Loop je rond met de vraag hoe je jouw merk of organisatie op een strategische en toekomstbestendige manier in de markt zet? Of heb je meerdere merken waarvan je niet precies weet hoe je die in communicatie met elkaar verbindt? Dan is een positioneringstraject wat voor jou.
Koers voor de lange termijn
Een positionering is richtinggevend voor de lange termijn en zet een merk scherp en onderscheidend in de markt. Vanuit de gekozen positionering worden de uitstraling, communicatie en overige acties naar buiten gekozen. Maar ook intern schept het duidelijkheid. Zie het dus als een stevig fundament dat belangrijk is voor effectieve marketing en communicatie.
Onze aanpak voor een scherpe positionering
‘Positionering is zweverig’ wordt vaak gedacht. Als het aan ons ligt niet. We gaan door middel van interactieve sessies en onderzoek zeker de diepte in, maar we blijven pragmatisch. We kunnen de verschillende onderdelen zover uitdiepen als je wilt. Je weet van tevoren dan ook precies wat je krijgt.
Onze positioneringstrajecten richten wij in volgens een aantal duidelijke stappen. De vraag die met een positioneringstraject beantwoord wordt is als volgt: “
Welke aspecten van de identiteit (‘merk’) moeten in communicatie worden benadrukt die relevant zijn voor de klant (‘doelgroep’) en die het merk onderscheiden ten opzichte van andere merken (‘concurrenten’)?”
STAP 1: Organisatie-/merkidentiteit
De identiteit van je organisatie of merk vormt de basis voor een positionering. Immers, je kunt je niet onderscheiden op iets dat je niet bent of nastreeft.
Daarom is het belangrijk om in beeld te krijgen wie je bent als organisatie: waar kom je vandaan, wat is je missie/visie, hoe zit de cultuur in elkaar en wat zijn de belangrijkste kernwaarden en kerncompetenties? In twee sessies zetten we dit scherp neer.
Wil je meer weten over onze aanpak of ben je geïnteresseerd in een positioneringstraject? Wij helpen je er graag bij!
STAP 2: Doelgroep
Vervolgens doen we, middels één interactieve sessie, onderzoek naar de huidige en gewenste doelgroep(en). Waar nodig doen we aanvullend deskresearch en waar gewenst interviews met klanten.
Uiteindelijk gaat het er natuurlijk om dat je een oplossing hebt voor de achterliggende waarde die jouw doelgroep nastreeft en waar jij met jouw product of dienst op aansluit.
STAP 3: Concurrentie
Als derde stap onderzoeken we het concurrentieveld van jouw organisatie of merk en brengen deze in kaart, kijkend naar de positionering van deze concurrenten.
Ook dit doen we in één interactieve sessie, aanvullend met deskresearch aan onze kant. Hiermee ontdekken we het onderscheidend vermogen ten opzichte van de concurrenten.
Eindproduct: een scherpe positionering én een merkpaspoort
Bij positioneren is het proces het meest belangrijk. Het is de onderbouwing van de uiteindelijke keuze.
De uitkomsten van het traject verwerken we in een merkpaspoort. Dit is een visueel aantrekkelijk document waarin alle belangrijkste keuzes beschreven staan. Het is als het ware een richtinggevend document voor je merk.
Dit kan ook samengevoegd worden met een huisstijlhandboek, zodat het hele merk van strategie tot en met de visuele uitwerking in één document, een brandbook, staat vastgelegd.
Na een positioneringstraject heb jij:
- Een missie, visie en kernwaarden die de basis vormen van je organisatie-identiteit
- Een positionering die jouw organisatie of merk laat opvallen in de markt
- Een pay-off
- Een visueel aantrekkelijk merkpaspoort
- Concrete handvatten voor al je marketing en communicatie
Wil jij een goed uitgedachte positionering?
Wil jij graag je merk of organisatie naar het volgende niveau tillen? Wij helpen je hier graag bij met een goed uitgewerkte positionering. Druk op de knop en vul het onderstaande formulier in dan nemen wij contact met je op.