21 november 2024 5 min leestijd

Is het tijd om te rebranden?

Jeroen Clark
Art director

Rebranding is de ontwikkeling van een nieuwe naam, logo, vormgeving of een combinatie van deze voor een bestaande merknaam met als doel een ander of nieuw imago te verwerven ten aanzien van de aandeelhouders, klanten en het publiek.

 

Als je bedrijf groeit en verandert, kom je op een punt waarop een nieuwe uitstraling nodig kan zijn. Rebranding gaat om het herontdekken van je merkessentie, waar je voor staat én waarom klanten voor jou moeten kiezen. Het geeft je merk een boost en helpt om weer op te vallen tussen de concurrentie.

We geven je een aantal redenen waarom je zou kunnen overwegen om je merk te rebranden:

Een frisse look

Een van de belangrijkste redenen voor rebranding is een verouderde uitstraling. Als je merk er gedateerd uitziet of als je identiteit niet meer past, is het tijd om bij te werken. Een goede rebranding zal bestaande klanten behouden en nieuwe klanten aantrekken.

Case: Van der Sijde Hout: traditie met een gedurfde twist

Al bijna een eeuw lang is Van der Sijde Hout een vertrouwd gezicht in de houtbranche. Met de komst van een nieuwe eigenaar was er behoefte aan een frisse visie: opvallen en de markt wakker schudden. Wij vertaalden die ambitie naar een uitgesproken rebranding, geïnspireerd door de functionele kracht van hun producten.

“Hout dat kaders beschermt en ruimte vergroot” werd de basis voor de visuele identiteit. Geen bescheidenheid meer, maar een merk dat durft te vernieuwen, zonder de rijke geschiedenis te vergeten.

Eenheid in je merk

Je merk kan een rommeltje van verschillende stijlen worden als je niet voorzichtig bent. Als je logo’s, typografie, kleurenschema’s, afbeeldingen, boodschappen en tone of voice niet goed op elkaar afgestemd zijn, heeft dat negatieve gevolgen voor je merk. In dit geval helpt rebranding om meer consistentie te creëren over alle uitingen, zodat problemen zoals inefficiëntie, frustratie en verwarring door gebrek aan samenhang worden opgelost.

Verandering in bedrijfsactiviteiten

Veel bedrijven passen hun bedrijfsmodellen aan, voegen nieuwe diensten toe of veranderen hun aanbod om concurrerend en winstgevend te blijven. Als je voorheen X aanbood maar nu X en Y, dan is het misschien tijd om te rebranden. Klanten associëren je misschien alleen met X, tenzij je een manier vindt om hen te laten zien dat je ook Y aanbiedt. Diversificatie of belangrijke veranderingen in de bedrijfsrichting bieden door rebranding duidelijkheid.

Je merk is saai

Zelfs als je het meest alledaagse product verkoopt, is er geen goede reden voor je merk om saai te zijn. Als je merk onverschilligheid oproept, komt dat omdat je nog geen boeiende of relevante invalshoek hebt gevonden om jezelf te onderscheiden. De oplossing is om een authentiek thema te ontdekken, creativiteit toe te passen en je verhaal op een verrassende en plezierige manier te vertellen. Wat saai lijkt, kan met de juiste aanpak inspirerend worden.

Negatief imago

Het is moeilijk om een merk te distantiëren van negatieve associaties, maar soms kan rebranding een effectieve strategie zijn voor een bedrijf dat probeert te herstellen van een slecht imago. Maar we zijn eerlijk, heel vaak werkt het maar soms is het te laat.

Fusies & overnames

Veranderingen in eigendom leiden vaak tot rebranding om zo de overgang weer te geven en te voldoen aan wettelijke vereisten. Onder nieuw eigendom kunnen kernwaarden, visie en prioriteiten veranderen, wat een goed moment is om de strategie en creativiteit af te stemmen op nieuwe doelen, visie, boodschappen en persoonlijkheid.

Naamsverandering

Soms blijkt de huidige naam van je bedrijf gewoon niet geschikt of zijn er merkconflicten. In beide gevallen biedt een naamswijziging een nieuwe start en de kans om het hele merk opnieuw te evalueren én een boost te geven.

Opschalen

Sommige start-ups beginnen zonder een professioneel ontworpen merk. Om te groeien, serieus genomen te worden en te concurreren met meer gevestigde merken is rebranding een logische volgende stap.

Geef je merk een boost met onze expertise

Rebranding brengt uiteraard ook risico’s met zich mee. De beslissing moet daarom strategisch goed onderbouwd zijn, gebaseerd op solide beweegredenen én met de juiste brandingpartner om het proces te ondersteunen.

Overweeg je een rebranding? Laat ons je helpen om je merk te transformeren tot een boeiend verhaal dat resoneert met je doelgroep. Wij maken indruk! En zijn gespecialiseerd in het creëren van unieke merkidentiteiten die opvallen. Of je nu je uitstraling wilt vernieuwen, je boodschap opnieuw wilt definiëren, of een negatief imago wilt overwinnen: wij staan klaar om je door het proces te begeleiden.

Klaar om je merk nieuw leven in te blazen? Begin door onderstaand formulier in te vullen voor een vrijblijvende kop koffie. We know the way!

Jouw rebranding start hier!