Hoera, Google is jarig! Dit zijn de handigste Google tools voor jouw website

Vrijdag 27 september viert Google haar 21e verjaardag. Feeling old yet? In 1997 lanceerden Larry Page en Serget Brin de zoekmachine en deze twee mannen zitten er sindsdien warmpjes bij. Niet alleen is Google uitgegroeid ’s werelds populairste zoekmachine, de twee mannen behoren inmiddels ook tot de rijkste mensen ter wereld. Niet slecht voor elkaar, toch? Samen hadden ze het doel om alle informatie in de wereld toegankelijk en nuttig te maken. En dat is gelukt. Naast de zoekmachine, zijn er namelijk nog veel meer Google-producten gelanceerd. Wat zijn mijn favorieten en wat doe ik er mee?

 

Data analyseren met Google Analytics

Wil je weten wat er gebeurt op je website, dan is Google Analytics een must. Met de data uit de tool weet je hoe jouw bezoekers zich door de site bewegen, waar zij zich geografisch bevinden, welke device ze gebruiken en hoe de bezoeker op jouw site terechtgekomen is.

Bezoekt het grootste gedeelte de website via een mobiele telefoon? Pak dan zelf eens je smartphone erbij en probeer je belangrijkste product te bestellen of een offerte aan te vragen voor jouw diensten. Lukt dat? Werkt iedere knop zoals het hoort? Staat de belangrijkste info direct in beeld of moet je 6 pagina’s verder klikken? Aan de slag!

Natuurlijk help ik je graag met een analyse voor jouw site.

Je product of dienst een boost geven met Google Ads

Google Ads is dé tool die je nodig hebt als je een product, dienst, of jouw onderneming extra aandacht wilt geven. Met behulp van deze tool plaats je advertenties in het zoeknetwerk of het aangesloten displaynetwerk (ook van Google-partners!).

Waarom zou ik betalen, als ik ook gewoon tussen de zoekresultaten kom te staan?”. Een veelgehoord tegenargument wanneer we advertentiemogelijkheden bespreken. Deels ook terecht natuurlijk. Echter staat men in veel gevallen niet bovenaan de zoekresultaten. Denk aan concurrentie, een net gelanceerd product wat nog opgepakt moet worden door de zoekmachines, of men kent het product gewoon nog niet. Dan sta je niet bovenaan. Google Ads geeft je de mogelijk wél direct bovenaan te staan.

Natuurlijk zitten er wel wat haken en ogen aan. Een schoenenzaak in Veenendaal die enkel vrouwenschoenen in maatje 35 levert (want: niche), kan beter niet adverteren op ‘schoenen kopen’. Nee, advertenties moeten goed ingericht worden om niet onnodig geld uit te geven.

Ontdek wat het beste werkt met Google Optimize

Als marketeer word je blij van gratis tools waarmee je een website kunt optimaliseren. Google Optimize is zo’n tool. Met Optimize kun je websites op een heel ander niveau optimaliseren dan met Google Analytics mogelijk is: je kunt er namelijk mee A/B testen.

Heb jij je wel eens afgevraagd of de huidige kleur button wel de juiste is? In Google Optimize kun je verschillende kleuren met elkaar testen. Twijfel je of jouw homepageslider nog wel iets toevoegt? Maak een variant aan zonder slider en ontdek het zelf.

Kansen voor de vindbaarheid van je site ontdekken met Google Search Console

Zoekmachineoptimalisatie is nog steeds belangrijk voor een website. Ondanks dat vele marketingblogs al eens voorspeld hebben dat het ‘dood’ zou zijn na een aantal jaar. Sterker nog. Google blijft haar algoritme aanpassen, waardoor het voor mij als marketeer altijd weer een uitdaging blijft goed te (blijven) scoren voor websites. Een tool die daarbij helpt is Google Search Console.

Het fijne aan Google Search Console is dat je ziet waar je website daadwerkelijk op vertoond wordt en waar mensen op doorklikken. Dit kan nuttige informatie zijn om jouw SEO verder uit te bouwen. Je krijgt namelijk ook wel eens termen te zien, waar je zelf van tevoren nog niet over nagedacht had. En dat kan weer waardevolle informatie zijn om op je website te plaatsen.

Rapportages maken in Google Datastudio

Voor mij als marketeer is het vaste prik aan het begin van de maand: rapportages uitdraaien en analyseren. Voorheen deed ik dat handmatig in een Excel (ja, echt). Tijdsintensief én foutgevoelig. Een tikfout is immers zo gemaakt. Google Datastudio is wat dat betreft de perfecte uitkomst. Het bied je de mogelijkheid om Google Ads, Google Analytics, Search Console en nog veel meer te combineren in één rapportage-overzicht. Zo heb je alle data in een overzicht en hoef je niet 4 verschillende tools te benaderen.

Jouw bedrijf letterlijk op de kaart zetten met Google Mijn Bedrijf

Het is zo’n fijne tool, maar wordt toch geregeld over het hoofd gezien: Google Mijn Bedrijf. Google je eigen bedrijf maar eens. Zie jij aan de rechterkant jouw bedrijfsinformatie staan en klopt dit ook? Staat hij er niet, dan krijg je de eerste tip alvast gratis: aanmaken die handel! Als de informatie klopt, dan heb je het netjes gedaan. Vaak vergeet men dat de bedrijfsinformatie hier ook staat. Heb je een nieuw telefoonnummer of adres en heb je die vergeten aan te passen? Dan kan het maar zo zijn dat je al heel veel belangrijke contactmomenten gemist hebt.

Google blijft altijd updaten. Hulp nodig?

Google zal Google niet zijn, als ze niet continu haar producten aan het verbeteren is. Bijna maandelijks worden er nieuwe functionaliteiten toegevoegd aan alle tools of de complete vormgeving is veranderd. Ik zit als marketeer bijna dagelijks in al deze Google tools te werken, maar zit je wat minder regelmatig in deze tools, dan kan het nog wel eens een doolhof zijn. Heb je ergens hulp of advies bij nodig? Dan help ik je natuurlijk graag op weg. Dat kan via het contactformulier of een rechtstreekse mail naar melissa@deindruk.nl.

Welke handige Google tools zijn er nog meer?

Bovenstaande tools gebruik ik zakelijk en kunnen ook voor jouw bedrijf interessant zijn. Er bestaan nog veel meer tools van Google die handig zijn om te gebruiken, namelijk:

  • Google Keep

    Ik ben gek op het maken van lijstjes en noteer ook graag mijn gedachtenspinsels. Een notitieblok heb ik niet vaak bij me, maar een telefoon of laptop is altijd wel in de buurt. Google Keep is een soort online memoblokje. Je logt in met je eigen account waardoor je jouw notities altijd bij je hebt.

  • YouTube

    Een kattenfilmpje hier en daar, een muziekafspeellijst, een tutorial van hoe ik mijn telefoonscherm vervang, uitzending gemist. Ik kijk het allemaal op YouTube. Doe jij dat ook wel eens? In 2019 telde het platform alleen al in Nederland zo’n 8,7 miljoen gebruikers. En dat is weer een interessant gegeven voor advertenties 😉

  • Google Tag Manager

    De gemiddelde marketeer zal niet snappen waarom hij niet uitgebreid in het lijstje hierboven staat vermeld, maar het kan soms een wat technische tool zijn waardoor niet iedereen er fan van is. Het voordeel? Je kunt codes en externe tools op je website plaatsen, zonder dat je een developer nodig hebt.

 

Kunnen we jou helpen met 1 van bovenstaande tools? Laat het ons weten!