26 juni 2023 2 min leestijd

De kracht van beelden in recruitment

Jeroen Clark
Art director

De kracht van beelden in recruitment

Recruitment is hot 🔥! We kunnen wel stellen dat de arbeidsmarkt aardig overspannen is en alles en iedereen gekwalificeerde nieuwe collega’s lijkt te zoeken. Juist in zo’n geval maken de kleine nuances het verschil. Kiest een kandidaat voor bedrijf A of B? Natuurlijk spelen veel factoren een rol bij die keuze. Denk aan arbeidsvoorwaarden, locatie, beloning en functie-inhoud. Maar ook de eerdergenoemde nuanceverschillen in toon, taal én beeld kunnen zeker doorslaggevend zijn. Een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Het roept een bepaald gevoel op. Maak daar slim gebruik van en jouw vacature is ultiem verleidelijk!

Hulp nodig met de juiste beelden vinden?

Waarom beelden gebruiken?

Tekst is maar tekst. Natuurlijk, de juiste woorden raken de juiste snaar 🤩. Maar onze ogen blijven toch echt langer hangen bij aantrekkelijke beelden. Het is bewezen dat mensen (even heel generaliserend) over het algemeen iemand die op ze lijkt aantrekkelijker vinden en vooral wat hij of zij uitstraalt eerder geloven. Dat zit ‘m uiteraard in herkenbaarheid 🪞 én in authenticiteit. Daarom zijn wij ook groot voorstander van het gebruik van eigen, originele beelden in tegenstelling tot de geijkte stockfotografie.

Stockbeelden vs eigen beelden

Toch lijkt het zo ideaal… het gebruik van stockfoto’s voor je website. Ze zijn er in overvloed! Zeker nu met AI generatoren. Maar er kleven een aantal nadelen aan waar je waarschijnlijk van tevoren niet over had nagedacht. Zo zijn stockfoto’s voor iedereen toegankelijk. Grote kans dus dat de door jouw gekozen klantenservice dame op veel verschillende websites terug komt. Oeps…. dat kan maar zo associaties met je bedrijf oproepen die wellicht niet wenselijk zijn en niet passen bij je positionering. Sterke foto’s leveren een grote bijdrage aan de beeldvorming en sfeerbeleving voor jou als werkgever.

Een ander goed punt om voor eigen fotografie te kiezen is dat je die nieuwe collega’s natuurlijk graag voorspiegelt met wie ze straks gaan samenwerken. Een eerlijk, authentiek en herkenbaar beeld werkt daarom het aller- allerbeste 🏆.

arbeidsmarktcommunicatie

Eigen fotografie is flexibel

Nog een reden om voor eigen beelden te kiezen: wanneer je gebruik maakt van stockfotografie kun je niet je eigen model, locatie en setting kiezen. Je bent afhankelijk van wat een stockfotografie website je te bieden heeft en dit beeld sluit vaker net niet, dan wel aan bij wat je voor ogen had.

Eigen fotografie daarentegen bied je alle vrijheid en flexibiliteit die je nodig hebt om echt het gevoel en de merkwaarden van je bedrijf goed over te dragen. Het geeft vertrouwen en straat authenticiteit uit. Daarmee onderscheid je je absoluut van de concurrentie.

Bovendien zorgt het schieten van eigen foto’s ervoor, dat je deze altijd volledig kunt laten aansluiten bij jouw branding. Wanneer je na een jaar extra beelden erbij wilt laten schieten, kunt je dit makkelijk (laten) doen. Een absolute must voor consistente merkbeleving van je doelgroep.

Stilstaand of bewegend

Nog een stukje wetenschappelijk bewijs 🤓: bewegend beeld houdt de aandacht langer vast. En dat hoeft echt niet gelijk een Oscar-waardige speelfilm te zijn!

Denk bijvoorbeeld eens aan:

  • Een foto met invliegende tekst of een bewegend huisstijl element om het net wat spannender te maken
  • Een korte vlog waarin een collega vertelt waarom hij of zij bij jullie werkt
  • Een rondje door het pand
  • Een videoverslag van een dagje werken

 

Maar wat past bij ons?

Je hebt het al gemerkt, wij zijn een warm pleitbezorger voor het gebruik van de juiste beelden om een consistente merkassociatie neer te zetten. Niet alleen omdat we het mooi of goed vinden, maar vooral omdat we al jarenlang ervaren dat het wérkt! Recruitmentcampagnes met “échte” beelden scoren beduidend beter. En dan kijken we natuurlijk niet alleen naar bereik of engagement, maar vooral naar wat ze opleveren: de juiste kandidaten ✅!

We kunnen ons voorstellen dat je denkt: allemaal leuk en aardig, maar waar en hoe begin ik? Wij helpen je graag verder!

Kopje koffie en kennis over recruitment?