fbpx

Going green: MVO & duurzaamheid

Van containerbegrip tot dagelijks bewuste keuzes maken

Duurzaamheid is voor ons een belangrijk gegeven. Wij geloven in duurzame relaties en in duurzaam gebruik van onze planeet. Naast alle dagelijkse groene keuzes, hebben we dit jaar voor één groot thema gekozen: het ‘1 biljoen bomen’ project van WNF.

Duurzaamheid dichtbij huis en verder weg

Bij De Indruk werken we met thema’s. Deze thema’s zijn gebaseerd op onze kernwaarden. Ze geven een concrete  focus aan in alles wat we doen. Eén van deze thema’s is “duurzaamheid”.

Want, wij vinden duurzaamheid belangrijk. Wie niet zou je zeggen. Het is een bekend gegeven dat we de voorzieningen van onze aarde aan het opmaken zijn. Iedereen zal beamen dat dit een halt toegeroepen moet worden en de schade zo goed mogelijk hersteld. Het is “the right thing to do”. In de praktijk spelen er echter vaak andere krachten mee. Tijd, geld, welvaart, comfort… het is echt niet makkelijk om in het dagelijks leven steeds weer een groene, duurzame keuze te maken.

En wat is eigenlijk duurzaamheid? Het voelt vaak als een containerbegrip. Zo abstract en vaag. En vooral zo veel, waar begin je? En hoe kan ik het verschil maken, privé maar ook in het zakelijk leven? Allemaal terechte vragen. Wij hebben deze vragen ontleed en zijn bij de basis begonnen. En dat is voor ons de wil om het verschil te maken. Dichtbij huis en verder weg.

“Als mensen iets bij ons afnemen, voegt dat wat toe aan het milieu”.

Een eenvoudige zin, maar het impliceert veel. Bij iedere geaccordeerde opdracht, willen wij de wereld een stukje beter maken.

Van duurzaam denken naar duurzaam handelen

Wat betekent dit concreet? Wij gaan voor ‘0 op de meter’. Onze dienstverlening stoot dus geen CO2 uit. Denk hierbij aan klantbezoeken, stroomverbruik (thuis en op kantoor) en bijvoorbeeld afvalverwerking. We vinden persoonlijk en live contact heel belangrijk, maar door zoveel mogelijk afspraken online te doen hoeft er veel minder gereisd te worden. En, met alle vlieguren tijdens de coronacrisis, hebben we gemerkt dat het niet ten koste gaat van onze dienstverlening en samenwerking. Wordt er wel gereisd? Dan pakken we zoveel mogelijk het OV, de good old fiets of onze elektrische auto.

Daarnaast geven we onze collega’s tips om zowel zakelijk als privé duurzaamheid in hun leven te verweven. Van het zorgvuldiger omgaan met online bestellen tot recyclen aan toe. Een inspiratiebron hierbij is www.milieucentraal.nl.

Minimaliseer je footprint

Een ander voorbeeld is ons nieuwe visitekaartje. Een visitekaartje is eigenlijk onmisbaar bij netwerken en klantcontact. Alleen weten we ook dat veel visitekaartjes direct in de prullenbak verdwijnen. Niet bepaald duurzaam. Ons visitekaartje is er één die je kunt hergebruiken. Alle collega’s hebben één kaartje per persoon. Deze kun je tegen een telefoon aan houden en de contactgegevens worden zo, na goedkeuring uiteraard, in de telefoon opgeslagen. Handig, innovatief en duurzaam.

Dit zijn een aantal voorbeelden waarmee wij collega’s, klanten, leveranciers en onszelf willen inspireren en tot actie willen aanzetten. Ook wij leren elke dag bij en laten ons graag door anderen inspireren. Bijvoorbeeld door het Wereld Natuur Fonds en de actie “Biljoen bomen”.

Biljoen bomen - WNF

“Elke 2 seconden verdwijnt een voetbalveld aan bos. Al de helft van de oorspronkelijke bossen op aarde is verloren gegaan. De gevolgen zijn enorm, voor de dieren die er wonen, maar ook voor ons.”

Terwijl jij de 3 zinnen hierboven las, verdwenen er alweer 6 voetbalvelden!

 

Jij 10, wij 10

Een confronterend gegeven waar wij graag een positieve bijdrage tot herstel aanleveren. Om de impact van de actie van het WNF verder te vergroten vragen we graag onze klanten om hulp. In elke offerte plaatsen we een -optionele – regel met het verzoek om 10 bomen te laten planten door het WNF. Als deze bomen worden afgenomen, laten ook wij weer 10 bomen planten. En zo werken we samen aan een groene, duurzame toekomst!

Going green

Samen “bomen” over duurzaamheid

Wij zouden De Indruk niet zijn, als we niet onze kennis en opgedane ervaringen met veel plezier zouden delen met de rest van de wereld. Graag helpen we je daarom verder bij het maken van duurzame keuzes. Hoe integreer je dit in je dienstverlening én hoe communiceer je het intern en extern? We gaan graag met je in gesprek, want toekomst creëer je tenslotte samen.