3x: het belang van goede fotografie

Soms zie je iemand op een foto van een website voorbijkomen en denk je: “hey die ken ik!” en dat is dan niet omdat je ooit collega’s was of samen bij de tennisclub een balletje slaat. Nee, dat komt waarschijnlijk omdat het bedrijf gekozen heeft voor het gebruik van stockfotografie. Je herkent meteen het gevoel dat dit oproept, toch? 

1. (stock)fotografie is bepalend voor de associatie

Toch lijkt het zo ideaal… het gebruik van stockfoto’s voor je website. Maar er kleven een aantal nadelen aan waar je waarschijnlijk van te voren niet over had nagedacht. Zo zijn stockfoto’s voor iedereen toegankelijk en de gekozen klantenservice dame komt dus op veel verschillende websites terug. Dat levert ook associaties op met je bedrijf die wellicht niet wenselijk zijn en niet passen bij je positionering. Sterke foto’s leveren een grote bijdrage aan de beeldvorming en sfeerbeleving voor je bedrijf of merk. Een beeld zegt immers meer dan 1000 woorden en dan moeten het wel de juiste woorden zijn.

2. Jouw merkconsistentie is key

Wanneer je gebruik maakt van stockfotografie kun je niet je eigen model, locatie en setting kiezen. Je bent afhankelijk van wat een stockfotografie website je te bieden heeft en dit beeld sluit vaker net niet, dan wel aan bij wat je voor ogen had.

Eigen fotografie daarentegen bied je alle vrijheid en flexibiliteit die je nodig hebt om echt het gevoel en de merkwaarden van je bedrijf goed over te dragen. Het geeft vertrouwen en straat authenticiteit uit. Daarmee onderscheid je je absoluut van de concurrentie.

Bovendien zorgt het schieten van eigen foto’s ervoor, dat je deze altijd volledig kunt laten aansluiten bij jouw branding. Wanneer je na een jaar extra beelden erbij wilt laten schieten, kunt je dit makkelijk (laten) doen. Een absolute must voor consistente merkbeleving van je doelgroep.

3. De juiste snaar raken met originaliteit

Bepaal wat jij en je foto’s willen uitstralen en wat de relatie is met je merkidentiteit en huisstijl. Vergeet niet ook goed na te denken over waar je de foto’s voor wil gaan gebruiken. Het werken met een duidelijke briefing en het vooraf goed in kaart brengen van het gewenste eindresultaat zijn onmisbaar voor een succesvolle fotoproductie.

Door uitwerken van een briefing en het inzetten van echte vakfotografen voor de productie van eigen fotografie hebben wij voor meerdere klanten, waaronder SanoRice, precies het juiste gevoel en de juiste setting weten vast te leggen. Dit heeft originele foto’s opgeleverd, die absoluut de juiste snaar bij het publiek raken. Dat resulteert onder andere in een positieve en consistente merkbeleving.

Sanorice fotoproductie De Indruk reclame marketing

Behind the scenes: fotoproductie SanoRice

Sanorice fotoproductie De Indruk reclame marketing

Het resultaat: originaliteit & merkconsistentie

Eigen fotografie en AVG

Wanneer je met een fotograaf aan de slag gaat om portretfoto’s te schieten voor je website of brochure, dan is er zolang je alleen foto’s van jezelf schiet niet zoveel aan de hand. Echter, ga je je medewerkers op de foto zetten of vraag je mensen uit je omgeving om model te staan? Dan komt er vanuit de AVG een juridisch stukje om de hoek kijken. Zorg dat je een vrijwaringsverklaring of quitclaim opstelt en laat deze tekenen door de mensen die herkenbaar op de foto staan. Geef hierin duidelijk aan dat de rechten voor de fotografie bij jou liggen en waar je de foto’s voor wil kunnen gebruiken. Hulp of advies nodig voor een fotoproductie? Neem gerust vrijblijvend contact op, ik help je graag verder!