Over Enhanced Conversions
Enhanced Conversions, of in het normaal-Nederlands ‘ Verbeterde Conversies’, is een manier om het succes van campagnes te meten in Google Ads. Door gebruikt te maken van Enhanced Conversions ben je minder afhankelijk van third-party cookies.
Sinds de invoering van de EU Data Act op 1 maart 2024 is verboden om zonder toestemming van gebruikers third-party data door te sturen naar ‘derde partijen’, zoals Google Ads. Daardoor krijgt Google Ads steeds minder informatie terug van de websites waar advertenties naar toe klikken.
Dat is een probleem, omdat twee redenen:
- Je kan niet gemakkelijk meer zien of je advertentiecampagnes succesvol waren of niet. Het is nauwelijks te zien of mensen na een klik op jouw advertentie ook de gewenste actie op de website uitvoerden (zoals een bepaald formulier invullen).
- Belangrijker nog: het wordt steeds moeilijker voor Google Ads om campagnes te laten sturen op conversies. Met andere woorden: zonder de broodnodige data kan Google Ads er niet meer voor zorgen dat jouw advertenties zoveel mogelijk conversies ophalen.
Cookieloos?
Het antwoord van Google Ads is Enhanced Conversions. Feitelijk worden third-party cookies hiermee ‘witgewassen’ tot secund-party cookies.
Je stuurt data van de website nog wel via de browser, maar niet direct naar Google Ads, maar naar een ‘neutrale omgeving’ waar de ingezonden data vergeleken worden met data die Google Ads naar die neutrale omgeving stuurt.
Is er een match? Dan krijgt Google Ads een seintje dat er een conversie behaald is.
Waarom is dit urgent?
Enhanced Conversions bestaan al een tijdje. Bij De Indruk gebruiken wij ze bij klanten al sinds 2022. Toch zijn Enhanced Conversions nu ineens heel ‘hot’.
Dat komt omdat Google Chrome aangekondigd heeft vanaf eind 2024 te stoppen met het doorsturen van third-party cookies (zoals alle andere browsers allang doen…).
Vanaf 1 januari 2025 zullen je de conversies die je registreert dus niet meer teruggekoppeld worden naar Google Ads, ténzij je actie onderneemt.
Hoe werken Enhanced Conversions?
Enhanced Conversions werken op dit moment alleen op formulieren waar gebruikers hun e-mailadres moeten invullen.
Dit ingevoerde e-mailadres wordt in de neutrale omgeving gematched met alle e-mailadressen die in de database van Google beschikbaar zijn. Is er een match dan weet Google: degene die net op de advertentie klikte is dezelfde persoon als die op de website een formulier ingevuld heeft.
Natuurlijk heeft de persoon die het formulier invulde niet in de adverentiecampagne zijn of haar e-mailadres achtergelaten. Google weet echter welke e-mailadressen aan welk IP-adres zijn gekoppeld, omdat 90% van je bezoekers een Google-account heeft. Daardoor is Google tóch in staat om het verband te zien.
Wil jij weten hoe je Enhanced Conversions zelf inricht? Daar hebben wij een pagina over geschreven…
“Wil jij weten hoe je Enhanced Conversions zelf inricht? Daar hebben wij een pagina over geschreven...”
Niet waterdicht, toch doen…
Bij De Indruk gebruiken wij al sinds 2022 Enhanced Conversions bij veel van onze klanten. Door gebruik te maken van Enhanced Conversions zien we in Google Ads dat er meer conversies geregistreerd worden en dat campagnes beter presteren.
Desalniettemin is Enhanced Conversions niet dé oplossing als Google Chrome definitief stopt met het doorsturen van third-party cookies.
Immers: in de B2B-wereld gebruiken mensen hun zakelijke e-mailadres in formulieren. Dit zakelijke e-mailadres heeft veel minder vaak een gekoppeld Google-profiel. Het systeem is dus zeker niet waterdicht.
Tóch is het goed om dit in te (laten) richten voor je website. De verbeterde prestaties van je Google Ads-campagnes zijn het waard!
Ons advies
Bij De Indruk adviseren we je behalve Enhanced Conversions óók over te stappen op Server-side tagging en dat alles gecombineerd met een degelijke cookiemelding.
Hulp nodig? Je weet ons te vinden…