Contentmarketing: vergroot je netwerk met deze tips

Drie contentmarketing-basics waarmee je direct aan de slag kunt

Veel bedrijven weten niet wat ze in huis hebben. Ja, je leest het goed. Je weet wel wat je verkoopt, maar ben je je ook bewust van de schat aan informatie die je in huis hebt? Benut die informatie en ontdek de voordelen van contentmarketing.

Door: Hadassa Lok

Wat is contentmarketing? Contentmarketing gaat uit van het principe van ‘relevante informatie delen’ – in de breedste zin van het woord. De interesses van je doelgroep staan centraal bij wat je laat zien, horen en lezen.

Waarom contentmarketing? Als je inhoud klopt, als mensen waarderen wat jij laat zien en lezen, dan is dat een enorm sterk marketingmiddel. Het zorgt voor extra vindbaarheid en laat potentiële klanten zien dat je verstand van zaken hebt. Zo bouw je aan naamsbekendheid en vertrouwen. Goed nieuws: je hebt de content al in huis!

Contentmarketing tips

Voor veel ondernemers blijft social media een worsteling. Het voelt alsof er berichten “gemaakt” moeten worden. Er moet weer een update bedacht worden! Dat terwijl er elke dag werk verzet wordt en problemen worden opgelost. Er gebeurt genoeg, maar de relevantie van wat er al is, wordt over het hoofd gezien. De volgende drie contentmarketing-basics liggen voor het oprapen: handige social media tips voor bedrijven.

1. Geef antwoord

We gaan het even concreet maken. Binnen je bedrijf zijn er mensen die vragen van klanten beantwoorden. Soms zijn het dezelfde vragen. Wie weet staat die vraag zelfs al tussen de FAQ’s op je website (mooi begin!). Die vraag en het antwoord zijn relevante content. Er zijn meer mensen met die vraag – ook mensen die niet met die vraag bij jou aankloppen!

Zorg dat je de antwoorden die jij hebt actief verspreid. Neem een filmpje op en beantwoord de vraag van de week. Verwijs in een update op Facebook naar je blog over ‘De 3 vragen die al onze vrouwelijke klanten hebben’. Maak de doelgroep in dit soort berichtjes meteen duidelijk. Ook per product kunnen dit soort berichten een enorme toegevoegde waarde vormen en vorm geven aan jouw contentmarketing.

2. Verspreid kennis

Stel, je bent een hovenier. Je legt dagelijks tuinen aan en weet welke principes daaraan ten grondslag liggen. Misschien weet je zelfs wel een paar stappen te noemen die voor elke tuin hetzelfde zijn. Deze kennis is ideaal materiaal voor contentmarketing.

TIP:

Ga op zoek naar de principes, naar de grote lijnen in jouw branche. Maak ze inzichtelijk voor klanten, zodat zij (1) zien dat jij kennis van zaken hebt (2) weten wat ze kunnen verwachten.

Naast de grote lijnen is jouw kennis van details minstens zo belangrijk. Om bij het voorbeeld van de hovenier te blijven: vertel over de ideale plek voor een fruitboom, deel welke planten je niet in de tuin wilt als je kleine kinderen hebt et cetera. Jouw kennis over dit soort dingen, vergroot het vertrouwen van klanten.

Deze vorm van content is niet voorbehouden aan praktische ondernemingen. Als softwarebedrijf heb je interessante informatie en ook als sociale dienstverlener. Word je bewust van jouw kennis.

Denk je nu: ‘Mijn kennis en vakmanschap is juist wat ik lever: waarom zou ik dat gratis weggeven?’ We geven je graag antwoord op die vraag in een gesprek over contentmarketing voor jouw bedrijf.

3. Deel passie

Als er een ding is, wat aanstekelijk werkt, is het passie. Ook online, zijn gepassioneerde mensen er naadloos uit te pikken. Waar krijg jij het meeste energie van binnen je bedrijf of vakgebied en waarom? Deel dat met je klanten. Licht er stukjes van uit; laat voorbeelden zien; vier successen en steek mensen aan. Als jij bekendstaat om je enthousiasme en een hart voor je vak, werkt dat als een magneet voor je bedrijf.

“Ook online, zijn gepassioneerde mensen er naadloos uit te pikken.”

Klant is koning content

Je klant is een enorm waardevolle bron van informatie en staat per definitie garant voor relevante content. Dikke kans dat je dit eigenlijk al weet, maar nog lang niet optimaal benut. Hoe maak je het voor jezelf én je klanten makkelijker om hier iets mee te doen? Daar ga ik in mijn volgende contentmarketing blog op in.

BEL MIJ TERUG

  • Uw gegevens worden alleen en enkelmalig gebruikt om contact met u op te nemen.

Vrijblijvende offerte (aanvragen)

We helpen je graag bij het opstellen van een contentmarketingstrategie!

 

Offerte aanvragen

Recente berichten
Neem contact met ons op

Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op!

optimaliseren in adwordsMarc

Wij maken gebruik van cookies. Ga je akkoord met deze cookies, klik dan op 'accepteren'. Meer informatie

Wij gebruiken verschillende soorten cookies. Deze zijn er allereerst om jou de beste gebruikerservaring te geven en daarnaast om ons inzicht te geven in hoe de website gebruikt wordt. We gebruiken functionele, analytische en tracking cookies. Je leest er meer over in ons cookiebeleid.

Sluiten

Whatsapp naar 06 20 00 15 77
Op werkdagen van 8:30 tot 17:00 uur