Huisstijlhandboek

Je bedrijfslogo, de typografie en het kleurgebruik: het zijn de basiselementen voor je huisstijl. Uiteraard wil je dat al deze onderdelen consistent worden gebruik in al je communicatie-uitingen. Een huisstijlhandboek helpt je daarbij. Een huisstijlhandboek is als het ware een handleiding die je kunt gebruiken voor de toepassing van je huisstijl in de dagelijkse praktijk. Handig toch? Wij ontwikkelen deze graag voor je!

Logo

Vaak het belangrijkste en meest opvallende deel van de huisstijl is het logo. Een logo bestaat uit een beeldmerk, woordmerk en soms nog een toevoeging zoals een pay-off. Wat is het formaat van jouw logo? Hoe gebruikt jouw organisatie het woord- en beeldmerk? Los van elkaar, of juist als geheel? En geldt dit voor alle communicatie-uitingen of moeten er uitzonderingen gemaakt worden? De gemaakte keuzes leggen wij voor je vast in het huisstijlhandboek, zodat dit duidelijk is voor alle middelen die je ontwikkelt. We laten daarin zien hoe je het logo wél als níét goed gebruikt.

Kleurgebruik

Ook de keuze voor kleuren is een belangrijk onderdeel van de huisstijl. Zijn de kleuren eenmaal gekozen, dan is het belangrijk dat dit goed wordt vastgelegd in het huisstijlhandboek. Daarbij houden we rekening met het verschil tussen web, print en overige bedrukking. CMYK wordt gebruikt voor full color drukwerk en RGB-kleuren zijn geschikt voor monitoren zoals computer en telefoon. Tot slot benoemen we de pantone-kleuren (PMS). Het voordeel van pantone-kleuren is dat dit wereldwijd gelijk is. Je krijgt dus bij elke drukker exact dezelfde kleur wanneer je dit op hetzelfde soort materiaal laat drukken.

Wil jij je huisstijl vastleggen in een praktisch en mooi vormgegeven handboek? Wij helpen je graag!

Ik wil een huisstijlhandboek

Typografie

Een ander essentieel onderdeel van je huisstijl is de typografie. In het huisstijlhandboek leggen we het primaire en secundaire font vast, toegepast in verschillende vormen. Daarnaast beschrijven we de lettertypes, lettergroottes en lay-out, zodat uitingsvormen gebruiksvriendelijk en gemakkelijk te lezen zijn.

Voorbeeld-uitingen

Tot slot tonen we in het huisstijlhandboek een aantal voorbeeld-uitingen, waarop alle hierboven beschreven elementen terug te zien zijn. Denk hierbij aan een flyer of brochure. Zo heb je direct zicht op hoe alle elementen er in de praktijk uit komen te zien.

Brandbook

Vaak vormt een sterke positionering de basis voor het ontwikkelen van een huisstijl. Een huisstijl bedenk je immers niet zomaar: het is belangrijk dat deze aansluit bij de kernwaarden van een organisatie en de emoties die het merk/de organisatie wil oproepen. Meestal wordt er tijdens zo’n positioneringstraject een pay-off ontwikkeld, een soort samenvatting van de positionering. Al deze ‘merkaspecten’ zijn vaak ook nuttig om vast te leggen, zodat je niet alleen weet hoe je de huisstijl gebruikt in communicatie, maar ook hóé je communiceert. Wij ontwikkelen dit in een zogenaamd brandbook. Zie het als een uitgebreide variant van een huisstijlhandboek.

Huisstijlhandboek voor jouw organisatie of merk?

Wil jij jouw huisstijlelementen vastgelegd hebben, zodat alle uitingen er consistent uitzien? Wij helpen je graag! Vul het onderstaande formulier in, dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.