23 maart 2018 6 min leestijd

Waarom jouw merk positionering nodig heeft

Rozemarijn Kamphorst-van Leijenhorst
Communicatieadviseur

Wat als een consument jouw merk of bedrijf uit duizenden herkent? En wat als jouw merk precies het gevoel oproept bij consumenten wat je zou willen? Zie daar: het belang van een scherpe en onderscheidende positionering.

De onderstaande merken kent iedereen. Zij hebben zich zo sterk gepositioneerd, dat ze uniek zijn en daarmee een voorkeurspositie hebben verworven in het brein van de consument. Hun positionering is samengevat in één kernachtige zin: de slogan.

Taste the feeling
Think different
Open your world
Aandacht maakt alles mooier

Toch zijn de producten van deze merken niet per definitie uniek (cola, elektronica, meubels, bier). Het gaat om de waarde die hangt aan het merk. Deze waarde zorgt voor een bepaalde associatie en gevoel in het brein van de consument, wat ervoor zorgt dat de consument kiest voor dit merk.

Positioneren is kiezen voor onderscheidend vermogen

Een sterke positionering moet antwoord geven op de volgende vraag: “Welke aspecten van de identiteit (‘merk’) moeten in communicatie worden benadrukt die relevant zijn voor de klant (‘doelgroep’) en die het merk onderscheiden ten opzichte van andere merken (‘concurrenten’)?”

Waarom je onderscheidend moet zijn

“Maar waarom heeft mijn bedrijf een positionering nodig?” is een veelgestelde vraag. ‘Is klantvriendelijk zijn niet voldoende?’ ‘En is wat we doen niet al onderscheidend genoeg?’ Nee, helaas. Drie grote ontwikkelingen van de laatste decennia maken het meer dan noodzakelijk dat je een duidelijke positionering kiest.

  • Product-explosie
    Ongeveer elk product in de supermarkt te vinden in allerlei varianten: verschillende merken, minder vetten, verschillende hoeveelheden, extra ingrediënten een veel specificaties. Dit geldt niet alleen voor supermarkten, maar voor producten of diensten uit bijna elke branche. Het gaat bij het verkopen van een product dus niet meer om het product zelf, maar om de immateriële waarde die het product de consument biedt.
  • Organisatie-explosie
    Vanaf de jaren ’90 zijn organisaties zich steeds meer bewust geworden van het feit dat zij zich als organisatie ook moeten profileren. Het aantal organisaties is niet toegenomen, maar de zichtbaarheid van organisaties is wél toegenomen. Zichtbaar zijn alleen is dus niet voldoende. Je moet zoeken naar de onderscheidende waarden van je merk.
  • Media-explosie
    Niet alleen producten en zichtbaarheid van organisaties is toegenomen, maar ook de media is de afgelopen decennia enorm gegroeid. Informatie en reclame is non-stop beschikbaar. Door deze media-explosie wordt het steeds moeilijker om de consument te bereiken. Hierdoor is reclame maken (en dus zichtbaar zijn voor de doelgroep) steeds duurder geworden. Positionering helpt je bij het bepalen van je doelgroep en je kernboodschap, zodat je gerichter kunt communiceren en opvalt bij je doelgroep.

Bovenstaande ontwikkelingen zijn belangrijke redenen om na te denken over een goede positionering. Vanuit de gekozen positionering worden de uitstraling, communicatie en overige acties naar buiten gekozen. Maar ook intern schept het duidelijkheid. Kortom: positionering zorgt voor consistentie en helderheid, zowel intern als extern.

Een onderscheidende positionering voor jouw organisatie?

Bij De Indruk begeleiden we positioneringstrajecten waarbij we organisaties helpen bij het kiezen van een onderscheidende positie. Hiervoor doorlopen we verschillende stappen. Zo doen we uitgebreid deskresearch naar concurrentie en doelgroep. Tijdens interactieve sessies gaan we samen met medewerkers op zoek naar o.a. identiteit, missie & visie en kerncompetenties.

Wil je meer weten over onze aanpak of ben je geïnteresseerd in een positioneringssessie? Wij helpen je er graag bij!

Neem contact op