25 augustus 2021 2 min leestijd

Adverteren op Facebook en Instagram gaat veranderen: alle ins & outs!

Leendert Bos
Marketing specialist

Facebook- en Instagramadvertenties worden minder effectief

Facebook en Instagram hebben het zwaar de laatste tijd. In de machtsstrijd van de grote merken delven ze steeds vaker het onderspit. Eind vorig jaar stopte Google Chrome al met third-party cookies. Nu is het de nieuwste iPhone-update die roet in het eten gooit voor het bereik en de doelgerichtheid van advertenties. Wat kun je doen?

Bij De Indruk houden we van adverteren op Facebook en Instagram. Die twee social media zijn beide eigendom van Facebook en worden vanuit dezelfde advertentiemodule aangestuurd.

Bij vrijwel geen ander advertentiemodule kun je zo nauwkeurig targetten en zijn er ook zoveel targettingopties. Als je met je bedrijf direct de consument wilt bereiken is het de ideale manier mensen die wellicht nog niet op zoek zijn naar jouw dienst of product te bereiken.

Wat is er aan de hand?

Echter, door de toenemende aandacht voor internetprivacy zal adverteren op Facebook en Instagram in de komende maanden waarschijnlijk wat lastiger worden. We leggen je eerst even kort uit waarom:

  • Google Chrome is de internetbrowser die wereldwijd door de meeste mensen gebruikt wordt. Sinds november accepteert de browser echter geen third-party cookies meer: onder meer van Facebook en Instagram. Voorheen wist Facebook van alle websites waar een Meta Pixel op geïnstalleerd stond welke Facebook- en Instagramgebruikers op die website actief waren en wat ze daar deden. Die informatie speelt Google Chrome dus niet langer door.
  • Per 1 maart komt er een nieuwe update voor iOS (iOS 14), het besturingssysteem van de iPhone. Wanneer je de Facebook- of Instagramapp installeert krijg je heel duidelijk de vraag: wil je dat jouw smartphonegebruik doorgespeeld wordt aan Facebook? Ja of Nee. Dikke kans dat veel mensen ‘nee’ gaan aanklikken. Vervolgens zorgt Apple er dan voor dat deze gegevens niet langer doorgestuurd worden.
Heeft LinkedIn hier eigenlijk ook last van? Jazeker! Ook LinkedIn volgt mensen via de app en via de browser. Echter: lang niet zo verregaand als Facebook. Het verschil voor LinkedIn-adverteren zal hier dus niet zo groot zijn als bij Facebook en Instagram.

Wat gaat er dan veranderen?

Het gevolg van het afschermen van browsergedrag en het gebruik van de smartphone zorgt ervoor dat Facebook gewoon minder informatie over mensen heeft en dus minder goed kan targetten. Daarnaast is het zo dat de doelgroepen in Facebook letterlijk minder mensen gaan bevatten, omdat de iPhonegebruikers met iOS 14 hier niet langer in zitten.

Vervelend voor adverteerders is ook dat Facebook ook veel minder informatie terugkrijgt over het effect van advertenties. Het wordt veel minder goed inzichtelijk of conversies zijn behaald en je kunt Facebook er ook minder goed op laten sturen.

Tenslotte, maar niet onbelangrijk: de gegevens die Facebook wél terugkrijgt vanuit iOS-14 zijn niet langer real-time. Er zit een vertraging van wel 3 dagen tussen. Dat maakt de rapportages in de advertentiemanager dus minder betrouwbaar en een klein beetje achterhaald.

Wat kun je eraan doen?

Bij De Indruk raden we je vijf dingen aan, die je in de aanbevolen volgorde moet opvolgen. We zetten ze voor je op een rijtje:

  1. Maak een eigen Bedrijfsadvertentieaccount aan. Tot nu toe hingen advertentieaccounts van klanten van De Indruk vaak onder het algemene account van De Indruk Marketing & Communicatie. Voor ons was het op die manier makkelijk schakelen tussen meerdere accounts. Maar vanaf nu is het verstandig om een eigen overkoepelende bedrijfsadvertentieaccount aan te maken, waarin je De Indruk Marketing & Communicatie aanvinkt als partner met bewerkingsrechten.
  2. Verifieer de je site in de advertentieaccount. Kwestie van een vinkje aanzetten in het goede vakje, waardoor Facebook je handmatig aangeeft dat er een relatie bestaat tussen het advertentieaccount en jouw eigen website(s).
  3. Gebruik geen Meta Pixel, maar gebruik de speciale WordPress-koppeling. Maak je gebruik van deze koppeling dan omzeil je eigenlijk de browserbeperkingen en de beperkingen van de iOS-app. Dat is vooral handig voor jou: je kunt dan net zo goed (of zelfs beter) zien welke conversies op je website terug te rekenen zijn naar klikken op jouw advertenties. Bovendien kan Facebook dan (blijven) sturen op conversies: een strategie inzetten die jouw zoveel mogelijk conversies oplevert. Is jouw site niet in WordPress gebouwd? Facebook heeft dergelijke onder-water koppelingen ook met Magento, Woocommerce, Zapier, Makeshop, Tealium en Café24.
  4. Definieer gebeurtenissen en conversies (opnieuw)
    Voortaan kan je maximaal 8 handelingen van bezoekers op jouw website definiëren als conversie-acties. Het is slim om alle 8 te gebruiken en zo snel mogelijk met het meten te beginnen, voordat Facebook steeds minder informatie terugkrijgt vanuit iPhones. Hoe meer informatie Facebook heeft, hoe beter het platform kan gaan sturen op de door jou gewenste conversies!
  5. Koppel de conversies aan je lopende advertenties
    Voor zover je dat nog niet gedaan had.

En als je niks doet?

an blijven je advertenties nog steeds werken. Echter: je zult er waarschijnlijk minder resultaten mee boeken. Bovendien kunnen wij je als bureau minder nauwkeurig een terugkoppeling geven van de behaalde resultaten.

Geen zin om je hier verder in te verdiepen?

Geen probleem. Wij zijn op de hoogte van de nieuwe vereisten en stellen je advertentieaccount graag opnieuw voor je in. Dit kost ons ongeveer 3 uur tijd. Laat even weten of we wat voor je kunnen betekenen!

Toe aan een frisse wind door je marketing?