29 augustus 2017 3 min leestijd

Privacywetgeving email marketing 2018: wat betekent dit voor jou?

Leendert Bos
Marketing specialist

Op 25 mei 2018 treedt de GDPR (General Data Protection Regulation) in werking. Deze nieuwe Europese wet heeft gevolgen voor e-mailmarketing. Verzamel en verzend jij e-mailadressen binnen de Europese Unie? Dan is het belangrijk dat je snel verder leest, want dan heeft deze wet invloed op jouw werkzaamheden!

Wat houdt de GDPR-wet precies in?

  • In de GDPR-wet staat dat de e-mail opt-in een duidelijke en bevestigende actie moet zijn
  • De e-mail opt-in moet gescheiden zijn van de algemene voorwaarden en het mag geen voorwaarde op zichzelf zijn; je mag bezoekers dus niet verplichten in te schrijven voor de nieuwsbrief bij bijvoorbeeld het plaatsen van een bestelling
  • Het is verboden om de e-mail opt-in checkbox automatisch aan te vinken
  • Je hebt gescheiden e-mail opt-in’s nodig als je de data op verschillende manieren verwerkt. Bijvoorbeeld als er na het inschrijven voor een nieuwsbrief de data wordt doorgestuurd naar een derde partij
  • In je database voor e-mailmarketing moet je de e-mail opt-in duidelijk bijhouden om -wanneer nodig- aan te kunnen tonen dat er toestemming gegeven is
  • De GDPR-wet geeft de Europese burger het recht om de e-mail opt-in te kunnen intrekken. Je moet je contacten duidelijk laten weten hoe ze zich kunnen uitschrijven
  • Binnen de organisatie moet een persoon worden aangesteld voor vragen over privacy

Wat is nieuw aan deze wetgeving?

Voor de e-mailmarketeers onder ons zal dit oud nieuws zijn. Deze eisen bestonden toch al? Dat klopt. Echter, vanaf 25 mei 2018 wilt de GDPR-wet meer informatie van je over de verkregen e-mail opt-in, namelijk:

  • Wie heeft de e-mail opt-in afgegeven?
  • Wat is de opt-in status?
  • Hoe en waar is de opt-in verkregen?
  • Wanneer is de opt-in verkregen?
  • Welke toestemming is er gegeven?

Het is dus belangrijk om de data in je huidige e-mail opt-in te controleren en te kijken of dit voldoet aan de GDPR-wet. Voldoe je vanaf 25 mei 2018 niet aan de GDPR wet, dan kun je een boete ontvangen van maximaal 20 miljoen euro of 4 procent van je totale wereldwijde omzet.

Wat is een email opt-in? Bij een opt-in heeft de eigenaar van een e-mailadres expliciet en aantoonbaar toestemming gegeven voor het ontvangen van e-mail van een bepaalde mailinglijst, of je hebt een aantoonbare factuurrelatie.

Hulp nodig bij het aanpassen van jouw e-mailbeleid?

Acties De Indruk mailingtool

Ben je klant van De Indruk Mailing? Momenteel zijn ook wij druk bezig met de voorbereidingen om aan de GDPR te voldoen. Wellicht kunnen wij jou ook helpen om voorbereidingen te treffen. Neem hiervoor contact met ons op.

De Indruk Mailing is een mailingsysteem om nog makkelijker nieuwsbrieven te versturen. Wat zijn de voordelen?

  • Je kunt de mailing vooraf inplannen. Dus ook als je er niet bent kun je nieuwsbrieven versturen.
  • Je hebt de mogelijkheid om mailinggroepen in te stellen. Hiermee kun je gericht mails versturen.
  • We kunnen het koppelen met je ERP systeem
  • Eenvoudig overzichtelijke en mooie nieuwsbrieven versturen

De GDPR-wet komt steeds dichterbij. Voorkom een boete en ga direct met deze tips aan de slag!

Interesse in ons mailingsysteem?