25 maart 2021 3 min leestijd

Je eigen branded gifjes op Instagram

Wendy Kramer-Remmerde
Creative marketing strateeg

Bijna iedereen kent ze inmiddels wel: de gifjes op Instagram. Er zitten een hoop hilarische exemplaren tussen, maar je vindt ook steeds meer gifjes van merken en bedrijven in het overzicht terug. En niet zonder reden, je eigen branded Instagram-gifjes zijn een mooie aanvulling op je branding- en social mediastrategie.

Animated GIF: Bewegend grafisch bestand dat meerdere afbeeldingen bevat. De afbeeldingen worden achtereenvolgend gepresenteerd.

Wat kun je er mee?

Je eigen gifjes upload je in de database van Giphy. Dit betekent dat ze niet alleen gebruikt kunnen worden op Instagram, maar bijvoorbeeld ook toegankelijk zijn via WhatsApp en Slack. Laten we voor het gemak even inzoomen op Instagram.

Ook je eigen gifjes op Instagram?

Wanneer je Instagram gebruikt namens je bedrijf en je ook regelmatig Instagram stories post, dan zijn eigen gifjes onmisbaar. Zorg er wel voor dat je gifjes een duidelijke link hebben met jouw bedrijf. Dit kun je doen door ze bijvoorbeeld uit te voeren in jouw huisstijl kleuren. Op deze manier zijn ze extra herkenbaar. Maar denk ook aan het uploaden van je logo naar Giphy of maak een gifje van de bedrijfshond. Ook is het mogelijk om “jezelf” en je collega’s in te zetten als gifje. Door te bewegen voor ons green screen (denk aan: duim omhoog, swipe up, party!) kunnen wij deze opnames omzetten in een superpersoonlijk gifje.

Voeg deze gifjes toe aan je stories en je versterkt je merk en vergroot de zichtbaarheid van je bedrijf. Andere mensen kunnen namelijk ook jouw gifjes gebruiken in hun Instagram stories!

Wat kost dit?

Je zult je afvragen wat dit kost, dat is natuurlijk logisch. Als je al gifjes hebt, kunnen we er heel kort over zijn: he-le-maal niets. Het uploaden van je gifjes is gratis. Het minimale aantal te uploaden gifjes is 5 stuks. Voor nog geen 300 euro maken wij een volledig pakket met 5 video gifjes.

 

Van gifjes naar een succesvolle social media strategie

Het klinkt allemaal leuk natuurlijk die mooie gifjes, maar heb je daarnaast ook nagedacht over hoe je een succesvolle social media strategie kunt inzetten?

 

In onze gratis whitepaper helpen we je hierbij met 7 effectieve tips.

Uploaden in Giphy

Hoe zorg je er vervolgens voor dat jouw gifjes in de Giphy database komen en overal gebruikt kunnen worden? Heel simpel, hier helpen wij je bij! Het aanmaken van een Giphy account doe je zelf met jouw bedrijfsgegevens. Hierna kunnen de bestanden geüpload worden. Wij loodsen je er door heen!

Tags en zoekwoorden

Maar kun je jouw gifjes dan terugvinden in die enorme database? Hiervoor maken we gebruik van tags, dit zijn de zoekwoorden. Natuurlijk is dit in eerste instantie je #bedrijfsnaam en #merk, maar samen bekijken we ook welke tags nog meer relevant kunnen zijn. Zo kun je je eigen gifjes makkelijk terugvinden op Instagram (onze gifjes zijn bijvoorbeeld te vinden wanneer je ‘De Indruk’ intypt in de gifjeszoeker). Bijkomend voordeel is dat door het slim inzetten van tags, ook anderen gebruik kunnen gaan maken van jouw gifjes!

Aan de slag!

We zijn zelf erg enthousiast over het inzetten van gifjes en de marketingmogelijkheden hiervan. Dit delen we graag met jou. Neem gerust contact op, mocht je nog vragen hebben of advies willen. Of… direct aan de slag willen gaan met gifjes!

Ja, ik wil mijn eigen gifjes!