helaas zien jouw medewerkers niet altijd de urgentie en het belang in van het werven van nieuwe collega’s.

Wij helpen je om hen te motiveren met eenvoudige tools om de boodschap te verspreiden. Zo ontdekken zij dat het leuk is om nieuwe collega’s te werven en gaan enthousiast voor je aan de slag.

6. Wij denken verder dan de vacature alleen

Online adverteren is niet de enige dienst die wij leveren. Nee, je kunt meer van ons verwachten: we helpen je ook te adverteren in kranten of magazines, met borden of spandoeken langs de weg of met andere offline middelen.

Ben je eigenlijk voortdurend op zoek naar nieuwe medewerkers? Dan denken wij graag mee over een employer branding-strategie: een strategie waarbij jij  bekend komt te staan als ‘een goede werkgever’.

We doen dat met methodes waar je misschien niet zo snel aan denkt: reüniesspeeddate-middagen of een “Werving War Room” waarbij jouw medewerkers in één uur tijd hun netwerk gebruiken om zoveel mogelijk nieuwe medewerkers te werven.

Lange termijn-winst gegarandeerd!

Wij werken graag met jou samen

In de afgelopen jaren wierven wij medewerkers voor onder meer:

Op verzoek tonen we je graag meer voorbeelden en de bijbehorende cijfers voor een indruk van de succesratio van onze inspanningen.

Onze marketeers werken graag samen met jouw eigen inbound recruiters, je HR-afdeling of externe recruitmentbureaus.

Wij delen graag onze ervaring en kunnen zo nodig je eigen mensen trainen, zodat je op termijn de werving weer zelf op je kan nemen.

*Werkloosheid in Nederland nog nooit zo laag – De Telegraaf 20 februari 2020