13 juni 2023 4 min leestijd

Google Grants: gratis adverteren voor non-profitorganisaties

Rozemarijn Kamphorst-van Leijenhorst
Communicatieadviseur

Google Grants: gratis adverteren voor non-profitorganisaties

Bij non-profitorganisatie is het budget vaak het struikelblok als het gaat om adverteren. En dat terwijl je het juist zo goed kunt gebruiken om meer bereik, aandacht en bijvoorbeeld nieuwe donateurs te genereren. Google Ads biedt een helpende hand. Zij stellen namelijk maandelijks een advertentietegoed beschikbaar voor non-profitorganisaties. Het bedrag om jouw goede doel of instelling extra in het zonnetje te zetten, kan aardig oplopen (tot wel $10.000). Om hiervoor in aanmerking te komen moet je een geldige liefdadigheidsstatus hebben of een non-profitorganisatie zijn met een goede reputatie 😇.

Waarom Google Grants?

Google Grants is dus eigenlijk echt een kadootje! Het gratis adverteren helpt je onder andere bij:

  • Meer verkeer naar je website
  • Het vergoten van je naamsbekendheid
  • De werving van nieuwe vrijwilligers, sponsoren en donateurs
  • Het promoten van events

Benieuwd of jouw organisatie hiervoor in aanmerking komt?

Voorwaarden Google Grants

De Google Grants status verkrijgen is niet ingewikkeld, maar bestaat wel uit een aantal te volgen stappen en voorwaarden. Ook is enige ervaring met Google Ads wel aan te bevelen. Maar geen nood, wij loodsen je er graag doorheen 😃

  • Het begint met een geldige Nederlandse liefdadigheidsstatus, dit betekent dat je organisatie erkend en geregistreerd staat bij het ANBI (Algemeen Nut Beogende Instelling) of SBBI (Sociaal Belang Behartigende Instellingen).
  • Vervolgens moet je organisatie, stichting of instelling geverifieerd worden door TechSoup. TechSoup helpt non-profitorganisaties toegang te krijgen tot programma’s, technische tools en kennis tegen gereduceerde prijzen.

Hier moet je Google Grants account aan voldoen

En dan: hey ho let’s go 📈! Nu begint het inrichten van het advertentie-account. Ook hier zijn weer bepaalde voorwaarden aan verbonden. We zitten ze even voor je op een rijtje:

1. Geen zoekwoorden van één woord, minimaal twee of meer woorden

2. Geen te algemene zoekwoorden toegestaan
Denk bijvoorbeeld aan woorden als gratis, liefdadigheid of cultuur. Ze zeggen niks specifieks en de betekenis kan alle kanten op.

3. Zoekwoorden met een kwaliteitsscore van 1 of 2 zijn niet toegestaan
De kwaliteitsscore moet 3 of hoger zijn.

4. Een minimale CTR (klikfrequentie) van 5% per maand is vereist
Het is een vereiste om een minimale CTR te behalen van 5% per maand. Als deze klikfrequentie in twee opeenvolgende maanden niet wordt behaald, kan dit betekenen dat het hele account wordt gedeactiveerd. Let dus goed op slechtlopende campagnes!

5. Het account moet een geldige implementatie van ‘conversies bijhouden’ bevatten
Zorg ervoor dat het account een geldige implementatie heeft van ‘conversies bijhouden’. Dit doe je via Google Analytics, hier importeer je deze conversies of stel je ze rechtstreeks in in Google Ads.

6. Het account moet minimaal twee advertentiegroepen per campagne en twee advertenties per advertentiegroep bevatten 

7. Je kunt niet adverteren in het Display netwerk

8. Het account moet minimaal twee advertentie-extensies voor sitelinks hebben
Het is ook belangrijk om tenminste twee advertentie-extensies toe te voegen voor sitelinks. Zo kunnen zoekers meteen op de pagina komen die zij zoeken. Met sitelinks voeg je nog meer relevantie toe aan de advertentie.

9. De maximale CPC (cost per click) mag niet meer dan 2 dollar zijn

10. Je mag niet adverteren op andermans geclaimde merknaam

11. Je mag geen remarketing toepassen

Gratis én betaald adverteren

Je lees het al, Google Grants is een prachtig kadootje en ‘gratis geld’, maar er zijn ook enkele beperkende voorwaarden aan verbonden. Om optimaal te profiteren van de mogelijkheden van Google Ads én je Google Grants te versterken, raden wij dan ook zeker aan ook een regulier advertentie-account te starten (voor zover je die nog niet hebt). Het is namelijk zo dat betaalde campagnes voorrang hebben op Google Grants. Daarnaast is Display adverteren alleen mogelijk via een regulier betaald account. De combinatie van Google Grants en regulier adverteren optimaliseert je zichtbaarheid en het bereik van je advertenties 🚀. “De kracht van herhaling”, om maar eens een oude marketingwet aan te halen 😎

Vragen over Google Grants?